مرگ حقوق بشر در غزه؛ نگاهی به بی‌کیفرمانی رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی

7:45 - 24 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۹۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ حقوق بشر در غزه؛ نگاهی به بی‌کیفرمانی رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی
کارشناسان می‌گویند که حمایت کشور‌های غربی باعث شده که رژیم صهیونیستی با وجود ارتکاب جنایت‌های مختلف، اما همچنان مصونیت از مجازات داشته باشد.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه و پیش از آن با هیچگونه پیامد جدی برای ارتکاب جنایت مواجه نشده است. 

با شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، جنگ غزه مسلما در پرتلاطم‌ترین لحظه خود قرار داده است.

تشدید تنش با حمایت آمریکا

آنچه واضح بوده این است که بنیامین نتانیاهو پس از لفاظی حداکثری خود در نشست مشترک کنگره آمریکا، تشدید تنش را به آتش‌بس ترجیح داده است. 

سران رژیم صهیونیستی در هر زمانی تمایل دارند با نمایش امتیازها، دعوت‌نامه‌ها و جلسه‌هایی که می‌توانند از سوی تشکیلات سیاسی آمریکا دریافت کنند، جذابیت داخلی، اهرم بین‌المللی و توجه زیادی را به خود جلب کنند.

نتانیاهو، کسی که مدت‌ها در عرصه سیاست داخلی و عرصه بین‌المللی جنجال‌برانگیز بوده، برای چهارمین بار در نشست مشترک کنگره شرکت کرد. وینستون چرچیل تنها ۳ بار در چنین نشستی شرکت کرد. 

با وجود انتقاد‌ها به نتانیاهو و بیزاری از او در داخل و خارج از اراضی اشغالی، از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا دعوت شد؛ این دعوت عمدتا به دلیل تمایل حزب جمهوری‌خواه در جهت نشان دادن حمایت از این رژیم برای جلب نظر رای‌دهندگان حامی صهیونیسم بود. 

کسانی در آمریکا هستند که از اشغال فلسطین به‌عنوان آنچه یک کشور مشروع برای یهودیان، یک دموکراسی و یک بازار آزاد و نوآور می‌خوانند، حمایت می‌کنند. 

نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره مورد تشویق ایستاده قرار گرفت. به نظر نمی‌رسید که نتانیاهو اهمیتی بدهد که سازمان‌های بین‌المللی، او و کابینه‌اش را به جنایت‌های جنگی، ایجاد بحران‌های انسانی و کشتار بی‌رویه در غزه متهم کرده‌اند.

ایندیا اکسپرس، می‌گوید که ترور هنیه اوضاع را بیش از پیش (برای رژیم صهیونیستی) مخاطره‌آمیز کرده است. بنیامین نتانیاهو مسیری تشدید تنش را انتخاب کرده است. 

مصونیت نهادینه‌شده 

به گفته یک کارشناس حقوقی، تنها توضیح برای ادامه یافتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی مصونیت نهادینه‌شده این رژیم است که از سوی متحدان رژیم اشغالگر تسهیل شده است.

به‌عنوان نمونه، رسانه‌های عبری‌زبان چندی قبل گزارش کردند که ۱۰ نظامی صهیونیست به یک اسیر فلسطینی در بازداشتگاهی در صحرای جنوب نقب تعرض کردند. به دنبال آن، ۹ نفر از نظامیان به‌عنوان بخشی از تحقیقات در مورد این آزار وحشیانه بازداشت و بازجویی شدند.

زکی صراف، یک عضو حقوقی در مرکز بین‌المللی دادگستری برای فلسطینیان (ICJP) گفت که این حادثه تکان‌دهنده تنها زمانی قابل درک است که از منظر منشور معافیت مطلق رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گیرد.

صراف گفت: از آنجایی که اسرائیل هر جنایت جنگی مرتکب می‌شود، متحدانش از جمله آمریکا و انگلیس از آن حمایت می‌کنند، بر جنایت‌ها پوشش دیپلماتیک گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین، این پوشش مجوزی را برای اسرائیل فراهم می‌کند تا به انجام هر کاری که می‌خواهد ادامه دهد.

این کارشناس حقوقی ادامه داد که رژیم صهیونیستی این اقدام‌ها را انجام می‌دهد و می‌داند که با هیچ پیامد واقعی برای اقدام‌های خود مواجه نمی‌شود؛ و این در حالی است که فلسطینیان همچنان به شهادت رسیده و در زندان‌ها مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

صراف، گفت که با وجود سنگین بودن اتهام‌ها خیلی خوشبین نیست که مقام‌های صهیونیست تحقیقات جدی در مورد جنایت در سدی تیمان انجام دهند؛ آن هم با توجه به دهه‌ها جنایت‌های جنگی که از سوی رژیم صهیونیستی دیده شده که به هیچ روند قانونی مناسبی منجر نشده است.

تضمین مصونیت از سوی متحدان غربی

رژیم صهیونیستی از حمایت بی‌دریغ واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش برخوردار بوده است؛ دولت‌های این کشور‌ها به درخواست‌های شهروندان خود مبنی بر پاسخگوکردن رژیم صهیونیستی به‌خاطر جنایت‌هایش علیه بشریت بی‌توجهی کرده‌اند. آمریکا و اروپا به ارسال تسلیحات به این رزیم ادامه می‌دهند و برخی از آن‌ها تلاش کرده‌اند تا مطمئن شوند که رژیم با هیچ انتقام‌جویی قانونی مواجه نخواهد شد.

مدتی پیش نیز فاش شد که بیش از ده‌ها سناتور آمریکایی به دادستان‌های دادگاه بین‌المللی کیفری هشدار دادند که در صورت صدور حکم علیه نتانیاهو و دیگر وزیران صهیونیست با تحریم‌های احتمالی علیه خود و خانواده‌هایشان مواجه خواهند شد. 

براساس گزارش‌ها، کشور‌های غربی در تازه‌ترین تلاش خود برای مصون نگه داشتن رژیم صهیونیستی در برابر اقدام‌های قانونی، سعی کردند از صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که در ماه ژوئن (خرداد/تیر) جلوگیری کنند؛ این حکم تعیین کرد که حضور مداوم رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین غیرقانونی بوده و باید فورا خاتمه داده شود.

در حالی که دیوان بین‌المللی دادگستری هنوز تصمیم نهایی را در مورد پرونده مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی صادر نکرده است، تحلیل‌گران و کارشناسان حقوقی پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به فشار دولت‌های غربی برای نادیده گرفتن جنایت‌های اسرائیل، دادستان‌های سازمان ملل در صدور حکم عادلانه با چالش‌های مهمی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *