راست‌گرایان افراطی علیه‌های پناهجویان؛ ناآرامی‌ چند شهر انگلیس را فراگرفت

9:28 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۵۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
راست‌گرایان افراطی علیه‌های پناهجویان؛ ناآرامی‌ چند شهر انگلیس را فراگرفت
شیوع خشونت راست‌گرایان افراطی در انگلیس زنگ‌های هشدار را برای تامین امنیت پناهجویان به‌عنوان آسیب‌پذیرترین افراد به صدا درآورده است.

خبرگزاری میزان – شهر‌های مختلف انگلیس درپی حادثه خشونت‌بار کشته شدن سه کودک با چاقو در شهر ساوتپورت و به راه افتادن کارزار اطلاعات نادرست در چارچوب سیاست‌های ضدمهاجرتی، شاهد ناآرامی‌های گسترده‌ای هستند که راست‌گرایان افراطی آن را رقم زده‌اند.

راست‌گرایان افراطی با دامن زدن به اطلاعات نادرست درباره اینکه عامل جنایت یک پناهجو بوده که به‌صورت غیرقانونی وارد انگلیس شده، در تلاش هستند فشار بر پناهجویان را از روش‌های مختلف افزایش دهند.

 

مواجهه انگلیس با بدترین ناآرامی‌های یک دهه اخیر؛ شیوع خشونت راست‌گرایان افراطی علیه‌های پناهجویان
این خشونت‌ها و ناآرامی‌ها از روز شنبه تشدید و به دستگیر شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر در لیورپول، بریستول، ناتنینگهام، منچستر، بلفاست، ... منجر شد.

بالا گرفتن خشونت راست‌گرایان افراطی در انگلیس صحنه‌های متعددی از ناآرامی‌ها را رقم زده است؛ این خشونت‌ها به شکل ویژه در راستای سیاست‌های ضدمهاجرتی پیش می‌روند و در جدیدترین موارد راست‌گرا‌های افراطی برای آتش زدن اقامتگاه‌های پناهجویان اقدام کردند.

حمله خشونت‌بار راست‌گرایان افراطی به ۲ اقامتگاه پناهجویان در یورکشایر در شمال انگلیس به درگیری با پلیس منجر شد؛ دست‌کم ۱۰ افسر پلیس در جریان این درگیری‌ها زخمی شدند؛ وزیر کشور انگلیس نیز وقوع «صحنه‌های وحشتناک» را در خارج از محل اقامت پناهجویان محکوم کرد.

راست‌گرایان افراطی ضمن آتش زدن ساختمان‌های محل اقامت پناهجویان، اقدام به سر دادن شعار‌های نژادپرستانه کردند؛ آن‌ها همچنین شماری از مغازه‌ها را غارت کردند و یک کتابخانه را آتش زدند.

ایوت کوپر، ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها، گفت: حمله جنایت‌کارانه و خشونت‌آمیز به اقامتگاه پناهجویان کاملا وحشتناک است؛ آن‌ها عامدانه ساختمانی را آتش زدند که از می‌دانستند چه افرادی در آن حضور دارند؛ پلیس یورکشایر جنوبی از حمایت کامل دولت برای قوی‌ترین اقدام علیه افراد مسئول برخوردار است.

 

مواجهه انگلیس با بدترین ناآرامی‌های یک دهه اخیر؛ شیوع خشونت راست‌گرایان افراطی علیه‌های پناهجویان

یکی از افسران با سابقه یورکشایر نیز درباره خشونت روز گذشته علیه دو اقامتگاه پناهجویی، گفت: این بدترین شورشی بود که با آن مواجه شدم.

وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که با در نظر داشتن شرایط جاری، پیش‌بینی می‌شود که حمله به مساجد این کشور افزایش یابد و به همین دلیل تدابیر امنیتی را برای حفاظت بیشتر از این مراکز در نظر می‌گیرد.

کی‌یِر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس در پی این ناآرامی‌ها با انتقاد‌های گسترده‌ای مواجه شد؛ منتقدان تاکید دارند که وی آن طور که باید، ماهیت نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه این ناآرامی‌ها را محکوم نکرده است.

در عین حال، نایجل فاراژ که در جولای سال جاری (تیر) به ریاست حزب راست‌گرای انگلیس انتخاب شد، به دلیل تشویق و تحریک مستقیم و غیرمستقیم احساسات ضد مهاجرتی در چند سال گذشته با سرزش و انتقاد گسترده مواجه شده است.

در حال حاضر سراسر انگلیس به دلیل تشدید موج‌های بیگانه‌هراسی با فضایی متشنج مواجه است؛ عامل اصلی این روند رسانه‌ها و تحلیلگران راست افراطی هستند که روایت‌های نادرستی را از وضعیت مهاجرت در این کشور ارائه می‌کنند.

آن‌ها به شکل ویژه مقیاس مهاجران و پناهجویان ورودی از کانال مانش را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

 

مواجهه انگلیس با بدترین ناآرامی‌های یک دهه اخیر؛ شیوع خشونت راست‌گرایان افراطی علیه‌های پناهجویان

کارشناسان پیشتر درباره پیامد‌های تشدید لفاظی‌های بیگانه‌هراسانه و ضدمهاجرتی هشدار داده و گفته بودند که مهاجران و جوامع اقلیتی در این کشور در معرض تشدید خشونت‌های شیوع‌یافته هستند.

یک استاد دانشگاه ریدینگ در این باره اظهار کرد: ناآرامی‌ها نتیجه دولت محافظه‌کار سابق بود که ماه گذشته قدرت را از دست داد و به اقلیت کوچکی از نژادپرست‌ها مشروعیت بخشید؛ به موضوع حاضر در انگلیس باید از دریچه حقوق بشری نگریست.

مدیر موسسه تحقیقاتی Hope Not Hate، موسسه‌ای فعال در زمینه مبارزه با نژادپرستی، از شبکه اجتماعی ایکس به‌عنوان بستری برای ترویج اطلاعات نادرست و خطرناک یاد کرد که ناآرامی‌ها و خشونت علیه آسیب‌پذیرترین افراد را در انگلیس رقم زدند.

براساس گزارش‌ها، انگلیس با بدترین ناآرامی‌های ۱۳ سال اخیر خود روبرو شده است و این امر چالش بزرگی را برای دولت کی‌یِر استارمر فقط چند هفته پس از در دست گرفتن قدرت ایجاد کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *