نقد و بررسی ترجمه فارسی کتاب حَدیقه السُّعداء اثر حکیم محمد فضولی

12:24 - 22 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۸۰۵
نقد و بررسی ترجمه فارسی کتاب حَدیقه السُّعداء اثر حکیم محمد فضولی
مراسم نقد و بررسی ترجمه فارسی کتاب حَدیقه‌السُّعداء اثر حکیم و شاعر بلند پایه جهان تشیع، مولانا محمد فضولی (رحمه الله علیه) و بررسی خدمات علمی استاد حسین محمدزاده صدیق در فضولی شناسی توسط کتابخانه امام خمینی (ره) در فرهنگسرای امید تهران برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ نقد و بررسی کتاب حدیقه السعدا به همت کتابخانه امام خمینی ره در فرهنگسرای امید برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور یحیی فغانی مترجم این کتاب به زبان فارسی و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر جوان آراسته، ریس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد. همچنین در این مراسم خدمات علمی مرحوم حسین محمدزاده صدیق در راستای فضولی شناسی و تصحیح و انتشار آثار وی در دوران معاصر که به حیاتِ مُجدّدِ حکیم فُضولی در عصر کنونی انجامید، معرفی خواهد شد. تجلیل و تقدیر از حسن مجیدزاده شاعر معاصر کشورمان که متن کامل کتاب حَدیقه السُّعداء را تصحیح و منتشر کرد و تجلیل و تقدیر از داوود طیب زاده؛ نویسنده و شاعر اهل بیت از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.

کتاب حَدیقه السُّعداء به برکت نام امام حسین (علیه السلام) و رتبه ادبی حکیم فضولی در سه زبان عربی، فارسی و ترکی شهرت قابل ملاحظه‌ای کسب کرده و در محافل مذهبی خوانده می‌شود. از جمله ویژگی‌هایی این اثر فاخر، می‌توان به سجع‌های دلپذیر، مستندسازی روایت با کتب معتبر حدیثی، روایی و تاریخی اشاره کرد.

حَکیم فضولی، حَدیقه السُّعداء را در ۱۰ باب تنظیم کرده است. باب اول: احوال انبیاء، باب دوم: بلا‌هایی که رسول اکرم (ص) از قریش دید، باب سوم: کیفیت وفات حضرت سید المرسلین (ص)، باب چهارم: وفات حضرت فاطمه زهرا (ع)، باب پنجم: وفات حضرت مرتضی علی (ع)، باب ششم؛ در احوالات امام حسین (ع)، باب هفتم: در احوالات امام حسین (ع)، باب هشتم؛ در شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع)، باب نهم؛ در بیان آمدن حسین (ع) از مکه به کربلا و باب دهم؛ جنگ امام حسین (ع) با لشکر یزید، است. کتاب در خاتمه با بیان رفتن اهل بیت (ع) به شام، مرثیه حضرت امام حسین (ع)، اظهار تولد حضرات ائمه اطهار (ع) و مناجات به پایان می‌رسد.

شایان ذکر است این برنامه روز سه شنبه، ۲۳ مرداد ماه از ساعت ۱۶ در فرهنگسرای امید واقع در خیابان هفده شهریور، خیابان خشکبارچی، پارک خیام، سالن خیام برگزار خواهد شد و علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۳۳۵۵۲۰۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/


برچسب ها: نقد کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *