پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های متراکم

15:39 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۸۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های متراکم
انگلیس طی یک هفته گذشته با شیوع ناآرامی‌هایی مواجه شده که چالش های درهم‌تنیده حقوق بشری در این کشور را به شکل خشونت‌های جدی به سطح خیابان‌ها آورد.

خبرگزاری میزان – خشونت‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای طی روز‌های اخیر انگلیس را فراگرفته که در حال سرایت به همه مناطق این کشور است؛ خشونت‌های آمیخته با ناآرامی‌ها و شورش‌ها که به شکلی ویژه ریشه در سیاست‌های حقوق بشری لندن دارد.

با وجود این، انگلیس تلاش دارد با دسته‌بندی خشونت‌های اخیر به عنوان اقدام‌های تروریستی، نقش بازیگران و عوامل خارجی، رسانه‌ها، ... را به جای ناکامی‌های خود در توجه به موضوع‌های حقوق بشری پر رنگ کند؛ این در حالی است که لندن در واقع‌بینانه‌ترین حالت با بومرنگ سیاست‌های ضد حقوق بشری خود در زمینه مهاجران و مسلمانان مواجه شده است.

جرقه خشونت‌ها چگونه زده شد؟

حمله با چاقو به چند کودک در شهر ساوتپورت انگلیس که سه قربانی و چند مجروح برجای گذاشت، نخستین آزمون دشوار را برای دولت تازه در قدرت قرار گرفته کی‌یِر استارمر رقم زد.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سیلی چالش‌های حقوق بشری انباشته شده به لندن

این حمله خشونت‌بار با خشونت جدی‌تری به دلیل انتشار عامدانه اطلاعات نادرست درباره عامل جنایت دنبال شد؛ راست‌گرایان افراطی به‌عنوان اصلی‌ترین مخالفان حضور مهاجران و پناهجویان در انگلیس از فرصت محدودیت قانونی معرفی عامل جنایت ساتپورت برای انتشار اطلاعات نادرست درباره وی در فضای آنلاین استفاده کردند و سوار بر موج خشونت‌ها شدند.

همین امر سبب شد که کابینه کارگر انگلیس ناگهان خود را در میان درگیری‌های شدید آنلاین و آفلاینی ببیند که با مداخله پلیس در درگیری‌های خیابانی به خشونت کشیده می‌شد.

راست‌گرایان افراطی در حمله‌های خشونت‌بار خود، افسران پلیس را زخمی، مساجد را تخریب و کسب‌وکار‌ها را غارت کردند؛ آن‌ها همچنین به اقامتگاه‌های پناهجویی یورش برده و ساختمان‌های یادشده را آتش زدند.

پلیس نیز در مقابل برای سرکوب خشونت‌ها از پلیس ضد شورش استفاده کرد.

ریشه خشونت‌های اخیر در انگلیس

سوخت خشونت‌های اخیر در انگلیس، بیگانه‌هراسی، اسلام‌هراسی، نژادپرستی و رویکرد‌های ضد مهاجرتی به‌عنوان سیاست‌های مورد تاکید حزب محافظه‌کار این کشور هستند که از سوی راست‌گرایان افراطی تشدید شده‌اند.

پریتی پاتل، وزیر کشور کابینه محافظه‌کار سابق انگلیس که سختگیرانه‌ترین قوانین ضد مهاجرتی این کشور را معرفی کرد، در نامه‌ای به وزیر کشور فعلی مدعی شد که باید با همبستگی در مقابل موج خشونت ایستاد.

خشونت‌ها و ناآرامی‌ جاری در انگلیس از سال ۲۰۱۱ بی‌سابقه بود.

راست افراطی انگلیس چقدر سازماندهی شده است؟

انگلیس مانند دیگر کشور‌های اروپایی با رشد و سازماندهی شدن روزافزون راست‌گرایی افراطی مواجه است؛ جریانی که سبب بروز شهدارهای جدی برای قاره سبز شد.

راست‌گرایان افراطی انگلیس پس از از دست دادن کرسی‌های پارلمانی فعالیت خود را در رسانه‌های اجتماعی تشدید کردند.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های حقوق بشری انباشته شده

ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ انگلیس چگونه رقم خورد؟

آخرین باری که انگلیس با ناآرامی‌های اجتماعی در مقیاس گسترده مواجه شد، زمانی بود که تیراندازی مرگ‌بار پلیس به یک مرد سیاه‌پوست در شمال لندن در سال ۲۰۱۱ رخ داد؛ حادثه‌ای که پایتخت انگلیس را چند روز با ناآرامی مواجه کرد.

مردی که مسئول کشاندن آن مجرمان پشت میز عدالت بود، کی‌یِر استارمر، مدیر وقت دادستان عمومی انگلیس بود که اکنون یک ماه پس از نخست‌وزیری با بحران مشابهی روبرو شده است.

استارمر در سال ۲۰۱۱ به دادگاه‌ها دستور داد تا ۲۴ ساعته برای رسیدگی سریع به پرونده‌های شرکت کنندگان در خشونت‌ها و ناآرامی‌ها فعالیت کنند.

اما استارمر در سال ۲۰۲۴ با چالش‌های منحصربه‌فردی مواجه است؛ سیستم قضایی ورشکسته، زندان‌های پر ازدحام و پلیس بی‌بهره از اعتماد عمومی.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های حقوق بشری انباشته شده

واکنش مقام‌های انگلیس چه بود؟

نخست‌وزیر، پلیس و مقام‌های قضایی انگلیس در مواجهه با این چالش جدی وعده دادند که با رویکرد قانونی و نظم‌محور به پیش رفته و با عاملان خشونت‌ها برخورد کنند.

پلیس انگلیس اعلام کرد که علاوه بر افزایش شمار نیرو‌های خود در خیابان‌ها، سطح حفاظت از مراکز در معرض خطر به‌ویژه مساجد را نیز افزایش می‌دهد.

محقق ارشد یک اندیشکده انگلیسی در توصیف شرایط جاری در این کشورگفت: چالش‌های واقعا دشوار و جدی برای مواجهه با خشونت‌های موجود وجود دارند؛ این چالش‌ها از پلیس و دادگاه‌ها تا زندان‌ها گسترده هستند.

نکته مهم دریاره وعده پلیس انگلیس برای مقابله با خشونت‌ها و ناآرامی‌‎های سادشده چالش‌های متعددی هستند که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است.

بی‌اعتمادی عمومی به پلیس

بی‌اعتمادی مردم انگلیس به پلیس به دلیل عملکرد نامناسب، در جریان شیوع خشونت‌ها در این کشور به چالشی جدی تبدیل شده است.

جولان شکارچیان جنسی در پلیس، خشونت‌های جنسی علیه مردم و در میان کارکنان این نهاد و خشونت و نژادپرستی گسترده میان کارکنان پلیس انگلیس، مقابله با بی‌نظمی و خشونت را برای افسران پلیس انگلیس دشوارتر کرده است.

در این میان، پرونده‌های متعددی مربوط به جرایم پلیس انگلیس در سیر صعودی قرار دارند.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های حقوق بشری انباشته شده

سیستم قضایی ورشکسته

سیستم قضایی انگلیس نیز در مواجهه با شیوع گسترده خشونت در سراسر این کشور با شرایط دشواری مواجه شده است.

دادگاه‌های انگلیس حتی پیش از آغاز این خشونت‌ها و به راه افتادن موج دستگیری‌ها در حجم زیاد پرونده‌های بررسی نشده، غرق شده بودند.

پیشنهاد‌هایی برای درخواست از قضات دادگاه‌ها جهت کار شبانه‌روزی با توجه به افزایش پرونده‌ها به‌عنوان یک گزینه مطرح شده است؛ طرحی که در جریان ناآرامی‌های ۲۰۱۱ اجرا شد.

یک وکیل دادگستری انگلیس در این باره می‌گوید: دادگاه‌ها در حال حاضر در نقطه شکست هستند.

وی با اشاره به تعطیلی صد‌ها دادگاه طی یک دهه گذشته، ابراز نگرانی کرد که اولویت دادن به پرونده‌های خشونت‌های اخیر در دادگاه ها، ممکن است باعث به تعویق انداختن پیگیری پرونده‌های تجاوز جنسی شود.

کمبود فضای زندان‌ها

براساس آمارها، تاکنون دست‌کم ۴۰۰ نفر در جریان درگیری‌های خشونت‌بار در انگلیس دستگیر شده‌اند و پلیس اعلام کرد که قصد بازداشت افرادی را دارد که در ایجاد درگیری‌ها و نفرت‌آنلاین نقش داشته‌اند.

دولت انگلیس در حالی وعده برخورد جدی با عاملان خشونت‌های اخیر در این کشور را داده و از سیستم قضایی برای تحقق این هدف کمک خواسته که سیستم زندان‌های این کشور از مدت‌ها پیش در آستانه فروپاشی قرار داشته است.

مهم‌ترین چالشی که سیستم زندان‌های انگلیس را با چالش جدی مواجه کرده، ازدحام جمعیت است؛ وضعیت به حدی بد است که دولت استارمر وعده آزادی زودهنگام مجرمان غیرخشونت‌آمیز را داده بود.

از این رو، دولت انگلیس در حال تسریع برنامه‌های افزایش ظرفیت زندان‌ها است تا فضای کافی را برای افزایش مورد انتظار زندانیان در پی خشونت‌های اخیر تضمین کند.

براساس گزارش‌ها، حدود ۵۶۷ سلول برای افزایش ظرفیت زندان‌ها در میانه هفته آینده تامین خواهند شد؛ این فضا‌های مازاد شامل سلول‌هایی هستند که برای افزایش فضای زندان‌ها تغییر کاربری یافته‌اند.

با وجود این، تداوم خشونت‌ها طی چند هفته، وضعیت متفاوتی را رقم می‌زند؛ چراکه بحران ازدحام جعیت در انگلیس جدی است و حاشیه کمی برای مانور دارد.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های حقوق بشری انباشته شده

جولان خشونت‌های نفرت‌محور

همزمان با تشدید خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در سراسر انگلیس، گزارش‌ها از تقویت خشونت‌های نفرت‌محور حکایت دارند.

جنایت‌های نفرت‌محوری که در جریان خشونت‌های اخیر در انگلیس رخ داده اند، به جراحت‌های جدی منجر شده‌اند.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های حقوق بشری انباشته شده

انگشت اتهام مقام‌های انگلیسی به سوی ایلان ماسک

انگلیس درپی مواجهه با خشونت‌های سرایت‌یابنده در این کشور اعلام کرد که اخبار نادرست آنلاین و الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی در انتشار اطلاعات نادرست ایجاد و تشدیدکننده خشونت‌ها تاثیر قابل توجهی داشته است.

مقام‌های انگلیسی که در نخستین مواجهه با خشونت‌های اخیر در این کشور، شبکه اجتماعی ایکس را به دلیل تبدیل شدن به بستری جهت انتشار اطلاعات نادرست برانگیزنده خشونت‌ها مورد انتقاد قرار داده بودند، اکنون به پیام‌های ایلان ماسک، مالک ایکس واکنش نشان‌های جدی نشان دادند.

ماسک در واکنش به خشونت‌های جاری در انگلیس، نوشت که جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است؛ وی همچنین طی پیامی خشونت‌های اخیر در انگلیس را به موضوع مهاجران در این کشور ربط داد.

وزیر دادگستری کابینه استارمر در واکنش به این اظهارات ماسک، گفته‌های وی را غیرقابل توجیه و غیرمسئولانه خواند.

سخنگوی استارمر نیز تاکید کرد که اظهارات ماسک توجیهی ندارد؛ وی تاکید کرد: هرکسی که خشونت را به‌صورت آنلاین تحریک کند، با تمام قوت قانون مواجه خواهد شد.

آژانس ملی جرم و جنایت و دپارتمان علم، نوآوری و فناوری انگلیس در حال بررسی و اجرای طرح‌هایی برای مقابله با ربات‌های آنلاین خودکاری هستند که اطلاعات نادرست را در فضای آنلاین منتشر می‌کنند.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های حقوق بشری انباشته شده

انگلیس به دنبال یافتن رد پای بازیگران خارجی

دولت انگلیس مدعی است که بازیگران خارجی از جمله شماری از کشور‌ها در تشدید خشونت‌های اخیر در این کشور نقش داشته‌اند.

مقام‌های انگلیسی می‌گویند که در حال بررسی نقش بازیگران خارجی در ناآرامی‌های اخیر این کشور هستند.

محافظه‌کاران؛ متهمان اصلی نادیده گرفتن بحران اسلام‌هراسی در انگلیس

تشدید خشونت‌های سراسری در انگلیس به‌ویژه رشد نرخ جنایت‌ها و حمله‌های نفرت‌محور به مسلمانان سبب شد تا ریشه‌های این بحران به شدت مورد بررسی قرار بگیرند؛ شدت خشونت‌ها علیه مسلمانان به حدی است که برخی از کشور‌های دارای جمعیت مسلمان به شهروندان خود درباره سفر به انگلیس هشدار دادند.

دولت ریشی سوناک و همقطارانش در حزب محافظه‌کار اکنون به شکل جدی با انتقاد نادیده گرفتن اسلام‌هراسی مواجه هستند.

منتقدان با اشاره به اینکه اسلام‌هراسی به‌عنوان نوعی نژادپرستی از سال ۲۰۱۰ در انگلیس به یک جریان اصلی تبدیل شد، تاکید دارند که یکی از عوامل مهم در بروز و وقوع خشونت‌های اخیر بی‌توجهی دولت‌های محافظه‌کار به تهدید‌های ناشی از تشدید اسلام‌هراسی است.

 

پیامد‌های شیوع خشونت در سراسر انگلیس؛ سر باز کردن چالش‌های حقوق بشری انباشته شده

چرا راست‌گرایان افراطی به مهاجران و مسلمانان حمله می‌کنند؟

اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی سال‌هاست که در انگلیس در مسیر رشد و تشدید حرکت می‌کنند؛ بر اساس داده‌های دولت انگلیس از سال ۲۰۲۳، هیچ گروه مذهبی به اندازه مسلمانان این کشور با جنایت‌های نفرت‌محور مواجه نشده است؛ در سال منتهی به مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱)، بیش از ۴ مورد از هر ۱۰ مورد از مجموع جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان رخ داد.

دیدگاه‌های ضد مهاجرتی نیز در رقم خوردن ناآرامی‌های اخیر تاثیر گسترده‌ای داشت؛ شعار‌های ضد مسلمانان و ضدمهاجرتی از سوی راست‌گرایان افراطی واقعیت هولناکی را آشکار می‌کند.

لفاظی‌های ضد مهاجر در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای در انگلیس رواج پیدا کرده است و این روند راست‌گرایان افراطی را جسورتر کرده و به صحنه‌هایی مانند آنچه در روز‌های اخیر در انگلیس رخ داده، منجر شده است.

خشونت‌های گسترده در انگلیس با تاکید بر نفرت علیه مسلمان، مهاجران و پناهجویان در جریان است؛ به گفته تحلیلگران، چنین احساس بیگانه‌هراسانه‌ای همواره علیه جمعیت‌های اقلیتی در انگلیس به‌ویژه علیه مسلمانان و مهاجران وجود داشته است.

کارشناسان انگلیسی می‌گویند که نایجل فاراژ، رئیس جنبش پوپولیستی و ضد مهاجرتی انگلیس که اکنون نماینده پارلمان این کشور است، با اظهارات و موضع‌گیری‌های خود به تنش‌ها دامن زده است؛ وی در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرد که مسلمانان در ارزش‌های انگلیس اشتراکی ندارند.

این نماینده پارلمان انگلیس به‌تازگی در تلاش برای توجیه خشونت‌ها، اعلام کرد: آنچه در خیابان‌های هارتلپول، لندن یا ساوتپورت دیده‌اید، در مقایسه با اتفاقاتی که ممکن است در چند هفته آینده بیفتد، چیزی نیست.

یک استاد دانشگاه ریدینگ بر این باور است که خشونت‌ها و ناآرامی‌های اخیر نتیجه همدستی دولت محافظه‌کار سابق با گروه‌های راست افراطی نژادپرست بود؛ این گروه ها، نقاب انداخته و به خیابان‌ها آمده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *