گفت‌وگو|

تکمیل سامانه ثبت املاک و اسکان برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی ضروری است

9:03 - 18 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۹۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تکمیل سامانه ثبت املاک و اسکان برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی ضروری است
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تکمیل سامانه املاک و اسکان در دولت چهاردهم گفت: باتوجه به اینکه قانون ساماندهی بازار مسکن و بارگذاری اطلاعات خانه‌های خالی در سامانه املاک و اسکان مصوب مجلس است تکمیل این سامانه باید در صدر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی دولت باشد.

خبرگزاری میزان - در سال‌های اخیر با توجه به بالا‌رفتن قیمت املاک، خانه‌های ساخته‌شده در کشور به عنوان سرمایه مورد استفاده برخی از افراد قرار می‌گیرد و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی در جهت کنترل قیمت‌ املاک، طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد.

برای پیاده‌سازی این طرح نیاز به یک سری بستر‌های مناسبی بود؛ به همین جهت سامانه‌ای به نام سامانه ثبت املاک و اسکان راه‌اندازی شد تا مردم بتوانند اطلاعات محل سکونت خود را در این سامانه ثبت کنند و برای آن دسته از املاکی که اطلاعات آن‌ها در این سامانه ثبت نمی‌شود، مالیات تعیین شود.

تکمیل این سامانه برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی یکی از اقداماتی است که باید در دولت چهاردهم دنبال شود.

در همین راستا ابوالقاسم جراره، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، درباره اهمیت تکمیل سامانه املاک و اسکان برای ساماندهی وضعیت ملک و زمین در کشور، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه مسکن در دسترس نبودن اطلاعات خانه‌های خالی و زمین‌ها است. 

وی ادامه داد: نبودن این اطلاعات در سامانه املاک و اسکان باعث می‌شود که نتوان برنامه‌ریزی درستی برای نحوه اخذ مالیات از خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و لاکچری داشت و با نبود این اطلاعات طبیعتا دارندگان خانه‌های خالی، مکلف به عرضه مسکن خود به بازار نمی‌شوند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قانون ساماندهی بازار مسکن و بارگذاری اطلاعات خانه‌های خالی در سامانه املاک و اسکان مصوب مجلس است، ولی با این وجود هنوز اجرایی نشده است.

جراره افزود: مالیات بر خانه‌های خالی تصویب و ابلاغ شده؛ قرار بود با بارگذاری اطلاعات در سامانه املاک و اسکان این اطلاعات جمع‌آوری شود، اما هنوز اجرای این قانون با مشکل روبه‌رو است.

وی در ادامه توضیح داد: اگر قانون، ضمانت اجرا نداشته باشد و دستگاه‌های مربوطه ترک فعل داشته باشند مردم دچار چالش می‌شوند. 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که مجلس و قانون‌گذار باید به آن توجه کند این است که با درنظرگرفتن ضمانت اجرایی سخت از بی‌توجهی مجری قانون به قوانین مصوب مجلس جلوگیری کنند تا هیچی ارگانی از اجرای قانون استنکاف نکند. 

جراره تاکید کرد: مجلس قطعا تکمیل سامانه املاک و اسکان را از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواهد خواست و از سوی دیگر به‌طور کلی هر وزیری که انتخاب شود باید قانون مجلس را اجرایی کند. 

وی با اشاره به مشکلات حوزه مسکن گفت: خیلی از مردم مجبور به مهاجرت به حاشیه شهر‌ها شده‌اند که آسیب زیادی به آن‌ها وارد کرده است؛ برای رفع مشکلات مسکن و معضلات اجتماعی به وجود آمده برای مردم لازم است هرچه زودتر سامانه املاک و اسکان تکمیل شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *