عارف: هوش مصنوعی و ربات، از اولویت‌های مهم ایران در حوزه علم و فناوری‌های نوین است

17:03 - 23 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۰۸۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عارف: هوش مصنوعی و ربات، از اولویت‌های مهم ایران در حوزه علم و فناوری‌های نوین است
معاون اول رئیس جمهور گفت: تب هوش مصنوعی و ربات‌ها سال‌هاست که جهان را فرا گرفته و اکنون ما نیز باید با قدرت و قوت تلاش کنیم که ایران در این حوزه‌ها پیشتاز باشد، باید بررسی کنیم چه اقداماتی در این حوزه‌ها انجام شده و اگر بخواهیم ما هم پیشتاز باشیم چه برنامه‌ای باید داشته باشیم.

خبرگزاری میزان - محمدرضا عارف در آیین تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان سابق و جدید رئیس جمهور که صبح امروز (سه شنبه بیست و سوم مردادماه) در ساختمان این معاونت برگزار شد، با بیان اینکه افزایش ثروت ملی بر مبنای اقتصاد دانش بنیان از مهمترین وظایف این معاونت است، حوزه «هوش مصنوعی» و «ربات» را از مهمترین عرصه‌های فعالیت این معاونت برشمرد و گفت ما در این حوزه ها، نیرو‌های خوش فکر و با استعدادی داریم و برای شکوفا شدنشان باید به خوبی مدیریت شوند.

در این جلسه، محمد رضا عارف با تشکر از تمامی مسئولان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در دوره‌های گذشته گفت: باعث افتخار است که در حوزه فناوری‌های پیشرفته با تلاش جوانان پرشور کشور در چهار دهه گذشته، اکنون جزو مدعیان بزرگ دنیا در این حوزه هستیم و از آقای افشین می‌خواهم که راه درست و روشن پیشینیان را ادامه دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این حوزه، باید برنامه دقیقی داشت گفت: به نمایندگی از دولتی صحبت می‌کنم که رئیس جمهورش وقتی مسئولین گزارش می‌دهند، می‌پرسد هدف گذاری چهارساله‌تان چگونه خواهد بود و در هر بخش بعد از چهار سال چه اتفاقی می‌افتد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور باید این سئوال را بپرسیم و ببینیم «مزیت نسبی» کشور ما چیست و از این مزیت‌ها استفاده کنیم، بر اساس شاخص‌های کمی و کیفی، اولین مزیت نسبی ما، نیروی انسانی تحصیلکرده و دانشگاهی و بعد از آن منابع زیرزمینی ماست.

عارف در ادامه افزود: سؤال بعدی‌ای که باید به آن جواب داد این است که ما چه تعهد ملی‌ای داریم، باید گفت که میثاق و تعهد ملی ما، سند چشم انداز است که بر طبق آن، باید به جایگاه اول در همه زمینه‌ها در منطقه می‌رسیدیم، اما متاسفانه حتی در برخی زمینه‌ها که جایگاه اول را داشتیم از دست داده ایم، اما از این به بعد، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، محور تحقق سند برنامه هفتم توسعه خواهد بود، ما باید به جایگاه اول که در چند دهه قبل در بسیاری از حوزه‌ها در اختیارمان بود، دوباره بازگردیم، ولی این نکته را باید بدانیم که ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم که بسیاری از شاخص‌ها در ۲۰ سال گذشته تغییر کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیاد رئیس جمهور را نباید یک دستگاه دانست که می‌تواند وارد رقابت با سایر دستگاه‌ها شود گفت: این معاونت مرجع حل اختلافات سایر دستگاه‌ها است، ضمن آنکه حرف آن، حرف علمی رئیس جمهور و دولت است و همه مسئولیت‌های رئیس جمهور در بخش علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در اینجا باید جمع شود.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که در این معاونت باید مد نظرباشد مشارکت در افزایش ثروت ملی است، بررسی کنید که چه سهمی در تولید ثروت ملی دارید، در چهار دهه گذشته به دلیل عدم حاکمیت علمی برنهاد‌ها و دستگاه‌های کشور، مدیران تنها باعث افزایش هزینه شده اند، ولی تولید ثروت نکرده اند وحالا زمان آن است که ببینیم چگونه می‌توانیم به ثروت ملی کشور اضافه کنیم؟ این معاونت باید در تولید ثروت ملی پیشتاز باشد و مسیر آن هم از اقتصاد دانش بنیان می‌گذرد، وارد این حوزه بشوید و مطمئن باشید که تمامی کار‌های شما در این حوزه تحت حمایت کامل دولت خواهد بود.

عارف در ادامه درباره راهکار‌های ارتقاء جایگاه و منزلت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز گفت: تقویت ارتباط مراکز علمی با بخش‌های «صنعت» و «خدمات» از وظایف مهمی است که بر دوش این معاونت است، این ارتباط باید با سازوکار‌های مختلف و از جمله ساز و کار‌های تشویقی نهادینه شود.

وی افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که ما در زمینه احداث شهرک‌های صنعتی، جواب نسبتاً مناسبی گرفتیم و حالا باید ببینیم آیا شهرک‌های فناوری و دانش بنیان نیز موفق خواهند بود و آیا ما به «سیلیکون ولی» ایرانی نیاز داریم؟

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جلسه معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور خطاب به دکتر حسین افشین گفت: دیپلماسی علمی از دیگر وظایف مهم این معاونت است، در بسیاری از موارد، دیپلماسی علمی بر دیپلماسی سیاسی ارجع است و باید برای توسعه حضور در مجامع علمی بین المللی و توسعه ارتباط با جهان از طریق علمی تلاش کنیم و با حضور در بازار‌های منطقه در حوزه فناوری‌های پیشرفته، حتی بر تلطیف روابط سیاسی تاثیرگذار باشید.

عارف در ادامه، پیشتازی در حوزه فناوری‌های نوین را از دیگر وظایف این معاونت برشمرد و گفت: تب هوش مصنوعی و ربات‌ها در دهه‌های اخیر جهان را فرا گرفته است که در این حوزه نیز باید با جدیت وارد شویم و ماموریتم به معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور این است که ظرف دو یا سه هفته آینده، گزارش کاملی از اقدامات صورت گرفته و سازوکار‌های مورد نیاز برای پیشتازی در این حوزه فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به دکتر افشین افزود: به ما برنامه چهار ساله بدهید و روشن کنید که خروجی هر ستاد و زیرمجموعه این معاونت چه نفعی برای کشور دارد و در زمینه تولید ثروت چه کار می‌خواهد بکند، مهمترین مسئله امروز کشور ما، مسئله تولید ثروت است.

وی در ادامه با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در بنیاد حمایت از نخبگان گفت: ماموریت دیگر شما این است که در فعالیت‌های بنیاد نخبگان بازنگری کنید، فلسفه تشکیل بنیاد نخبگان تنها این نیست که از چند نفر از رتبه‌های برتر کنکور حمایت کند بلکه کار این بنیاد، کشف استعداد‌ها و پرورش آنهاست و این نه فقط در شهر‌های بزرگ بلکه در دورترین مناطق سیستان و بلوچستان هم باید صورت گیرد، البته این بحث کشف استعدادها، تنها به کشف استعداد‌های علمی و دانشگاهی با سواد محدود نمی‌شود، برجسته‌ترین معماران سنتی کشور که جهانی شده اند و حتی برجسته‌ترین مقنی‌های کشور، اگر چه ممکن است لزوما افراد باسوادی نباشند، اما آن‌ها نخبگان ایران هستند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

عارف در ادامه درباره صندوق حمایت از پژوهشگران نیز گفت: این صندوق، باید محققان و پژوهشگران برجسته را حتی در دورترین نقاط کشور شناسایی کند و محققان و پژوهشگران جوان را حتی در شهرستان‌های دور افتاده مورد حمایت قرار دهد.

وی همچنین با تقدیر از تلاش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی خواستار ارتقاء سطح فعالیت آن شد.

وی خطاب به افشین، معاون جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیاد رئیس جمهور گفت: به شما ماموریت می‌دهم که هر شش ماه یکبار درباره فعالیت‌های معاونت در زمینه تولید ثروت ملی گزارش بدهید.

عارف در ادامه افزود: در دولت جدید، دو مطالبه مهم داریم که اولی افزایش مشارکت بانوان در مدیریت کلان و دیگری حضور جوانان در حکمرانی است و اگر می‌خواهیم حکمرانی عالمانه و منطقی داشته باشیم باید در این حوزه‌ها تلاش کرده و افراد توانمندی را پرورش دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در پایان دوره این دولت، به نقطه‌ای برسیم که چند صد جوان با تجربه و توانمند را به دولت‌های بعدی معرفی کنیم گفت: از معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور می‌خواهم که در عمل جوان گرایی و مشارکت بانوان را جدی بگیرند و معاونان، مدیران کل و مدیران میانی را از نخبه‌های دانشگاهی و اساتید جوان دانشگاه انتخاب کنند تا آن‌ها برای مسئولیت‌های بالاتر تربیت شوند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان سخنان خود، از زحمات و تلاش‌های دکتر دهقان فیروزآبادی و گزارش اخلاق مدارانه ایشان تشکر کرد.

در این جلسه، حسین افشین معاون جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز با تشکر از رئیس جمهور و معاون اول درباره برنامه‌ها و سیاست‌های خود در این معاونت گفت: تلاشم بر آن است که وارد حوزه تصدی گری نشویم، ما باید کارمند اکوسیستم نوآوری کشور باشیم و مانند همه کشورها، وظیفه امان به عنوان دولت این باشد که از بخش خصوصی حمایت کنیم.

وی افزود: پزشکیان، در ماموریتی که به من دادند گفتند این معاونت باید «بال پرواز وزارتخانه‌های دولت» و اتاق فکر وزارتخانه‌ها باشد و بر این اساس، برنامه ام در حوزه بنیاد نخبگان، شناسایی جوانان با استعداد و خوشفکر ایرانی حتی در دورترین نقاط و مناطق محروم کشور است، یک بخش را هم به دانش آموزان اختصاص داده‌ایم و معتقدیم که دانش آموزان موتور پیشران توسعه کشور هستند، تلاش می‌کنم با کمک همکارانم، استعداد‌های فرزندان ایران را شناسایی کنیم تا محصول این پرورش، در اختیار بنیاد نخبگان قرار گیرد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در دولت سیزدهم نیز در این جلسه با بیان اینکه خوشحالم که انسان فرهیخته و دانشمندی، چون دکتر افشین در رأس این معاونت قرار می‌گیرد گفت: تعهد داریم که به ایشان کمک و مساعدت کنیم تا این دوره، برترین دوره این معاونت علمی باشد.
وی افزود: به عقیده من، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهو، مهمترین دستگاه کشور است چرا که تنها مسئله اش «پیشرفت ایران» است و هیچ حاشیه‌ای ندارد، علاوه بر آن، مخاطبانش نخبگان کشور هستند، ضمن آنکه توجه به این حوزه می‌تواند ما را به یکی از کشور‌های بزرگ در اقتصاد دانش بنیان تبدیل کند.

وی در توضیح کوتاهی گفت: خوشحالم که در زمانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان را به دوست دانشمندم می‌سپارم که ده بنیاد علمی، سازمان همکاری‌های بین المللی، ۸۰ صندوق و ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند و در شرکت‌های دانش بنیان اشتغال ۴۰۰ هزار نفری و فروش ۶۰۰ همتی داریم.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانش بنیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *