ترکیه به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه پیوست؛ آنچه از شکایت آفریقای جنوبی می‌دانیم

11:46 - 18 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۱۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ترکیه به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه پیوست؛ آنچه از شکایت آفریقای جنوبی می‌دانیم
ترکیه با پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه به اتهام نسل‌کشی ارتش این رژیم در نوار غزه، به هفتمین کشوری تبدیل شد که به این پرونده ملحق شده است.

خبرگزاری میزان - ترکیه پیشنهادی رسمی برای پیوستن به شکایت نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) ارائه کرده است، اقدامی که بر فشار بین‌المللی بر کابینه رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنایت‌های خود در غزه می‌افزاید.

آناتولی گزارش کرد که هیئتی از ترکیه از جمله سلجوک اونال، سفیر آنکارا در لاههبه‌طور رسمی این درخواست را ارائه کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم ترکیه برای مداخله نشان‌دهنده اهمیتی است که کشورمان برای حل مسئله فلسطین در چارچوب قانون و عدالت قائل است؛ وجدان بشریت و حقوق بین‌الملل مقام‌های اسرائیلی را پاسخگو خواهد کرد.

ترکیه پس از کلمبیا، نیکاراگوئه، اسپانیا، لیبی، فلسطین و مکزیک، اکنون به هفتمین کشوری تبدیل شده که به‌طور رسمی به دنبال پیوستن به این شکایت در دادگاه عالی سازمان ملل است. 

حماس در بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه استقبال کرده و این اقدام را تاییدی بر حمایت مردم ترکیه از آرمان فلسطین خواند.

افزایش تنش میان ترکیه و رژیم صهیونیستی

پیوستن آنکارا شکایت آفریقای جنوبی در بحبوحه تشدید جنگ لفظی بین رژیم صهیونیستی و ترکیه بر سر جنایت‌های این رژیم در غزه انجام شده است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه جولای (تیر/مرداد) پیشنهاد کرد که ترکیه ممکن است برای کمک به فلسطینی‌ها وارد درگیری شود؛ این اظهارات خشم مقام‌های صهیونیست، به ویژه یسرائیل کاتز، وزیر خارجه این رژیم را برانگیخت.

کاتز هفته گذشته اردوغان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و او را متهم کرد که ترکیه را به یک «دیکتاتوری» تبدیل کرده است.

وزارت خارجه ترکیه هم در اوایل این هفته گفت که کاتز درباره ترکیه و رئیس‌جمهور آن دروغ‌پراکنی می‌کند. 

در این بیانیه آمده است: مدتی است که نمی‌توان شخص مورد نظر را جدی گرفت و آنکارا به حمایت از فلسطینی‌ها به قوی‌ترین شکل ممکن ادامه خواهد داد. 

جزئیات شکایت آفریقای جنوبی

شکایت آفریقای جنوبی که به اظهارات متعدد مقام‌های صهیونیست مبنی بر مجازات غیرنظامیان فلسطینی اشاره می‌کند، رژیم صهیونیستی را به انجام نسل‌کشی در غزه متهم می‌کند.

کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل، نسل‌کشی را به‌عنوان اعمالی که به قصد نابودی کلی یا جزئی، یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام می‌شود، از جمله کشتار و اقدام‌هایی برای جلوگیری از تولد تعریف می‌کند.

آفریقای جنوبی در ژانویه (بهمن ۱۴۰۲) این پرونده را تشکیل داد و از دادگاه خواست تا اقدام‌های موقت فوری برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها در حالی که این موضوع در حال رسیدگی است، اتخاذ کند. 

احکام دادگاه لاهه

دادگاه عالی سازمان ملل در ادامه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا اقدام‌هایی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه، از جمله پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها و اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان، انجام دهد. اما قاضی‌ها به صراحت دستور توقف حمله رژیم صهیونیستی را به این باریکه ندادند.

دادگاه در ماه مارس (اسفند/فروردین) مجددا حکم داد که رژیم صهیونیستی باید تضمین کند که مواد غذایی اولیه بدون تاخیر به مردم غزه برسد، زیرا گرسنگی در این منطقه در بحبوحه محاصره رژیم صهیونیستی وخیم‌تر شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری ۲ ماه بعد به رژیم صهیونیستی دستور داد تا فورا حمله نظامی خود را در رفح، جایی که بیشتر جمعیت آواره غزه در آن پناه گرفته بودند، متوقف کند. اما کابینه صهیونیستی این حکم را نادیده گرفت. 

دیوان بین المللی دادگستری طی یک پرونده جداگانه ماه گذشته، در یک نظر مشورتی اعلام کرد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و باید هرچه سریعتر پایان یابد.

احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است 

تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است، اما هیچ مکانیسم مشخصی برای اجرای آن‌ها وجود ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند قطعنامه‌هایی را برای اعمال تحریم‌ها علیه طرف‌هایی که تصمیمات دادگاه را نقض می‌کنند تصویب کند، اما اقدام‌های علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل اغلب با وتوی آمریکا مسدود شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *