رئیس کل دادگستری خوزستان: وظیفه مدیران قضایی افزایش رضایت عمومی است

13:57 - 25 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۳۴۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خوزستان: وظیفه مدیران قضایی افزایش رضایت عمومی است
رئیس کل دادگستری بر مدیریت علمی و حسابگرانه در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم تاکید کرد و گفت: وظیفه مدیران قضایی این است که با ارتقای شاخص‌های مورد نظر در سیاست‌ها و اهداف قوه قضاییه، رضایت عمومی را افزایش و مطالبه‌گری مجموعه مدیریت استان را کاهش دهند.

خبرگزاری میزان-علی دهقانی ضمن تسلیت ایام سوگواری اربعین شهادت حضرت اباعبدا... الحسین و اصحاب ایشان، در همایش فصلی روسا و دادستان‌های استان خوزستان گفت: برگزاری همه ساله کنگره پیاده روی اربعین، فرصتی است برای مسئولین استان که خدمت‌گزار زائرین باشند و همه باید به تکالیف خود در برابر مردم استان و زائرین به درستی عمل کنند.

دهقانی بیان کرد: نظارت و کنترل مبادی استان، تسریع در ورود و خروج زائرین از مرز، نظارت بر امکانات رفاهی، درمانی و اورژانسی و تلاش برای حل و فصل مشکلات حقوقی از اقداماتی است که باید تا پایان این مراسم مورد توجه قرار گیرد.

• مفاهیم مساوات و عدالت در نظام حقوقی

وی با اشاره به دو مفهوم اساسی مساوات و عدالت در نظام حقوقی کشور، اظهار کرد: مفهوم مساوات این است که همه در برخورداری از حقوق عمومی یکسان و در برابر قانون مساوی هستند تا از فرصت‌ها به طور مساوی برخوردار شوند، اما عدالت به معنای برابری نیست و قرار گرفتن هرچیزی در جای خود است.

دهقانی افزود: فرصت مساوی برای دیدار با مسئولین جهت مطالبات بحق و ارائه درخواست و از سوی دیگر دقت و سرعت در رسیدگی‌ها و رسیدگی عادلانه به دعاوی، از مصادیق مفهوم مساوات است که باید به ویژه از سوی مدیران قضایی نسبت به همه مراجعین و اصحاب دعوا یکسان رعایت شود.

وی ادامه داد: مدیر قضایی وظایف سنگینی به عهده دارد و مدیریت باید همراه با رعایت شاخص‌ها و ویژگی‌هایی باشد تا بتوان اجرای عدالت و احقاق حق کرد.

• مدیریت قضایی باید علمی، حسابگرانه و همراه با اتقان باشد

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان این که مدیریت باید علمی، همراه با حسابگری، براساس شناخت و با استفاده از ابزار و فناوری روز و همراه با اتقان باشد، تصریح کرد: در واقع وظیفه مدیران قضایی این است که با ارتقای شاخص‌های مورد نظر در سیاست‌ها و اهداف قوه قضاییه، رضایت عمومی را افزایش و مطالبه‌گری مجموعه مدیریت استان را کاهش دهند.

دهقانی گفت: برنامه‌های عملیاتی تعیین شده به درستی این شاخص‌ها را دنبال می‌کند و چنانچه این برنامه‌ها به درستی مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شوند، شاهد تحول چشمگیری در دادگستری استان و مجموعه‌های مرتبط با آن خواهیم بود و این توفیقات در بخشی از برنامه‌ها به نحو مطلوبی محقق شده است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در استان، توجه به نیرو‌های جوان، پرتلاش و مستعدی است که در راستای تحقق اهداف کلان قوه قضاییه و سند تحول و تعالی، در ارتقای این شاخص‌ها تلاش می‌کنند و این معیار‌ها در ارزیابی‌ها، تشویق‌ها و انتخاب مدیران نمونه موثر است.

• کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی

رئیس کل دادگستری استان خوزستان با تاکید بر مدیریت کاهش ورودی پرونده‌ها با استفاده از راهبرد‌های سند تحول و تعالی قوه قضاییه، بیان کرد: یکی از شاخص‌های لحاظ شده برای مدیران قضایی، تشکیل دادگاه‌های صلح و مدیریت آن است و در این راستا می‌توان از ظرفیت دادسرا‌ها نیز بهره‌مند شد. همچنین توسعه روش‌های حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی مانند داوری و میانجی‌گری، نظارت بر اجرای قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، قضازدایی از دعاوی دارای موضوعات فاقد ماهیت قضائی و موضوعات پرتکرار، از دیگر شاخص‌هایی است که موجب کاهش وردی پرونده به دستگاه قضایی می‌شود.

• کاهش پرونده‌های مسن، معوق و کثیرالشاکی

دهقانی افزود: رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن، کاهش شعب نامتعارف، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی، سرعت همراه با دقت در رسیدگی به پرونده‌ها و اتقان آرای قضایی، از دیگر شاخص‌هایی است که در کاهش پرونده‌های قضایی موثر است و رضایت عمومی را به دنبال خواهد داشت.

• حفظ کرامت مراجعه‌کنندگان

وی همچنین بر حفظ کرامت مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی تاکید کرد و گفت: برگزاری میز‌های خدمت یکی از برنامه‌هایی است که مورد توجه و تاکید ویژه رئیس قوه قضاییه قرار دارد و آثار اجتماعی قابل توجهی را نیز به دنبال دارد.

دهقانی افزود: حضور مدیران قضایی در اجتماع، ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم و شنیدن صحبت‌های آنان به شناخت بهتر موضوعات مبتلابه جامعه، نظارت بر حقوق عمومی و قضایی افراد و ارتقای امید و اعتماد اجتماعی کمک می‌کند و می‌تواند در شناخت بهتر عملکرد کارکنان مجموعه و نیز دستگاه‌های اجرایی آن حوزه قضایی و نظارت بر امور مراجعین موثر باشد.

• تاکید بر کاهش جمعیت کیفری

وی ادامه داد: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، اجرای طرح نظارتی پایش و غربالگری زندانیان و اعطای ارفاقات قانونی به زندانیان واجد شرایطی که زمینه اصلاح و بازاجتماعی شدن آنان در زندان فراهم شده است نیز کاهش جمعیت کیفری را به دنبال دارد که یکی دیگر از اهداف عالی دستگاه قضایی است.

دهقانی همچنین بر ضرورت کاهش زمان بازداشت‌های کوتاه‌مدت، نظارت بیشتر بر متهمان بازداشتی در زندان، دقت در تعیین وثیقه متناسب با جرم و سرعت همراه با دقت در تکمیل تحقیقات مقدماتی پرونده‌های دارای متهمین بازداشتی تاکید کرد.

وی گفت: با تدابیر و اقدامات پیشگیرانه همه مسئولین و مدیران، ضمن کاهش انواع سرقت و برخی جرایم دیگر، آمار ورودی به زندان‌های استان نیز حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است که قابل تقدیر است.

• تقدیر از مدیران قضایی و قضات نمونه

در ادامه این همایش با اهدای لوح تقدیر از قضات نمونه استانی و جمعی از مدیران موفق در عملکرد چهار ماهه امسال قدردانی شد.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *