گفت‌وگو|

۳ دلیل کاهش تمایل دانشجویان پزشکی به تحصیل در برخی از رشته‌های تخصص و فوق تخصص

8:01 - 23 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۸۷۶
۳ دلیل کاهش تمایل دانشجویان پزشکی به تحصیل در برخی از رشته‌های تخصص و فوق تخصص
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیان توضیحاتی درباره دلایل کاهش تمایل به تحصیل دانشجویان پزشکی در برخی از رشته‌های تخصص و فوق تخصص پرداخت و گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این مسئله تا حدودی در حال اصلاح است.

محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با میزان از کاهش تمایل به تحصیل دانشجویان پزشکی به تحصیل در تعدادی از رشته‌های تخصص و فوق تخصص خبر داد و گفت: از جمله این رشته‌ها طب اورژانس، اطفال، بیهوشی، جراحی قلب، جراحی عروق و جراحی قلب اطفال است و خطر کاهش متخصص در این رشته‌ها ریسک بیشتری دارد و باید شرایطی فراهم شود که دانشجویان برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها تمایل داشته باشند.

در همین رابطه عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به میزان گفت: عوامل مختلفی موجب می‌شود تا تمایل پزشکان برای ادامه تحصیل در برخی از رشته‌ها کاهش پیدا کند. یکی از مهم‌ترین مباحث این است که با آمدن روش‌های درمانی کم تهاجمی و بدون نیاز به جراحی کاربرد تعدادی از رشته‌ها نظیر جراحی قلب کاهش پیدا کرده است. برای مثال هنگامی که می‌توان عارضه «آنوریسم» را بدون بیهوشی بیمار درمان کنیم دیگر نیاز به جراحی نیست.

ضرورت حمایت‌های اقتصادی از پزشکان

وی ضمن اشاره به اینکه مباحث اقتصادی نیز بسیار می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، ادامه داد: قطعا حمایت‌های اقتصادی در این زمینه ضرورت دارد البته برای افزایش تعرفه‌های پزشکی باید شرایط اقتصادی مردم نیز در نظر گرفته شود و در صورت بهبود شرایط لازم است تعرفه‌های پزشکی بازبینی شود و به ویژه پرداختی‌ها در مناطق محروم به طور واقعی افزایش پیدا کند تا نیاز نباشد هر سال پزشکان بسیاری را برای گذراندن طرح به این مناطق بفرستیم. اگر پرداختی‌ها و شرایط مناسبی را در مناطق محروم از جمله سیستان‌وبلوچستان، ایلام، خراسان جنوبی ایجاد کنیم قطعا نیاز به گذراندن طرح اجباری کاهش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه همچنین پزشکان تمایل کمتری به تحصیل در رشته‌هایی دارند که زحمت بیشتر و احتمال شکایت بیشتر بیماران یا همراهانشان در آن‌ها بیشتر است، افزود: برای مثال متخصصان پوست و رادیولوژی ریسک چندانی را به نسبت سایر رشته‌های پزشکی از نظر مسئولیت شغلی ندارند و این در حالیست که جراحی عروق و طب اورژانس ریسک بالایی از نظر مسئولیت شغلی دارند و از آنجایی که به هر حال این احتمال وجود دارد که بیمار قلبی و یا بیمارانی که به اورژانس مراجعه می‌کنند با وجود زحمات کادر درمان به هر دلیلی از دنیا بروند و یا دچار مشکلاتی شوند و بیمار یا همراهانش از پزشکان شایت کنند. همین استرس‌ها، شرایط نامناسب و عدم حمایت موجب می‌شود تا تمایل به ادامه تحصیل در این رشته‌ها کاهش پیدا کند.

انتقال جراحی قلب از دوره فوق تخصص به تخصص 

پازوکی بیان کرد: این مسئله که ورودی رشته جراحی قلب کاهش پیدا کرده بسیار نگران کننده بود چرا که اگر تعداد جراحان قلب کاهش پیدا کند تعدادی از افراد که نیاز به این جراحی دارند دچار مشکل می‌شوند. خوشبختانه با برنامه ریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت رشته جراحی قلب که پیش از این در دوره فوق تخصص بود به دوره تخصص رفت و دانشجویان به صورت مستقیم پس از دوره عمومی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند و یک تا ۲ سال از دوره را جراحی عمومی و بقیه دوره را به آموزش جراحی قلب سپری کنند که این اقدام می‌تواند به عدم کاهش جراحان قلب در کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌ها نظیر جراحی قفسه سینه، جراحی عروق و طب اورژانس در معرض تهدید جدی قرار دارند، گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این مسئله تا حدودی در حال اصلاح است.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *