مسیر دریایی اروپا؛ انسداد راه‌های امن و خطر مرگ برای مهاجران

15:36 - 23 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۰۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسیر دریایی اروپا؛ انسداد راه‌های امن و خطر مرگ برای مهاجران
دولت‌های اروپایی همواره با وضع قوانین سخت‌تر مهاجرتی، وضعیت مهاجران را پیچیده‌تر کرده و در نتیجه این افراد به اجبار سفر در مسیر‌های دریایی مرگ‌بار را آغاز می‌کنند.

خبرگزاری میزان - مقام‌های فرانسوی به تازگی اعلام کردند که ۲ مهاجر که قصد عبور از کانال مانش را داشتند، جان خود را از دست دادند. 

حال براساس آمارها، شمار مهاجرانی که از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند به ۲۵ نفر رسیده است. 

در همین حال، ۷۰۳ مهاجر با استفاده از ۱۱ قایق خود را به انگلیس رسانده‌اند. تازه‌ترین آمار پس از آن منتشر می‌شود که انگلیس تحت تاثیر ناآرامی‌های ضد مهاجران قرار گرفته است. 

مرگ مهاجران در کانال مانش

براساس آمارها، تعداد سفر‌های مهاجران در این مسیر از ابتدای سال ۲۰۲۴ به ۱۸ هزار و ۳۴۲ نفر رسیده که ۱۳ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است.

بیشترین تعداد مهاجرانی که تاکنون در یک روز وارد انگلیس شده‌اند ۸۸۲ نفر در ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) بود، در حالی که دومین آمار بالا در این زمینه مربوط به اول می (۱۲ اردیبهشت) بود که طی آن روز ۷۱۱ مهاجر وارد انگلیس شدند. 

مسیر دریایی اروپا؛ انسداد راه‌های امن و خطر مرگ برای مهاجران

 

مرگ مهاجران در مدیترانه مرکزی

البته این مرگ‌ها تنها مربوط به مسیر کانال مانش نیست و در مجموع مهاجرانی که تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند با خطر مرگ مواجه هستند. 

براساس یک فرمان اجرایی ایتالیا در سال ۲۰۲۳، کشتی‌های امداد غیردولتی که در مرکز مدیترانه فعالیت می‌کنند، قبل از درخواست از مقام‌ها برای تعیین یک بندر امن برای تخلیه مهاجران، تنها مجاز به انجام یک عملیات نجات هستند.

بندر‌های اختصاص داده شده به کشتی‌های امدادونجات اغلب چندین روز از محل نجات مهاجران فاصله دارند. دولت ایتالیا مدعی است که این کار برای اطمینان از این است که مراکز پذیرش جنوبی این کشور در سیسیل و جزیره لامپدوزا با ازدحام بیش از حد مواجه نشوند. همچنین زیرساخت‌های کمتری در جنوب ایتالیا وجود دارد.

با این حال، سازمان‌های غیردولتی استدلال می‌کنند که این سیاست تلاش‌های نجات از سوی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده و به مرگ‌ومیر بیشتر مهاجران منجر می‌شود.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳۴ هزار و ۷۶۲ مهاجر از طریق دریا به ایتالیا رسیده‌اند. براساس آمارها، از ابتدای ماه آگوست (۱۱ مرداد) حدود هزار مهاجر خود را به ایتالیا رسانده‌اند.

مسیر دریایی اروپا؛ انسداد راه‌های امن و خطر مرگ برای مهاجران

پایگاه اینفو مایگرنتس نوشت که سفر دریایی به اروپا همچنان برای مهاجران بسیار خطرناک است. براساس پروژه شمارش مهاجران گمشده آژانس مهاجرت سازمان ملل، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون بیش از هزار مهاجر (هزار و ۲۰ نفر) تنها در مسیر مدیترانه مرکزی جان خود را از دست داده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور پناهندگان تاکید کرد که در ژوئن امسال (خرداد/تیر) تقریبا ۹۰ نفر یا معادل حدود ۳ نفر در روز به‌عنوان جان‌باخته یا مفقود شده در مدیترانه مرکزی ثبت شده‌اند. گمان می‌رود که غرق شدن یک کشتی حامل مهاجران در سواحل کالابریا در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن/اسفند ۱۴۰۲) دست‌کم ۹۴ کشته برجای گذاشته باشد.

مسیر مرگ‌بار مدیترانه مرکزی

مدیترانه مرکزی (منطقه بین شمال آفریقا و ایتالیا و مالت) مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت شناخته شده در جهان است که ۸۰ درصد از مرگ‌ومیر و ناپدید شدن در دریای مدیترانه را به خود اختصاص داده است.

پناهجویان در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست می‌دهند، زیرا عملا هیچ راه امنی برای آن‌ها در جهت رسیدن به امنیت و حفاظت وجود ندارد.

همه مردم حق درخواست پناهندگی و بررسی فردی درخواست‌های پناهندگی خود را براساس با کنوانسیون پناهندگان و منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا، دارند. کنوانسیون پناهندگان به صراحت به رسمیت می‌شناسد که پناهندگان ممکن است مجبور شوند به‌طور نامنظم وارد یک کشور برای دریافت حمایت شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *