سخنگوی آموزش و پرورش: بازنشستگانی که به خدمت خود ادامه دهند ۱۳ ماه حقوق دریافت خواهند کرد/ کاهش ۲۴ هزار نفری کمبود معلم در مهر ماه سال جاری

15:02 - 24 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۲۶۱
سخنگوی آموزش و پرورش: بازنشستگانی که به خدمت خود ادامه دهند ۱۳ ماه حقوق دریافت خواهند کرد/ کاهش ۲۴ هزار نفری کمبود معلم در مهر ماه سال جاری
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت یک ماه حقوق اضافه به بازنشستگانی که به خدمت خود ادامه دهند خبر داد.

خبرگزاری میزان - علی فرهادی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، بیان کرد: آموزش و پرورش در یک‌سال گذشته از طوفان گذر کرده و به ساحل آرامش رسیده است.

وی افزود: در نهادی که تمام ثروتش، سرمایه انسانی است و ۹۰ درصد بودجه آن صرف حقوق نیروی انسانی می‌شود نظم و انضباط حرف اول را میزند.

سخنگوی آموزش و پرورش اضافه کرد: از اسفند ۱۴۰۱ مبلغ حق التدریس معلمان معوق مانده بود. امروز به اندازه‌ای نظم در این حوزه حکم فرما شده که هر ماه سر موعد مقرر حقوق این افراد تسویه و پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه کلیه خرید خدمات استان سیستان و بلوچستان طبق قانون به کار گرفته شدند، بیان کرد: برای تبدیل وضعیت این افراد به قرارداد معین اقدام کرده‌ایم.

سخنگوی آموزش و پرورش با تاکید بر نظم مالی در نظام تعلیم و تربیت کشور، بیان کرد: تمامی حق‌الزحمه افرادی که هم صبح و هم عصر خدمت می‌کردند و معوقاتی داشتند را تا این لحظه کامل پرداخت کرده‌ایم.

فرهادی ادامه داد: در حوزه رتبه‌بندی توفیقاتی داشتیم احکام رتبه‌بندی ۱۴۰۱ صادر شود، اما بخشی از دیون این افراد به ۶ ماهه دوم باز می‌گردد.

این مسئول نظام تعلیم و تربیت با تاکید بر پرداخت آخرین مرحله رتبه‌بندی در دولت سیزدهم، تصریح کرد: تمام معوقات را پرداخت خواهیم کرد و تمام معوقات بدین ترتیب بروز خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش سن بازنشستگی از ۴۸ سال به ۵۸ سال تغییر پیدا کرده است و ضمن اینکه معلمان در ۴۲ سالگی بازنشسته می‌شوند لذا برای جبران آن جمعیت جوانی که به جرگه بازنشستگان وارد می‌شوند، یک دستورالعمل ویژه و مشوق‌های تازه‌ای صادر کردیم تا از این ظرفیت موجود، بهره‌مند شویم.

فرهادی تاکید کرد: بیشترین جمعیت دانش‌آموزی طی ۲۵ سال گذشته را داشتیم، همچنین بیشترین میزان بازنشستگی نیز مزید بر علت شد تا جمعیت جوان سبب یک بحران در آموزش و پرورش شود.

سخنگوی آموزش و پرورش اضافه کرد: هر یک از بازنشستگانی که در ادامه راه استمرار خدمت داشته‌اند به جای ۱۲ ماه حقوق ۱۳ ماه حقوق دریافت خواهند کرد و این موافقت به تایید سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و دیگر نهاد‌ها نیز رسیده است.

فرهادی با بیان اینکه برای حقوق و پرداخت حق التدریس و اضافه تدریس معلمان طرحی ویژه و سازوکار مشخصی ارائه کرده‌ایم گفت: مقرر شد تا ۲ برابر به معلمان مناطق محروم پرداخت شود.

وی ادامه داد: ۱۷۶ هزار کمبود معلم در مهر ماه داریم و سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار معلم کمبود داشتیم، برای سال‌های آینده افق بهتری در نظر داریم، در سال‌های اخیر ظرفیت جذب دانشگاه شهید رجایی ۲۵ هزار نفر بوده و امسال ظرفیت جذب ۳۲ هزار نفر است که ۳۰ هزار نفر از آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان و ۲ هزار نفر در دانشگاه رجایی برای هنرستان‌ها تربیت می‌شوند.

وی گفت: احکام بیش‌از ۴۰ درصد از معلمان ما ابلاغ شده‌ است و معلمان می‌دانند که در کدام مدرسه تدریس می‌کنند و تا ۱۰ شهریور ابلاغ معلمان انتقالی انجام می‌شود. در حالیکه سال‌های گذشته ابلاغ برخی از معلمان تا بهمن ماه هم ادامه داشت. حدود ۸۰ درصد از کلاس‌ها کلاس بندی شده است و تنها ۲۰ درصد از کلاس در ماه آینده کلاس بندی می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ۲۶ هزار معلم در حوزه نقل و انتقالات اقدام کرده‌اند،  بیشترین تقاضای ما و خروجی ما از شهرستان‌های استان تهران است، بیش از ۵ هزار معلم درخواست انتقال به استان‌های دیگر را داشتند. بیشترین در خواست ورود بیش از ۶ هزار درخواست است و کمترین در خواست خروج متعلق به ایلام است که ۲۴۲ معلم در خواست خروج دارند، کمترین درخواست ورود نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

فرهادی عنوان کرد: ۹ میلیون ۲۰۰ هزار نفر در اول اول ابتدایی، ۳ میلیون نفر در مقطع متوسطه اول و ۳ میلیون نفر در دوره متوسطه دوم تحصیلی می‌کنند و تا پنج سال آینده دانش آموزان دوره متوسطه افزایش می‌یابد و باید برای افزایش تعداد دانش آموزان در دوره متوسطه در مدارس برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است گفت: تلاش می‌کنیم که بتوانیم به زودی و در شهریور ماه پاداش پایان خدمت نیمه دوم ۱۴۰۲ را پرداخت کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *