جولان باند‌های مواد مخدر در خیابان‌های سوئد؛ سرریز بحران به دانمارک

8:15 - 23 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۸۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان باند‌های مواد مخدر در خیابان‌های سوئد؛ سرریز بحران به دانمارک
گام برداشتن سوئد بر لبه پرتگاه سقوط در سیاه‌چاله خشونت‌های مسلحانه سبب شد تا کشور‌های همسایه آن برای جلوگیری از افزایش نرخ جنایت‌های مشابه، اقدام‌هایی را انجام دهند.

خبرگزاری میزان – در حالی که سوئد بر لبه پرتگاه خشونت‌های مسلحانه به‌ویژه از سوی باندهای جنایت‌کار گام بر می‌دارد، کشور‌های همسایه آن در حال تشدید تدابیر و کنترل‌های مرزی خود با این کشور هستند.

باند‌های مواد مخدر با در دست داشتن سلاح بر خیابان‌های سوئد حکومت می‌کنند؛ این امر سبب شده تا انفجار‌ها و تیراندازی‌ها در سوئد با سرعتی بیش از گذشته عادی شوند.

وسعت این بحران به حدی است که اکنون به سوئد لقب پایتخت جرایم مسلحانه اروپا را داده‌اند؛ وخامت این بحران، دولت سوئد را به شدت برای حل‌وفصل سریع آن تحت فشار قرار داده است.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد از جناح راست این کشور ۲ سال پیش با وعده پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه به قدرت رسید؛ وعده‌ای که تا به امروز شکست خورده باقی مانده و انتقادها و اعتراض‌های بسیاری را متوجه دولت سوئد کرده است.

سوئد از آغاز سال جاری تاکنون شاهد ۱۴۸ تیراندازی بوده که ۲۰ مورد آن مرگ‌بار بود؛ این آمار در حالی ارائه می‌شود که سوئد در سراسر سال ۲۰۲۳ اندکی بیش از ۵۰ مورد مرگ بر اثر خشونت‌های مسلحانه را ثبت کرد.

نرخ مرگ‌ومیر ناشی از خشونت‌های مسلحانه در سوئد در قیاس با شمار زیادی از کشور‌های اروپایی به‌ویژه در شمال اروپا بالاتر است؛ به‌عنوان مثال، جمعیت سوئد کمتر از یک ششم جمعیت انگلیس است، اما میزان مرگ‌ومیر ناشی از خشونت‌های مسلحانه در سوئد بیش از ۲ برابر بیشتر از مرگ‌ومیر‌های مشابه در انگلیس اعلام شده است.

از سوی دیگر، مقایسه نرخ قتل مسلحانه در لندن، پایتخت انگلیس و استکهلم، پایتخت سوئد در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که میزان قتل مسلحانه در استکهلم تقریبا ۳۰ برابر لندن بوده است.

در اوایل سال جاری، یک محقق برجسته سوئدی از دانشگاه اوپسالا هشدار داد که این کشور با احتمال جنگ داخلی مواجه است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر دولت سوئد نتواند بحران خشونت‌های مرگ‌بار مسلحانه را کنترل کند، با اعتراض مردم مواجه خواهد شد و موقعیت خود را از دست خواهد داد.

کارشناسان علوم سیاسی سوئدی نیز تاکید دارند که موضوع خشونت‌های مسلحانه از موضوع‌های محوری در انتخابات ۲۰۲۶ سوئد خواهد بود؛ چراکه این بحران همچنان در مسیر وخامت حرکت می‌کند.

از سوی دیگر کشور‌های همسایه سوئد مانند دانمارک در واکنش به رشد خشونت‌های مسلحانه مرتبط با باند‌های جنایت‌کار، کنترل‌های مرزی خود را با این کشور افزایش داده اند.

وزیر دادگستری دانمارک، جمعه گذشته پروتکل‌های جدیدی را اعلام کرد که شامل بازرسی‌های بیشتر از قطار‌های عبوری از پل اورسوند و افزایش نظارت بر ترافیک وسایل نقلیه در گذرگاه‌های مرزی است.

این تصمیم پس از افزایش خشونت‌های مسلحانه در دانمارک گرفته شده که مقام‌های آن را به باند‌های سوئدی نسبت می‌دهند که از خردسالان برای فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌کنند.

از ماه آوریل سال جاری (فروردین) تاکنون، ۲۵ مورد استفاده از کودکان زیر سن قانونی از سوی باند‌های جنایت‌کار برای ارتکاب جنایت در دانمارک ثبت شده است.

در عین حال، در هفته‌های اخیر سه حادثه تیراندازی در دانمارک در ارتباط با نوجوانان سوئدی رخ داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *