عرضه قطره‌چکانی بلیت پرواز‌های اربعین ۱۴۰۳ و سردرگمی زائران

9:37 - 22 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۷۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عرضه قطره‌چکانی بلیت پرواز‌های اربعین ۱۴۰۳ و سردرگمی زائران
عرضه کم بلیت پرواز‌های اربعین، نارضایتی عده‌ای از زائران را به همراه داشته است؛ رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفته است متاسفانه وضعیت تهیه بلیت مناسب نیست و دستگاه‌های مسئول باید پاسخگو باشند.

خبرگزاری میزان - امسال آغاز مراسم اربعین با گرمای بی‌سابقه هوا هم‌زمان شد و همین امر دلیلی شد تا تقاضا برای خرید بلیت هواپیما افزایش یابد.

از روز شنبه ۱۳ مرداد پیش‌فروش بلیت پرواز‌های اربعین آغاز شد و در بازه زمانی ۲۴ مرداد الی ۹ شهریور باید نرخ‌های مصوب از سوی شرکت‌های هواپیمایی رعایت شود و در این میان شرکت‌های متخلف با لغو مجوز یا معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی روبه‌رو می‌شوند.

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری بهای بلیت یک‌طرفه از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس حداکثر ۶ میلیون تومان بوده و قیمت بلیت یک‌طرفه از تهران و دیگر استان‌های کشور به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس، حداکثر ۵ میلیون تومان تعیین شده است.

پرواز‌های اربعین از ۲۶ فرودگاه کشور با مشارکت تمامی شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود و همه شرکت‌ها ملزم به رعایت نرخ مصوب بلیت پرواز‌های ویژه عملیات هستند.

یکی از مواردی که امسال برخی از متقاضیان بلیت پرواز‌های اربعین را سردرگم کرده است عرضه قطره‌چکانی بلیت است که اغلب نمی‌دانند چه شرکت در چه زمانی قرار است بلیت‌های خود را عرضه کند.

البته اطلاع‌رسانی درمورد عرضه بلیت‌های اربعین شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود، اما تعداد کم بلیت‌ها و راه پرپیج وخم خرید بلیت‌های اربعین با نرخ مصوب عده‌ای را با سختی مواجه کرده است.

با جست‌وجو در سایت‌های عرضه بلیت هواپیما می‌توان دریافت که بلیت با نرخ مصوب در بازه زمانی ۲۴ مرداد الی ۹ شهریور به ندرت پیدا می‌شود، اما بلیت در غیر از این بازه با نرخ‌های بسیار بالاتر به‌فور عرضه شده است.

عرضه قطره‌چکانی بلیت پرواز‌های اربعین ۱۴۰۳ و سردرگمی زائران

عرضه قطره‌چکانی بلیت پرواز اربعین به نفع مردم است

فرزادی‌پور، مدیرعامل ایران ایر درباره عرضه قطره‌چکانی بلیت‌های اربعین گفته است که فروش و عرضه قطره‌چکانی بلیت پرواز اربعین به نفع مردم است؛ به بیان دیگر در سایت هواپیمایی ایران‌ایر، وقتی بلیت‌های پرواز اربعین عرضه می‌شود، بدون اعلام قبلی است و صرفاً دو بار در روز به‌صورت تصادفی، سایت فروش باز می‌شود تا مردم بتوانند بلیت بخرند.

این درحالی است که سید احمدرضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در جلسه‌ای با انتقاد از وضعیت نامناسب تهیه بلیت‌هوایی و زمینی زائران اربعین حسینی گفت که متاسفانه وضعیت تهیه بلیت مناسب نیست، شرکت فرودگاه‌ها و معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگوی این موضوع باشند، تا برای زائران مشکلی در تردد ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر گزارش‌های متعددی مبنی بر نارضایتی از «معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی» در بحث اربعین و تهیه بلیت‌هوایی و زمینی به دیوان محاسبات گزارش شده است، اظهار کرد: به حسابرس کل مربوطه و بازرسی ویژه این نهاد نظارتی ماموریت داده شد به این موضوع ورود کند.

به گفته رئیس کل دیوان محاسبات کشور، حسابرس کل و بازرسی دیوان محاسبات همچنین، آنچه که از ترک فعل در ارتباط با وظایف مربوطه در معاونت وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده را مورد بررسی قرار داده تا اگر تخلفی صورت گرفته به دادسرا ارجاع کنند.

همچنین دستغیب تاکید کرد: عملکرد شرکت فرودگاه‌های کشور، سازمان هواپیمایی، شرکت هما، یا سایر شرکت‌هایی که تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری هستند و وعده‌هایی را اعلام عمومی می‌کنند، اما محقق نمی‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور معتقد است باید با سامانه فروش بلیت، مردم بتوانند به سهولت و به‌صورت عادلانه نسبت به تهیه آن اقدام کنند و این سامانه نیز مانع از ایجاد بازار آزاد یا بازار سیاه شود، به‌طوری که زائران مجبور نشوند با قیمت بالاتری نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند.

دستغیب می‌گوید اینکه مسئولان متولی اعلام می‌کنند سامانه در تاریخ مشخص باز می‌شود، اما تا متقاضیان ورود می‌کنند ظرفیت را تکمیل نشان می‌دهد، ایراد بزرگی است، مگر اینکه حسابرسان دیوان محاسبات تایید کند که در همان فاصله زمانی مشخص تمام بلیت‌هایی که عرضه شده خریداری شده است.

در هر صورت دستگاه‌های متولی فروش بلیت‌ اربعین‌حسینی باید به‌سرعت مشکلات مربوطه را برطرف و گزارش آن را برای ارائه در هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور در اختیار حسابرس کل مربوطه و بازرسی ویژه این نهاد نظارتی قرار دهند تا بتوان خدمات بهتری به مردم ارائه کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *