بازگشت بورس به شرایط قبل با کاهش تنش‌ها/ اُفت شاخص کنترل شد؟

8:02 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۶۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بازگشت بورس به شرایط قبل با کاهش تنش‌ها/ اُفت شاخص کنترل شد؟
اُفت پی‌درپی شاخص بورس در روز‌های اخیر باعث شد محدودیت دامنه نوسان قیمت به مثبت و منفی یک درصد برسد و شدت اُفت شاخص بورس تا حدودی کنترل شود .

خبرگزاری میزان - در روز‌های اخیر بازار بورس و اوراق بهادار با ریزش‌های پی‌درپی روبه‌رو بود و شاخص به سختی کانال ۲ میلیون واحدی را حفظ کرد.

شاخص بورس روز چهارشنبه ۱۰ مرداد با ریزش ۵۲ هزار واحدی به پله ۲ میلیون و ۶۷ هزار و ۹۷۱ واحدی رسید و در روز شنبه نیز با اُفت بیش از ۶۱ هزار واحدی در مرز کانال ۲ میلیون واحدی قرار گرفت.

با ادامه روند نزولی شاخص بورس ، مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد عملی شد و دامنه نوسان قیمت در تمام نماد‌های معاملاتی در بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط نیز به منفی و مثبت ۲ درصد تغییر کرد.

محدودیت دامنه نوسان باعث شد تا معاملات روز‌های اخیر از رمق بیفتد و شدت اُفت شاخص بورس تا حدودی کنترل شود و از طرفی به عنوان مُسکن برای کنترل شاخص به کاربرده شود.

دامنه تنفس راهی برای کاهش ضرر سهام‌دار

در همین راستا الیاس کُردی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به شرایط بازار سرمایه به‌دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه گفت: باتوجه به اُفت اخیر شاخص بورس اگر قرار بود اقدامی برای بازار سرمایه انجام شود باید از صبح چهارشنبه برای بازار تصمیم‌گیری می‌شد.

وی افزود: بعد از گذشت چند روز از وقایع اخیر محدودیت دامنه نوسان اعمال و ضرر سنگینی شامل حال سهامداران شد که باید حمایت از بازار سرمایه زودتر رخ می‌داد.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در روز‌های اخیر بورس‌ کشو‌های دیگر نیز با اُفت شدید روبه‌رو شد، اما چون بسیاری از کشور‌ها برای کنترل بازار، دامنه تنفس دارند و برای چند ساعت می‌تواند بازار را محدود یا متوقف کنند از ضرر سنگین سهامداران جلوگیری شد تا شرایط به روال عادی بازگردد.

کُردی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از بورس کشور دولتی است، اظهار کرد: دولت باید به عنوان بزرگترین سهامدار کشور در این زمینه ورود می‌کرد تا از سهام‌های دولتی حمایت شود، ولی این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: باتوجه به اهمیت بازار سرمایه لازم است که دولت چهاردهم توجه به این بازار را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و دولت سیزدهم نیز تا زمانی که سرکار است با اقدامات حمایتی از اُفت بیشتر شاخص جلوگیری کند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:به نظر می‌رسد تنش‌ها در روز‌های اخیر کاهش یابد و پیش‌بینی می‌شود با کاهش تنش‌ها بازار سرمایه دوباره به شرایط قبل بازگردد.

کُردی گفت: درحال حاضر تعداد سهام‌داران واقعی بازار سرمایه به‌شدت کاهش یافته است با این حال جز صبوری‌کردن توصیه دیگری نمی‌توان برای سهام‌داران بازار داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *