جلسه نشست شورای مدیران معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد

9:49 - 21 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۵۷۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
جلسه نشست شورای مدیران معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد
جلسه نشست شورای مدیران با ریاست، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و مدیران کل این معاونت و با حضور محمد خوش‌چهره، اقتصاددان، سیاستمدار و نماینده اسبق تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری میزان- جلسه نشست شورای مدیران با ریاست اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و مدیران کل این معاونت و با حضور محمد خوش‌چهره، اقتصاددان، سیاستمدار و نماینده اسبق تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دستور این جلسه در راستای تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه مبنی بر همکاری همه قوا و دستگاه‌ها با دولت جدید بود.

محمد خوش‌چهره در این نشست با تاکید بر اهمیت نقش آموزش و پرورش در کلیه جوامع گفت: با مطالعه و بازدید میدانی از چند کشور پیشرفته متوجه شدیم که نظام آموزشی در آن کشور‌ها در دوره ابتدایی بر پایه تعلیم، تربیت و بازی است. محیط آموزشی شاد و همراه با مشاهده و گزارش‌نویسی است که این مقدمه نگارش و نویسندگی است.

وی افزود: وقتی تربیت و اخلاقیات در کشور کمرنگ شود سرریز آن آسیب اجتماعی و جرم در جامعه و سپس ورود حجم زیادی پرونده به قوه قضاییه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور یک فرایند است که کاستی و نقص در آن به صورت جرم و ناهنجاری بروزو ظهور می‌کند. تصمیم غلط زمینه‌ساز وقوع جرم است و برای پیشگیری از آن باید رصد مداوم سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد و بستر جرم از ابتدا کور شود. باید بدانیم که افراد دارای ضریب هوشی بالا هم به سراغ کار‌های مثبت می‌روند و هم بزهکاری و کلاهبرداری و باید هیجانات و انرژی در کودکان، نوجوانان و جوانان را به درستی هدایت کرد.

خوش‌چهره با تاکید بر اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی در کشور عنوان کرد: گرفتن تصمیم‌های نادرست اقتصادی تبعات غیراقتصادی در کشور خواهد داشت و فقط منحصر به اقتصاد نخواهد شد و نتایج آن را در دیگر زمینه‌ها مانند نظام تعلیم و تربیت، جرم‌خیزی، بزهکاری مشاهده خواهیم کرد.

این اقتصاددان افزود: اگر آسیب‌شناسی صورت نگیرد و علایم بیماری چه در اقتصاد و چه سیاست و دیگر مقوله‌ها را تشخیص ندهیم و مانند پزشکی که بر بالین بیمار می‌رود به اوضاع و احوال بیمار توجه نکنیم، نتایج آن اتخاذ تصمیم‌های غلط و غیرکارشناسانه خواهد بود.

خوش‌چهره افزود: اگر تصمیم‌گیری‌ها بر اساس داده‌های خام باشد فاجعه رخ خواهد داد. داده خام در صورتی قابل اعتماد بودن، کارایی دارد و باید در فرایند پردازش و سپس دسته‌بندی و سپس تصمیم‌گیری هوشیارانه بر اساس اطلاعات آماری صورت گیرد. با تحلیل عالمانه از اطلاعات، به شناخت و تعالی می‌توان دست یافت.

وی افزود: تصمیم‌گیری‌ها باید فارغ از حب و بغض و جناح‌بندی باشد و باید از گرفتن تصمیم‌ها به شیوه آزمون و خطا پرهیز کرد. آزمون و خطا در برخی رشته‌های تجربی و فنی قابل پذیرش است، اما در علوم انسانی پذیرفته نیست. گرفتن تصمیمات اشتباه منجر به نارضایتی، سلب اعتماد اجتماعی می‌شود و هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: نقد‌های عالمانه برای هر کشور لازم است، اما نباید در جامعه مخصوصا بین جوانان احساس ناامیدی ایجاد کرد. مردم سرمایه عظیمی هستند که باید آن‌ها را پای کار آورد تا مطالبه‌گری در پی آن به وجود بیاید.

این اقتصاددان ادامه داد: اقتصاد ایران دارای بنیاد قوی است و اگر مشکلاتی هم وجود دارد و برای رفع آن‌ها باید علاوه بر عوامل داخلی، عوامل بیرونی را هم مدنظر قرار دهیم. ماشین اقتصاد ایران مانند فرد مصدومی است که باید یکسری اقدامات آنی و سپس یکسری اقدامات بلندمدت برای درمان آن انجام دهیم. باید توجه داشت که استفاده از ابزار‌های مختلف و هماهنگ باعث رفع مشکلات می‌شود.

وی با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی در کشور گفت: خام‌فروشی از جمله مشکلات مهم اقتصادی است که بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود مدیریت درست رخ داده است که با اصلاح نظام مدیریتی قابل حل است.

معاونت اجتماعی قوه قضاییه برگزاری جلسات تخصصی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آسیب‌ها و دیگر موضوعات اولویتی کشور با حضور شخصیت‌های دانشگاهی و صاحب‌نظران را در دستور کار قرار داده است تا با بررسی و احصاء راه‌حل‌های عملیاتی، نتایج بررسی را به حوزه‌های مرتبط در دولت ارائه کند.

طبق دستور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مقرر شد تمامی معاونان اجتماعی استان‌ها به صورت برخط در این نشست‌های تخصصی شرکت کنند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *