خشونت جنسی در استرالیا؛ از آزار و اذیت تا اشتراک‌گذاری تصاویر خصوصی

11:16 - 22 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۷۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت جنسی در استرالیا؛ از آزار و اذیت تا اشتراک‌گذاری تصاویر خصوصی
آمار‌ها نشان می‌دهد که از هر ۵ نفر بالای ۱۸ سال در استرالیا، یک نفر مرتکب خشونت جنسی شده و این موضوع هشدار کارشناسان را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - آزار و اذیت جنسی و به‌طور کلی جرایم جنسی در استرالیا طی سال‌های گذشته افزایش یافته و به یک چالش در جامعه این کشور تبدیل شده است.

یک معلم سابق پس از اینکه تقریبا ۴۰ سال قبل در کوئینزلند به ده‎ها جرایم جنسی مرتبط با کودکان متهم شد، ادعای بی‌گناهی کرده است. براساس گزارش‌ها، حدود ۲۰ کودک قربانی این معلم شده بودند. 

استفان پاتریک اندرو کایسر ۶۸ ساله در دادگاه بریزبن به اتهام ارتکاب ۴۹ جرم تاریخی (جرایمی که سال‌های قبل انجام شده) حاضر شد.

پلیس می‌گوید که کیسر بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ زمانی که معلم مدرسه‌ای در بریزبن بود، مرتکب جرایم جنسی علیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شده بود.

تحقیقات درباره این معلم پس از ارائه گزارش رسمی در ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) آغاز شد.

خانه کیسر در جنوب بریزبن روز شنبه (۱۰ مرداد) مورد بازرسی قرار گرفته و او بازداشت شد.

خشونت جنسی در استرالیا

براساس ارقام تکان‌دهنده‌ای که از سوی موسسه جرم‌شناسی استرالیا (AIC) منتشر شده، بیش از یک نفر از هر ۵ استرالیایی اذعان کرده‌اند که از سن ۱۸ سالگی مرتکب خشونت جنسی شده‌اند.

نظرسنجی از استرالیایی‌های بین ۱۸ تا ۴۵ سال نشان داد که تقریبا ۱۰ درصد آن‌ها در ۱۲ ماه گذشته مرتکب خشونت جنسی شده‌اند.

یافته‌های این مطالعه در حالی به دست می‌آید که استرالیا با سطوح فزاینده خشونت جنسی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کریستوفر داولینگ، محقق موسسه جرم‌شناسی استرالیا می‌گوید: بسیار تکان‌دهنده است که می‌بینیم این تعداد به ارتکاب اعمال خشونت جنسی اعتراف می‌کنند.

داولینگ اضافه کرد: اما من فکر می‌کنم به‌طور کلی این نتایج آنچه را که ما مدت‌هاست از میزان قربانی شدن و سایر تحقیقات می‌توانستیم به دست آوریم، تایید می‌کند؛ نتایج نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از بزرگسالان مرتکب خشونت جنسی می‌شوند. 

مردان بیشتر احتمال دارد که مرتکب خشونت جنسی شوند

این مطالعه نشان داد که ۲۶.۴ درصد از مردان گزارش کرده‌اند که مرتکب خشونت جنسی شده‌اند، در حالی که این میزان در زنان ۱۷.۷ درصد است.

داولینگ می‌گوید: علاوه بر این، مردان گزارش دادند که در رفتار‌های خشونت‌آمیز جنسی بسیار متنوع‌تری نیز شرکت کرده‌اند.

ای‌بی‌سی استرالیا گزارش کرد، طیف وسیعی از اعمال به‌عنوان نمونه‌هایی از خشونت جنسی در نظر گرفته می‌شود؛ از فشار آوردن به شخصی برای داشتن رابطه جنسی گرفته تا ضبط و به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیو‌های خصوصی، تجاوز جنسی و آزار جنسی.

نقش فرهنگ و رسانه‌ها در استرالیا

به گفته جسیکا ایسون، مدرس ارشد گروه تحقیقاتی کاهش خشونت مبتنی بر جنسیت در دانشگاه لاتروب، این رفتاری بوده که از سوی فرهنگ این کشور ممکن شده است.

ایسون گفت: هنجار‌های جنسیتی در مورد جنسیت و اینکه مردان حق دارند هر نوع رفتاری داشته باشند و اینکه زنان باید تحت فشار جنسی قرار گیرند، چیزی است که ما در رسانه‌ها و فیلم‌هایمان عادی کرده‌ایم. 

او گفت که نابرابری جنسیتی در جامعه به افزایش خشونت جنسی کمک می‌کند.

النا کمپبل، دستیار مدیر مرکز عدالت نوآورانه در موسسه RMIT معتقد است که فیلم‌های مستهجن نیز یک محرک است.

کمپبل گفت: جوانان دسترسی زیادی به تصاویر و مفاهیمی دارند که خشونت را به‌عنوان بخشی از یک رابطه صمیمی عادی می‌کند.

براساس گزارش موسسه بهداشت و رفاه استرالیا، ۲۳ درصد از زنان استرالیایی ۱۵ ساله و بالاتر، خشونت فیزیکی و یا جنسی را از طرف شریک زندگی خود تجربه کرده‌اند.

در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) تظاهراتی در سراسر استرالیا برگزار شد و معترضان خواستار پایان دادن به خشونت‌های جنسیتی پس از موجی از حوادث برجسته شدند.

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا به‌تازگی اذعان کرده که این کشور راه درازی را برای مقابله با خشونت خانگی در پیش دارد.

آمار بالای قتل زنان در استرالیا

سنترال وسترن‌دیلی اواسط جولای (اوایل مرداد) در گزارشی نوشت، ۴ زن طی ۱۲ روز گذشته در استرالیا به قتل رسیده‌اند. آمار‌ها همچنین حاکی از آن است که ۱۲ زن در طول ۱۰ هفته در این کشور به قتل رسیده‌اند.

در مجموع، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون بیش از ۴۰ زن در استرالیا به قتل رسیده‌اند. بر این اساس، هر ۴ یا ۵ روز یک زن در این کشور به قتل می‌رسد.

استرالیا در سال ۲۰۲۳ نیز شاهد ثبت بدترین آمار قتل زنان بود و شاهد شکسته شدن رکورد خشونت‌های خانگی در تعطیلات کریسمس بود.

این کشور از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۱ حدود ۲ هزار و ۱۲ مورد قتل شریک زندگی را ثبت کرده که از هر ۴ قربانی این آمار ۳ نفر زن هستند؛ فقط در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۰ زن استرالیایی قربانی پدیده قتل زنان شدند.

در همین حال، یک سازمان فعال حقوق زنان در استرالیا شمار زنان قربانی پدیده قتل زنان در این کشور را در سال گذشته ۷۴ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *