تاریخ دقیق اربعین ۱۴۰۳

11:33 - 17 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۹۹۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تعداد نظرات: ۳ دیدگاه
تاریخ دقیق اربعین ۱۴۰۳
چهل روز پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران با وفای ایشان در روز عاشورا، به عنوان روز «اربعین» نامگذاری شده و هر ساله یکی از بزرگترین اجتماعات شیعیان در کربلا، ایران و سایر کشور‌ها در این روز برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - چهلمین روز بعد از واقعه بزرگ عاشورا به عنوان روز «اربعین» نامگذاری شده و سالیان سال است یکی از بزرگترین اجتماعات شیعیان در عراق، ایران و سایر کشور‌ها در این روز برگزار می‌شود. به همین جهت اطلاع از زمان دقیق برگزاری این رویداد اهمیت زیادی برای ایرانیان و شیعیان سراسر دنیا دارد.

تاریخ دقیق اربعین ۱۴۰۳ (شمسی-میلادی-قمری)

اربعین لغتی عربی و به معنای چهلم است. به همین سبب چهلمین روز شهادت سومین امام شیعیان، اربعین حسینی نامیده می‌شود. باتوجه به شهادت امام حسین (ع) و یارانش در روز دهم محرم، چهل روز بعد از آن یعنی روز بیستم ماه صفر در تقویم هجری قمری، روز اربعین است.

روز بیستم صفر به دلیل اختلاف تقویم هجری قمری با تقویم هجری شمسی، هر سال متفاوت است به همین دلیل روز اربعین حسینی در تقویم ایران هر ساله تغییر پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری سه‌شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳ را به عنوان روز اول صفر، اعلام کرد بنابراین اربعین ۱۴۰۳ (بیستم صفر سال ۱۴۴۶ هجری قمری) مصادف است با روز یکشنبه، چهارم شهریورماه ۱۴۰۳ شمسی (۱۴۰۳/۰۶/۰۴) و ۲۵ آگوست (August) سال ۲۰۲۴ میلادی، لذا تاریخ دقیق روز اربعین حسینی به تاریخ قمری، شمسی، و میلادی این نحو خواهد بود:

  • ۲۰ صفر سال ۱۴۴۶ هجری قمری
  • ۱۶ مرداد سال ۱۴۰۳ هجری شمسی (روز یکشنبه در ایران)
  • ۲۵ آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی

تاریخ دقیق اربعین ۱۴۰۳

تاریخ اربعین حسینی ۱۴۰۳ در کشور عراق

بر اساس تقویم هجری قمری در کشور عراق، بیستم ماه صفر سال ۱۴۴۶ هجری قمری مصادف، ۲۴ ماه أغسطس (آگوست) است.

بر اساس تقویم رسمی، روز اربعین حسینی در ایران، تعطیلی رسمی است. در این روز در سراسر کشور مراسم باشکوه و بزرگ عزاداری اربعین حسینی برگزار می‌شود. مراسمی که باشکوه‌ترین آن در کربلا (کشور عراق) و با حضور اقشار مختلف مردم از کشورهای مختلف مخصوصا با حضور گسترده مردم ایران برگزار می‌شود و همراه با مناسک خاصی است که شاخص‌ترین آن، مراسم راهپیمایی اربعین است.

پیاده‌روی یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعیان است که در روز‌های منتهی اربعین حسینی برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف کشور عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود.

بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند. در طول مسیر‌های راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود. 

انتهای پیام/


برچسب ها: اربعین 1403

ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
0
0
حداقل خبر رو یه بار می‌خواندید
همه تاریخ ها رو اشتباه نوشتید
اربعین ۱۶ مرداد؟!
خوب نیست خب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
0
0
مگه میشه اربعین زودتر از ایران باشه
در حالیکه عاشورا در عراق یک روز دیرتر از ایران بوده و نهایتش اگه محرم عراق ۲۹ روزه هم بوده باشه اربعین عراق و ایران یکی میشه
چطور یک روز زودتره؟!!
خجه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
0
0
بریم شمال
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *