نشنال اینترست: گنبد آهنین در میان انبوه موشک‌ها و راکت‌ها غرق‌شدنی است

7:30 - 24 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۰۲۰
نشنال اینترست: گنبد آهنین در میان انبوه موشک‌ها و راکت‌ها غرق‌شدنی است
طی روزهای اخیر بار دیگر نقص‌های سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی و از جمله گنبد آهنین مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان – حزب‌الله لبنان در هفته‌های اخیر عملیات خود را علیه رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی تشدید کرده است.

با تشدید حملات حزب‌الله لبنان، رسانه‌های عبری‌زبان از ناکامی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک شده از سوی حزب‌الله لبنان خبر می‌دهند.

پایگاه کانال ۱۴ عبری در گزارشی نوشت: در روز‌های اخیر بیش از ۱۵ پهپاد حزب‌الله از عمق اسرائیل عبور کرده و تنها یک فروند رهگیری شد.

کانال کان نیز گزارش داد: ۹ موشک رهگیر به سمت په۰پاد‌های پرتاب شده توسط حزب‌الله شلیک شد، اما تنها یک موشک موفق به رهگیری شد.

سامانه گنبد آهنین چیست؟

گنبد آهنین در سال ۲۰۰۶ با کمک مالی وزارت دفاع آمریکا توسعه یافت و تلاشی برای پاسخ به شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ علیه حزب‌الله لبنان بود.

این سیستم در نهایت در سال ۲۰۱۱ عملیاتی شد و برای تبدیل شدن به یک سامانه پدافند تکامل یافت؛ رژیم صهیونیستی مدعی است که این سیستم ۹۰ درصد در دفاع از یک منطقه را در برابر حملات موشکی دشمن مؤثر است، اگرچه جنبش مقاومت اسلامی حماس و حزب‌الله نشان داده‌اند که این سیستم دارای محدودیت‌ها و نقص‌هایی است.

چالش موشک‌های حزب‌الله برای گنبد آهنین

صد‌ها و احتمالا هزاران موشک هدایت‌شونده دقیق میان‌برد و بردبلند در پایگاه‌های حزب‌الله ساخته شده و چالش عمده برای سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی و گنبد آهنین به شمار می‌روند.

این موشک‌ها و راکت‌ها برای وارد کردن حداکثر آسیب به اهداف رژیم صهیونیستی طراحی شده‌اند.

مهمات هدایت‌شونده دقیق حزب‌الله می‌تواند بر سامانه گنبد آهنین غلبه کند و تلفات زیادی را به این رژیم وارد کند؛ به همین دلیل است که صهیونیست‌ها به یک ائتلاف چند کشوری برای نیاز دارند؛ هر چه تعداد کشور‌های حاضر بیشتر و هر چه دورتر باشد، لایه دفاعی در اطراف اراضی اشغالی بیشتر است.

گنبد آهنین غرق خواهد شد

به گزارش نشنال اینترست، گنبد آهنین در میان انبوه موشک‌ها و راکت‌ها غرق‌شدنی است؛ سایر طرف‌های منطقه ممکن است از همکاری با رژیم صهیونیستی منصرف شوند و ممکن است آمریکا و انگلیس نتوانند تمام موشک‌های شلیک شده را رهگیری کنند.

بر این اساس ناگهان ۹۰ درصد میزان موفقیت ادعایی ممکن است به‌طور قابل توجهی برای گنبد آهنین کاهش یابد.

گنبد آهنین محدودیت‌های خود را دارد و این محدودیت‌ها در خطر رسیدن به آن هستند؛ علاوه بر این، گنبد آهنین هرگز در برابر سلاح‌های هسته‌ای آزمایش نشده است.

هزینه‌های سنگین گنبد آهنین

مناقشه‌ای که در مورد گنبد آهنین وجود دارد هزینه آن است که برخی از این هزینه‌ها از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی بیرون آمده است.

در سال ۲۰۱۴، آمریکا یک توافق‌نامه تولید مشترک با رژیم صهیونیستی برای ساخت برخی از قطعات گنبد آهنین در آمریکا امضا کرد؛ این قرارداد همچنین دسترسی آمریکا به اطلاعات را که در آن زمان سیستم نظامی اختصاصی بود، ارائه داد.

از آن زمان، آمریکا حدود ۳ میلیارد دلار برای حمایت از این سیستم در اراضی اشغالی اختصاص داده که شامل هزینه‌های تولید مشترک، پرتابگرها، رهگیر‌ها و تعمیر و نگهداری عمومی می‌شود؛ اقدامی که تاکنون بحث‌برانگیز بوده است.

کارکرد این سیستم به خودی‌خود هزینه‌بر است؛ هر موشک رهگیر که از سوی گنبد آهنین شلیک می‌شود، صورت‌حساب قابل توجهی ایجاد می‌کند.

همچنین مشخص نیست که ذخایر رژیم صهیونیستی چگونه است؛ این رژیم از آمریکا درخواست کرده که به آن کمک کند تا ذخایر موشک‌های رهگیر را پر کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *