روایت ثبت جهانی هگمتانه بازخوانی شد

14:28 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۶۵۲
روایت ثبت جهانی هگمتانه بازخوانی شد
ثبت جهانی هگمتانه با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و با گزارش احمد پاکتچی، عبدالرسول وطن دوست، محمد حسن طالبیان، مصطفی پورعلی و علیرضا ایزدی ۱۵ مرداد ماه در موزه ملی ایران برگزار شد.

خبرگزاری میزان _ در این برنامه علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در چهل و ششمن کمیته میراث جهانی یونسکو در (۳۱ تیرماه تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در دهلی‌نو برگزار شد، پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به عنوان تنها پرونده ایران بررسی و سرانجام محوطه تاریخی هگمتانه به عنوان ۲۸مین اثر ایران به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

وی ادامه داد: ثبت هگمتانه برچند محور استوار بود. نخست اهمیت و ضرورت ثبت آثار همچنین دستاورد‌هایی که دربر دارد. از سوی دیگر ثبت جهانی آثار از حیث حفاظت و روایتگری باید مورد توجه قرار بگیرد.

دارابی به اهمیت و ضرورت ثبت آثار در داخل و خارج از مرز‌ها پرداخت و افزود: حفظ و حراست از کالبد آثار بر جای مانده از گذشته و تبیین جایگاه سرزمین ایران در عرصه جهانی به لحاظ فرهنگی ارزش‌هایی مهم و اثرگذار را در عرصه بین‌الملل به دنبال خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی کشور حراست از آثار بر جای مانده را مهم خواند و تاکید کرد: حفظ و حراست از آثارنیازمند، هزینه‌های فراوانی است که این چنانچه در ثبت آثار یونسکو باشد حمایت‌های این بخش را دربر خواهد داشت.

وی اشاره به جایگاه ایران در عرصه بین الملل در ثبت آثار ملموس داشت و گفت: ۱۹۶ کشور عضد یونسکو هستند که ایران در بین این کشور‌ها رتبه نهم ثبت آثار قدیمی در دنیا را به خود اختصاص داده، اما به لحاظ آثار ناملموس رتبه پنجم را به دست آورده است.

دارابی دستاورد‌های ثبت آثار در یونسکو را مورد بررسی قرار د اد و تصریح کرد: اعتبارسنجی در بخش فرهنگی، جهانی کردن ارزش‌های ایرانی، دیپلماسی فرهنگی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، حفظ آثار و ویژگی جامعه فرهنگی منطقه‌ای و بومی همچنین توانمند کردن جوامع از تاثیرات مهم ثبت آثار در میراث جهانی و یونسکو محسوب می‌شود.

وی نقش رسانه‌ها را در معرفی این آثار مهم خواند و بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی تمام تلاش خود را برای ثبت آثار و حفاظت از آنان انجام می‌دهد، اما رسانه‌ها نیز وظیفه دارند تا فرهنگ آداب رسوم و آیین به خوبی مورد توجه قرار داده و به آن بپردازند. تا این مهم برای همه جامعه به خوبی معرفی شود، زیرا این تمدن و آثار تعلق به آحاد بشر دارد و پیوست فرهنگی ضمیمه آن شده است.

روایت ثبت جهانی حکمتانه بازخوانی شد

معاون میراث فرهنگی کشورضمن قدردانی از تلاش‌ها و کوشش شبانه روزی هیئت دست اندرکار برای ثبت هگمتانه به عنوان یک اثر فرهنگی در یونسکو اظهار کرد: تلاش برای ثبت این اثر قابل توجه و تقدیر است، زیرا این گروه از تمام توان خود و از تمام امکانات برای ثبت این اثر استفاده کردند و این تلاش راه را برای ایران و ثبت برخی از آثار دیگر در در یونسکو تسهیل کرد.

دارابی به دیدارش با سفیر هندوستان اشاره و بیان کرد: ثبت آثار در یونسکو معرفی ارزش‌های یک ملت به جامعه جهانی است. با سفیر هندوستان در ایران ملاقاتی داشتیم او گفت که نه تنها هگمتانه ارزش ثبت جهانی دارد بلکه کل ایران باید ثبت جهانی شود.

دارابی بیان کرد: با نگاهی به کشور‌هایی که بیشترین آثار جهانی را دارند می‌بینیم چقدر این آثار برایشان درآمد زیادی دارد. در برنامه توسعه هفتم کشور که برای اولین بار فصلی برای میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص پیدا کرد تاکید بایسته‌ای شده و گردشگری به عنوان صنعت پیشران محسوب می‌شود.

وی افزود: ثبت آثار آغاز کار در دو حوزه حفاظت و معرفی است. حفاظت و حمایت از آثار جهانی تنها وظیفه وزارت میراث فرهنگی نیست یونسکو هم پلان مدیریت را می‌خواهد در ایران سازمان برنامه و بودجه باید اعتباری برای آن بگذارد. استانداران، شهرداران و دستگاه‌ها پلان مدیریتی دارند و باید انتظارات را برآورده کنند. ما در قبال اثری که جهانی شد وظیفه معرفی و روایت‌گری داریم باید این کار را به مثابه وظیفه عمومی بدانیم رسانه‌ها وزارتخانه‌ها سازمان فرهنگ و ارتباطات وظایف مشخصی را در قبال ثبت جهانی دارند.

در ادامه نشست شکل گرفت و درلاره ابعاد روند پرونده هگمتانه تا ثبت این اثر تاریخی به صورت تخصصی نکاتی توسط احمد پاکتچی، عبدالرسول وطن دوست، محمد حسن طالبیان، مصطفی پورعلی و علیرضا ایزدی بیان شد. 

انتهای پیام/


برچسب ها: ثبت در یونسکو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *