معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس: دادستان‌ها مکان‌های جرم‌خیز و مجرمان را پیش از وقوع جرم شناسایی کنند

19:58 - 24 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۳۰۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس: دادستان‌ها مکان‌های جرم‌خیز و مجرمان را پیش از وقوع جرم شناسایی کنند
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس، گفت: دادستان‌ها قبل از اینکه جرمی اتفاق بیفتد ضمن برنامه‌ریزی باید مکان‌های جرم‌خیز و مجرمان و زمینه‌هایی که برای جرم آماده می‌شوند یا وجود دارد را شناسایی و از وقوع جرم پیشگیری کند.

خبرگزاری میزان - یوسف نیکنام در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی وانقلاب شهرستان آباده با بیان اینکه همه ما در تمام عرصه‌های زندگی در معرض قضاوت شدن و قضاوت کردن هستیم، گفت: در تمام عرصه‌های زندگی این تکلیف بر‌ای ما وجود خواهد داشت، اما تکلیفی که قوه قضاییه در راستای قانون اساسی برعهده قضات نهاده است حفظ و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است و این تکلیف بر عهده دادستان‌ها بیشتر سنگینی می‌کند و دادستان‌ها متکلف وظایفی هستندکه ضمن حفظ این حقوق آن را باید اجرا کنند.

وی در ادامه به وظیفه سنگین و خطیر دادستانی اشاره کرد و بیان کرد: بیش از ۱۷۰۰ وظیفه مهم برعهده دادستان‌ها قرار داده شده است و دادستان‌ها در تمامی عرصه‌های اجتماعی چه پس از ارتکاب جرم و چه پیش از آن می‌توانند ورود کنند بنابراین دادستان‌ها باید در حفظ حقوق مردم کوشا باشند.

نیکنام در ادامه با اشاره به اینکه دادستان‌ها باید برنامه ریزی لازم در جهت پیشگیری از وقوع جرم داشته باشند، تصریح کرد: دادستان‌ها قبل از اینکه جرمی اتفاق بیفتد ضمن برنامه‌ریزی باید مکان‌های جرم‌خیز و مجرمان و زمینه‌هایی که برای جرم آماده می‌شوند یا وجود دارد را شناسایی و از وقوع جرم پیشگیری کنند.

وی به برخی دیگر از وظایف دادستان از جمله حفظ حقوق عامه و تمام حقوقی که مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اداری، شهروندی، محیط زیست، منابع طبیعی و خیلی از حقوق دیگر که وجود دارد اشاره کرد و گفت: دادستان در همه این زمینه‌ها و در راستای قانون می‌تواند ورود کند چرا که از حقوق مهم مردم است و به عنوان مثال اگر آلودگی از سوی محیط صنعتی ایجاد شود دادستان باید با قاطعیت و در چارچوب قانون ورود کند و پیگیری نماید چرا که حقوق عامه مردم در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آباده به شرح وظایف دادستان کل کشور که وظایفی در سطح عام و بین المللی دارند پرداخت و در همین راستا بیان نمود: قانونگذار مضافاً یک وظیفه خطیر ومهم دیگر نیز بر عهده دادستان کل کشور قرار داده است که در زمینه بین المللی هم می‌تواند اقامه دعوی نماید و نظارت کند و در زمینه‌های بالاتر از حقوق عامه دفاع کند.

نیکنام با اشاره به اینکه دادستان مدعی‌العمومی است، بیان کرد که دادستان وکیل عمومی است نه اینکه وکیل حاکمیت است و از آنجا که دادستان مدعی العموم است ممکن است علیه دولت هم اقامه دعوی کند، زیرا ممکن است از سوی سازمان‌های دولتی و مدیران ادارات دولتی نیز تخلفی سر بزند که دادستان در راستای انجام وظایف ذاتی خود که خواهان حق جامعه و مردم است در چارچوب قانون ادعا مطرح و برخورد قانونی کند.

وی به تکریم و احترام مراجعان به دستگاه قضایی نیز اشاره کرد و گفت: مراجعانی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند با مشکلاتی مواجهه شده‌اند که به ما مراجعه می‌کنند پس باید آن‌ها را مورد تکریم قرار بدهیم که بتوانند در کمال آرامش حق خود را ادا کنند؛ پس ما باید زمینه احقاق حق را برای مردم ایجاد کنیم و با تکریم و رسیدگی به موقع به پرونده‌های قضایی رضایتمندی مراجعین به دستگاه قضایی را افزایش دهیم.

معاون قضایی دادگستری فارس در این مراسم به امنیت مناسب شهرستان آباده اشاره کرد و به دادستان جدید حوزه قضایی این شهرستان توصیه نمود تا ضمن حفظ و استقلال دستگاه قضا ارتباط و تعامل مناسبی با ائمه جمعه و جماعات شهرستان، اعضای شورای تأمین، فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی در جهت مرتفع کردن مشکلات مردمی داشته باشد.

نیکنام در ادامه ضمن تأکید دوباره بر تکریم و احترام ارباب رجوع و حفظ شأن مراجعین به دادگستری بر لزوم صلح و سازش و استفاده از ظرفیت بزرگان و متنفذین در راستای اصلاح ذات‌البین، حفاظت از حقوق عامه و برخورد قاطع و قانونی با ناقضان حقوق عمومی و مرتکبان جرایم خشن، توسعه خدمات قضایی و همچنین تسهیل و آسان نمودن دسترسی مردم به خدمات قضایی، اتقان آرای قضایی، حفظ امنیت و آسایش عمومی شهروندان، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با استفاده از تأسیسات ارفاقی و احکام جایگزین حبس نیز توصیه کرد. 

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر رئیس کل دادگستری استان فارس از اقدامات دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آباده میثم ابراهیم‌زاده قدردانی و با حکم رئیس قوه قضاییه، قاضی صادق رضایی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب جدید آباده منصوب شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *