بحران جرایم با سلاح سرد؛ درخواست پلیس آلمان برای تحویل چاقو‌ها به ازای اشتراک شبکه آنلاین نمایش!

15:38 - 17 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۰۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران جرایم با سلاح سرد؛ درخواست پلیس آلمان برای تحویل چاقو‌ها به ازای اشتراک شبکه آنلاین نمایش!
رشد نرخ حمله و جرایم با چاقو در آلمان با وجود طرح‌های مختلف دولت و پلیس این کشور برای مقابله با این بحران همچنان به شکل نگران‌کننده‌ای ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – بحران رو‌به‌رشد جرایم و حمله‌ها با چاقو در آلمان در سال‌های اخیر نگرانی‌های جدی را برای مقام‌های این کشور ایجاد کرد؛ بحران جرایم با چاقو اکنون برای آلمان یک مشکل سراسری فزاینده است.

از این رو، مقام‌های آلمانی درصدد برآمدند تا با طراحی و اجرای برنامه‌های مختلف با این بحران مقابله کنند؛ ایجاد مناطق بیشتر عاری از سلاح در اماکنی مانند قطار‌ها و مناطق داخلی یکی از برنامه‌های یادشده است که براساس اعلام مقام‌های آلمانی با وجود گذشت ۲ سال نتوانسته تاثیری در روند رشد جرایم با چاقو داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی این برنامه‌ها، اختلاف گسترده میان مقام‌های آلمانی است.

رشد نرخ جرایم با چاقو در آلمان

براساس گزارش‌های پلیس مناطق مختلف آلمان، تعداد حمله‌های با چاقو در این کشور در حال افزایش است و این آمار و ارقام دلیل موجهی برای نگرانی‌های شدید به‌ویژه در زمینه امنیتی محسوب می‌شوند.

یوخن کوپلکه، رئیس اتحادیه پلیس آلمان نیز شمار بالای حمله‌های با چاقو در این کشور را نگران‌کننده خواند و گفت: این اتحادیه در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۹ هزار حمله با چاقو را در سراسر کشور ثبت کرده است؛ این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ آلمان ۸ هزار و ۱۶۰ مورد حمله با چاقو را ثبت کرده بود.

وی تاکید کرد که جمع‌آوری چاقو‌های سبب نگرانی‌های شدید جاری در آلمان، امنیت عمومی بیشتر را تضمین می‌کند.

رشد نرخ جرایم و خشونت‌ها با چاقو در آلمان محدود به سال‌های اخیر نبوده است، بلکه فقط در این یکی دو سال اخیر رشد سریع‌تری داشت.

یک جرم‌شناس آلمانی از موسسه بزهکاری و پیشگیری از جرم در دانشگاه علوم کاربردی زوریخ می‌گوید: تعداد حمله‌های با چاقو در بسیاری از شهر‌های آلمان در حال افزایش است؛ به‌ویژه مردان جوان اغلب چاقو به همراه دارند.

وعده‌های پلیس آلمان برای جمع‌آوری چاقو‌ها

یوخن کوپلکه، رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه پلیس آلمان GDP پس از حادثه اخیر حمله با چاقو در اشتوتگارت، ضمن ابراز نگرانی درباره آمار بالای جرایم خشن با چاقو در این کشور، گفت که حتی کنترل‌های بیشتر و اعلام مناطق ممنوعه نیز برای مقابله با این روند کارساز نیست.

به گفته وی، دولت باید برای تشویق مردم جهت تحویل چاقو‌های خطرناکشان مشوق‌های جدی و مالی را ارائه کند.

کوپلکه خودش به دارندگان چاقو‌های خطرناک پیشنهاد داد که به ازای تحویل چاقوهایشان اشتراک رایگان یک ساله نتفلیکس، شبکه آنلاین فیلم را دریافت کنند.

آیا داشتن و حمل چاقو در آلمان آزاد است؟

قانون حمل سلاح در آلمان بسیار پیچیده است و درباره چاقو نیز وضوح مشخصی ندارد و همین موضوع مقابله با جرایم چاقو را برای پلیس آلمان دشوار کرده است.

براساس قوانین آلمان برخی از چاقو‌ها به‌طور کلی ممنوع هستند؛ از جمله این چاقوها، چاقو‌های پروانه‌ای و مشتی هستند.

در عین حال، برخی از چاقو‌ها هم به‌طور کلی ممنوع نیستند، بلکه حمل آن‌ها غیرقانونی است؛ از این چاقو‌ها می‌توان در اجرای آداب و رسوم، برخی ورزش‌ها یا اهداف خاص شناخته شده استفاده کرد.

برلین؛ از کانون‌های اصلی جرایم خشونت‌بار در چاقو

روند افزایش حمله با چاقو در برلین، پایتخت آلمان نیز بسیار مشهود است؛ در عین حال آمار جراحت‌های ناشی از حمله با چاقو در این شهر در سال جاری رکورد شکسته است.

برلین در سال ۲۰۲۳ حدود ۳ هزار و ۸۴۲ مورد حمله با چاقو را ثبت کرد که در قیاس با سال گذشته ۵۲۵ مورد افزایش را نشان می‌دهد.

آیا رشد نرخ جرایم با چاقو از آغاز جنگ باندی جدید در آلمان خبر می‌دهد؟

در حالی جرایم با سلاح گرم در آلمان در سال‌های اخیر درپی افزایش درگیری میان باند‌های جنایت‌کار افزایش یافته است، مواجهه با رشد نرخ جرایم با چاقو این پرسش مهم را ایجاد کرده است که آیا جنگ با سلاح‌های سرد باند‌های جنایت‌کار نیز در راه است؟

این نگرانی زمانی بهتر درک می‌شود که بدانیم تبهکاری طایفه‌ای در آلمان به روندی نگران‌کننده در این کشور مبدل شده است؛ این تبهکاران طایفه‌ای عمدتا به‌صورت خانوادگی مرتکب جرایمی مانند سرقت مسلحانه، سرقت، بمب‌گذاری در دستگاه‌های خودپرداز، پولشویی و قاچاق موادمخدر می‌شوند.

باند‌های جنایت‌کار و سازمان‌یافته در آلمان در سال‌های اخیر شکل خانوادگی به خود گرفته‌اند و همین امر مافیایی گسترده را در این کشور ایجاد کرده است.

اقدام‌های دولت آلمان در مقابل این باند‌ها و گروه‌های سازمان‌یافته جنایت‌کار تاکنون به نتیجه ملموسی نرسیده است؛ واکنش دولت آلمان به این مشکل شامل اعلام مناطق عاری از سلاح، مصادره اموال، ... تاکنون کارآمد نبوده است و از این جهت همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *