ثبت بالاترین رقم ترانزیت کالا در طول تاریخ کشور

10:33 - 21 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۵۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ثبت بالاترین رقم ترانزیت کالا در طول تاریخ کشور
وزیر اقتصاد گفت: ایران توانست در سال گذشته از نظر ترانزیت کالا‌ها رکورد تمام سال‌های گذشته را پشت سر بگذارد و در این راستا رقم هجده و نیم میلیون کالا که بالاترین میزان ترانزیت است ثبت شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شادا، سید احسان خاندوزی روز شنبه در نخستین نشست شبیه‌سازی وزیران امور اقتصادی و دارایی بریکس" و "دومین نشست شبیه‌سازی وزیران امور اقتصادی و دارایی سازمان همکاری اسلامی (OIC) " با تقدیر از همکاری دستگاه‌های مختلف برای برگزاری این رویداد، اظهار داشت: وزارت اقتصاد ۳ دسته اقدامات را برای دیپلماسی اقتصادی و برون گرایی اقتصادی در دستور کار خود داشته است.

وزیر اقتصاد افزود: محور اول، نقش‌هایی بود که در ذیل سیاست کلان دولت و سیاست همسایگی و تقویت رابطه با شرکای راهبردی بود که موضوع مهم بهره‌گیری از منافع اقتصادی پیوستن به پیمان شانگ‌های و بریکس در این راستا بود. وی اضافه کرد: محور دوم اقدامات این بود که حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی مرتبط با فضای بین‌المللی در ذیل وزارت اقتصاد را تقویت کنیم. وی با بیان اینکه خبر‌های خوبی را در این حوزه ارائه خواهم کرد، گفت: ایران توانست در سال گذشته از نظر ترانزیت کالا‌ها رکورد تمام سال‌های گذشته را پشت سر بگذارد و در این راستا رقم هجده و نیم میلیون کالا که بالاترین میزان ترانزیت است ثبت شد.

خاندوزی اظهار داشت: همچنین در چهار ماه ابتدایی سال جدید نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد رشد ۵۸ درصدی ترانزیت از کشور بودیم. وی ادامه داد: این موضوع، نشان دهنده مزیت‌های کریدوری و ترانزیتی ایران نسبت به کشور‌های همسایه و منطقه است که به خوبی از آن استفاده می‌شود. وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی معتبر در سال گذشته، بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در حدود ۱۶ سال گذشته را ثبت کردیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: علی رغم فشار‌های تحریمی، کشور توانست اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را در حوزه‌های مختلف جلب کند. وی گفت: سومین خبر این است که یکی از بالاترین رکورد‌های حجم و ارزش وزنی صادرات غیر نفتی کشور در تمام سال‌های گذشته را ثبت کردیم. وی گفت: محور سوم اقدامات وزارتخانه که بیش از همه امید آفرین بوده، سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت سرمایه نیروی انسانی برای دیپلماسی اقتصادی است.

خاندوزی گفت: نشست امروز به نظرم یکی از بهترین جلوه‌هایی است که نشان می‌دهد ما تلاش کردیم با همکاری سازمان همکاری اسلامی و بریکس سرمایه‌گذاری بلند مدت جهت ارتباطات پایدار و تربیت نسل را انجام دهیم به طوری که بتواند در حوزه دیپلماسی و اقتصاد پیوند دهنده این کشور‌ها باشد. وی گفت: هر اتفاقی در حوزه تحریم و فشار‌های بین‌المللی رخ دهد شما به عنوان سرمایه‌های بلند مدت و پایدار در حوزه دیپلماسی اقتصادی، نویدبخش دستاورد‌های مهم‌تر و بلند مدت خواهید بود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اصلی و بلند مدت سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی کشورهاست، گفت: شبیه‌سازی نشست وزرای عضو همکاری اسلامی و بریکس در کنار توافق برای تاسیس باشگاه می‌تواند شروع کننده مسیری باشد که پرورش ابتکارات و استعداد‌های جوان را در پی خواهد داشت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: همچنین می‌تواند این استعداد‌های جوان را با دستاورد‌های و تجارب مدیران اجرایی کشور در حوزه دیپلماسی و اقتصاد پیوند دهد. وی گفت: امیدوارم در سال‌های آینده از میان شما، افراد آموزش دهنده‌ای برای دوره‌های بعدی ظاهر شوند و شاهد ظهور نیرو‌های خبره و با صلاحیت بالا در مجامع سیاست‌گذاری کشور و حوزه‌های دیپلماسی و تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری باشیم.

خاندوزی خاطر نشان کرد: مفتخر هستم که در پایتخت ایران و علی رغم همه جوسازی‌هایی که به چشم می‌خورد این نشست در شرایط با ثبات و امن برگزار می‌شود.

وی گفت: اجلاس‌هایی مانند نشست امروز بستر و اقدام مهمی است که متولیان آن نباید از تداومش غفلت کنند.

وی افزود: پیشنهاد من نهادینه کردن خروجی‌ها و دستاورد‌های این اجلاس است که ما در وزارت اقتصاد آماده‌ایم تا کمک کنیم این مسیر به یک نهاد پایدار و درخت تناور و پرثمر برای بهره‌گیری همه جوانان عضو بریکس و سازمان همکاری اسلامی و کشور‌های همسو و ملل آزادی‌خواه دنیا تبدیل شود.

وزیر اقتصاد گفت: امیدوارم خروجی این اجلاس شبیه سازی کمک کند تا روابط عضو اعضای بریکس به شکل پایدار در حوزه اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری و نهاد‌های پولی و مالی تبدیل شده و آینده درخشان در انتظار آن باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: ترانزیت کالا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *