تشریح برخی نکات قانون جدید حمایت از مالکیت صنعتی

9:40 - 15 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۵۷۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تشریح برخی نکات قانون جدید حمایت از مالکیت صنعتی
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت به تشریح برخی نکات قانون جدید حمایت از مالکیت صنعتی پرداخت و گفت: ثبت مدل­‌های مصرفی، حفظ اسرار تجاری، جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه، ایجاد مجتمع قضایی ویژه مالکیت فکری، بررسی متمرکز درخواست‌­های ثبت اختراع و ضمانت اجراهای نوین حقوق مالکیت فکری، برخی از تأسیسات جدید قانون حمایت از مالکیت صنعتی است.

خبرگزاری میزان- سیامک اسلامی با اشاره به برخی نکات جدید قانون حمایت از مالکیت صنعتی مصوب ۱۴۰۳، گفت: قانون حمایت از مالکیت صنعتی، به­ گونه‌­ای نسل چهارم مقررات مربوط به دارایی‌­های فکری کشور در طی یک صد سال اخیر محسوب می­‌شود که مطابق شرایط اقتصادی و اجتماعی و علمی و فناوری و هم­گام با روند‌های جهانی، تدوین شده است.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت مدل­‌های مصرفی یا کاربردی را به اصطلاح اختراعات کوچک نامید که موجبات بهبود عملکرد سیستم‌­های فنی را فراهم می­‌سازد و تاکنون در کشور وجود نداشت.

وی افزود: تفاوت مدل مصرفی با اختراع در این است که اختراع، حداکثر به مدت بیست سال حمایت می­‌شود و مشتمل بر فرآیند و یا فرآورده (محصول) است در حالی که مدل مصرفی، حداکثر شش سال مورد حمایت قرار می­ گیرد و فقط فرآورده را شامل می­‌شود.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت در ادامه به تشریح حمایت قانون جدید از اسرار تجاری پرداخت و گفت: هر نوع اطلاعات تجاری دارای ارزش اقتصادی بالقوه یا بالفعل یا رقابتی اعم از اطلاعات مهندسی، اقتصادی، فنی، علمی و مالی شامل نقشه­ ها، برنامه ­ها، قواعد و فرمول­‌ها، روش‌­ها، ابزارها، فرآیندها، نرم ­افزار­ها، شناسه­‌ها، فهرست مشتریان و اسرار تولید، راز تجاری محسوب می­‌شود و دستیابی یا افشای آن­ها بدون اجازه مالک، نقض اسرار تجاری محسوب می‌­شود و امکان پیگیرد قضایی وجود دارد.

اسلامی با اشاره به موضوع جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه و پیگیرد قضایی آن، افزود:اظهار خلاف واقع علیه رقیب، اقدامات منجر به ایجاد تشابه کالا یا خدمت به رقیب که موجب گمراهی مصرف ­کننده شود، تبلیغات نادرست یا گمراه کننده، تبلیغات مقایسه­‌ای گمراه­ کننده از سوی رقیب و تبانی برای افزایش یا کاهش قیمت کالا یا خدمت به­ منظور حذف رقیب، از مصادیق رقابت غیرمنصفانه می‌­باشد که در قانون مشخص شده است.

به گفته وی، مقرر است مجتمع قضایی ویژه مالکیت فکری در تهران ایجاد شود تا رسیدگی به پرونده­­‌های قضایی مالکیت فکری به صورت تخصصی و توسط قضات با دانش حقوقی مرتبط، صورت گیرد و زمینه ارجاع اختلافات به داوری در چارچوب قواعد عام حقوقی کشور وجود دارد.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت به موضوع پتنت و رسیدگی به اختراعات پرداخت و افزود: در حال حاضر بررسی درخواست­های ثبت اختراع، طی دو مرحله بررسی شکلی توسط کارشناسان اختراع مرکز مالکیت معنوی و بررسی ماهوی توسط دانشگاه­‌ها، پارک­‌ها و مراکز علمی و فناوری منتخب کشور انجام می­‌شود، اما سه سال پس از تاریخ اجرای قانون جدید، بررسی­ ماهوی نیز باید به صورت متمرکز و در داخل مرکز مالکیت معنوی انجام شود و در این راستا برنامه استخدام کارشناسان خبره و متناسب با طبقه‌­بندی‌ بین­‌المللی اختراعات، در دستور کار قرار دارد.

لازم به توضیح است که در قانون حمایت از مالکیت صنعتی، تعداد پنج آیین ­نامه اجرایی پیش­ بینی شده است و اقدامات مربوط به تدوین و تصویب آیین­ نامه­‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: مالکیت معنوی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *