نخست‌وزیر ژاپن استعفا می‌کند

15:19 - 24 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۲۶۳
نخست‌وزیر ژاپن استعفا می‌کند
نخست‌وزیر ژاپن با بیان اینکه از سمت خود استعفا می‌کند گفت که قصد شرکت در دور بعدی انتخابات را نیز ندارد.

خبرگزاری میزان - فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، به دنبال انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس حزب حاکم لیبرال‌دموکرات  این کشور (LDP)  نخواهد بود.

کیشیدا ۶۷ ساله گفته که در ماه سپتامبر و پس از انتخاب نخست‌وزیر جدید از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

تصمیم نخست‌وزیر ژاپن برای استعفا چند ماه پس از سوایی‌های سیاسی در حزب حاکم ژاپن صورت می‌گیرد.

حمایت از کیشیدا که از سال ۲۰۲۱ نخست‌وزیر بوده، در پی رسوایی فساد در حزب او و افزایش هزینه‌های زندگی کاهش یافته است؛ میزان محبوبیت کیشیدا در ماه گذشته به ۱۵.۵ درصد کاهش یافته بود که پایین‌ترین میزان برای یک نخست‌وزیر ژاپن در بیش از یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

کیشیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام تصمیم خود، گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، لازم است به مردم نشان دهیم که حزب لیبرال‌دموکرات تغییر خواهد کرد.

به گفته وی، انتخابات شفاف و باز و بحث آزاد مهم است؛ اولین گام آسان و قابل درک که نشان می‌دهد حزب لیبرال‌دموکرات تغییر خواهد کرد این است که من کناره‌گیری کنم.

در درون حزب لیبرال‎‎دموکرات ژاپن، برخی تردید دارند که آیا کیشیدا می‌تواند این حزب را در انتخابات عمومی بعدی که در سال ۲۰۲۵ برگزار می‌شود به پیروزی برساند؛ این حزب تقریبا از سال ۱۹۵۵ به‌طور مداوم در قدرت بوده است.

یکی از مقام‌های ارشد ژاپن به شبکه تلویزیونی اِن‌اِچ‌کِی، گفت که سعی کرده کیشیدا را متقاعد کند که نامزد انتخابات شود، اما نخست‌وزیر چنین تصمیمی را غیرمسئولانه توصیف کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *