توصیه‌هایی برای مراقب از پوست در پیاده‌روی اربعین/ چند راهکار برای مقابله با عرق‌سوز شدن بدن

13:32 - 20 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۴۳۲
توصیه‌هایی برای مراقب از پوست در پیاده‌روی اربعین/ چند راهکار برای مقابله با عرق‌سوز شدن بدن
یک متخصص پوست و مو به بیان توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست در پیاده‌روی اربعین پرداخت و گفت: به همه زائران از جمله کودکان، زنان و مردان توصیه می‌شود حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند و علاوه بر صورت به دست‌هایشان نیز ضد آفتاب بزنند.

کیانا فرهی در گفت‌وگو با میزان به بیان توصیه‌هایی برای زائران اربعین پرداخت و گفت: در حال حاضر دمای ۵۰ درجه‌ای در کشور عراق گزارش شده است و هر چه شدت آفتاب بیشتر باشد اشعه فرابنفش نیز بیشتر است، از این رو به همه زائران از جمله کودکان، زنان و مردان توصیه می‌شود که حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند و علاوه بر صورت به دست‌هایشان نیز ضد آفتاب بزنند. آقایان باید به پشت و روی گردنشان نیز ضدآفتاب بزنند و لازم است این عمل را هر ۴ ساعت تمدید کنند. همچنین علاوه بر ضد آفتاب باید از کلاه لبه دار نیز استفاده شود.

لزوم استفاده از لباس‌های نخی در پیاده‌روی اربعین

وی ضمن اشاره به اینکه بهتر است زائران از لباس‌های نخی و تا حد امکان قبل از عزاداری از لباس‌های روشن نظیر خاکستری یا سفید استفاده کنند، ادامه داد: استفاده از لباس‌های غیرنخی موجب می‌شود هنگام تعریق منافذ پوست امکان تنفس پیدا نکنند و دچار سوزش‌های دردناکی شوند که به آن عرق سوز شدن گفته می‌شود. 

راهکارهایی برای مقابله با عرق سوز شدن

وی افزود: اگر فردی دچار این عارضه شد حتما باید لباسی که به تن دارد را عوض کند و در محل عرق‌سوز شده از کرم‌های مرطوب کنند و چنانچه در دسترس نبود از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کند چرا که پوستی که عرق سوز شده ملتهب است و ما با استفاده از این کرم‌ها به ترمیم پوست کمک می‌کنیم. همچنین باید از هرگونه شست‌وشو شدید محل عرق سوز با صابون و مایع‌های شوینده خودداری کنیم و تنها یک پارچه خنک را در محل عرق سوز شده قرار دهیم. مهم‌ترین نکته درباره این عارضه استفاده از لباس‌های نخی است.

فرهی بیان کرد: توصیه می‌شود افرادی اضافه وزن دارند و بدنشان دارای بافت چربی است محل‌هایی نظیر کشاله ران زیر بغل و چین‌های بدن را خشک نگه دارند و آن محل‌ها را با صابون بشویند، این امر به پیشگیری از عرق سوز شدن کمک می‌کند.

زائران در ساعات اوج تابش آفتاب یعنی ساعات ۱۰ صبح تا ۲ عصر پیاده روی نکنند

این متخصص پوست و مو بیان کرد: توصیه می‌شود زائران تا جایی که امکان دارد در ساعات اوج تابش آفتاب یعنی ساعات ۱۰ صبح تا ۲ عصر پیاده روی نکنند و روز خواب باشند و شب‌ها حرکت کنند. 

این پزشک متخصص به مصرف مایعات همراه با املاح نظیر آب و عسل در طول سفر اربعین تاکید کرد و افزود: این اقدام موجب می‌شود هم وضعیت تعریق زائران بهتر شود و هم اینکه کمتر دچار مشکلات پوستی نظیر خارش، کهیر و سوزش پوست شوند.

اقدامات لازم در مواجهه با گزش حشرات

فرهی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که ممکن است زائران در طول سفر اربعین با آن مواجه شوند گزش حشرات است، توضیح داد: اگر زائران دچار هرگونه گزش از جمله گزش مار، عقرب و یا حشرات شدند لازم است از اقدام خودسرانه نظیر بستن زخم با کمربند و یا باز کردن زخم با چاقو خودداری کنند و هر چه سریعتر به اولین پایگاه درمانی مراجعه کنند چراکه تمام پادزهر‌های نیش عقرب و سایر گزندگان در پایگاه‌های درمانی موجود است.

وی عنوان کرد: افراد باید هرگونه احساس بی حالی، گیجی و ضعف عضلات را جدی بگیرند چرا که این نشانه‌ها از علائم اصلی گرمازدگی است و زائران در صورت بروز این علائم باید توقف و استراحت کنند و مایع درمانی برایشان آغاز شود. بی توجهی به گرمازدگی می‌تواند موجب بروز عوارض و حتی رفتن به کما شود. 

این متخصص پوست و مو گفت: افراد باید هرگونه آفتاب سوختگی، تغییر رنگ پوست، قرمزی پوست و تاول زدن را جدی بگیرند و با مشاهده این موارد به پایگاه‌های درمانی مراجعه کنند چراکه اگر به این عارضه‌ها توجه نشود و این زخم‌ها در معرض آفتاب قرار گیرند می‌توانند منشا سرطان پوست شوند. همچنین لازم است در مواجهه با این موارد از اقداماتی نظیر مالیدن خمیر دندان و ریختن آب یخ روی محل زخم خودداری کنند چراکه اینگونه کار‌ها موجب بدتر شدن وضعیت پوست می‌شود.

این پزشک متخصص تاکید کرد: همچنین باید از ترکاندن تاول‌ها و استفاده از محلول‌های گیاهی برای از بین بردن تاول جدا خودداری شود زیرا پوست به این محلول‌ها واکنش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *