تغییر موضع کارفرمایان آمریکایی از مدرک‌گرایی به مهارت‌‌محوری؛ حدود ۵۰ درصد از لیسانسه‌ها، شغل‌های مناسب ندارند

10:01 - 07 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۵۳۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تغییر موضع کارفرمایان آمریکایی از مدرک‌گرایی به مهارت‌‌محوری؛ حدود ۵۰ درصد از لیسانسه‌ها، شغل‌های مناسب ندارند
داشتن مهارت برای یافتن شغل مناسب در بازار کار آمریکا، مهم‌تر از داشتن صرفا مدرک کارشناسی بوده و سبب شده تا نیمی از افراد پس از دانشگاه به شغل‌های کارگری و کارمندی ساده تن دهند.

خبرگزاری میزان - تا چندی پیش مردم آمریکا می‌پنداشتند که داشتن مدرک حداقل کارشناسی، تضمین‌کننده موفقیت مالی است؛ اما گزارشی جدیدی نشان می‌دهد که نیمی از افرادی که تا یکسال از اخذ مدرک لیسانس آن‌ها می‌گذرد، در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت ندارند.

تحقیقات موسسه استرادا Strada Institute for the Future of Work and the Burning Glass با بررسی ۶۰ میلیون رزومه افراد جویای کار، آگهی استخدام و آمار وزارتخانه‌ها در آمریکا نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از افراد دارای مدرک کارشناسی، در مشاغل نامناسب (کم درآمد و نامرتبط با رشته تحصیلی) نظیر کارکنان فست‌فود، فروشگاه‌های بزرگ، پیشخدمت، رزروشن و کارمند‌های ساده دفتری فعالیت دارند.

بخش قابل توجهی از مردم آمریکا حتی تا ۱۰ سال پس از اخذ مدرک لیسانس، در مشاغل مرتبط و مناسب با رشته تحصیلی خود فعالیت نمی‌کنند. اما یافته‌های موسسه استرادا نشان می‌دهد ۷۹ درصد از افرادی که به مجرد فارغ التحصیلی، شغل مناسب پیدا کرده‌اند، تا پنج سال در این شغل‌ها باقی می‌مانند.

با اینکه فارغ التحصیلان رشته‌های هنر، علوم انسانی (رشته‌هایی که در آمریکا زیر چتر علوم انسانی قرار می‌گیرند)، با بیشترین چالش‌ها برای یافتن شغل مناسب روبرو هستند، اما رشته‌های زیست‌شناسی، فیزیک، روان‌شناسی و ارتباطات نیز وضعیت مناسبی ندارند.

این موسسه در ادامه گزارش خود به این نتیجه می‌رسد که «داشتن مدرک کارشناسی، تضمینی برای موفقیت در بازار کار نیست.»

حدود 50 درصد از لیسانسه‌های آمریکایی، شغل‌های مناسب ندارند/ ارتباط مستقیم رشته تحصیلی با پیدا کردن کار مناسب

تعداد قابل توجهی از کارشناسان مسائل اقتصادی و تحلیل‌گران بازار کار در گفت‌وگوهای متعدد با نشریه واشنگتن‌تایمز، اشاره می‌کنند که مهارت‌های مدنظر کارفرمایان و استخدام‌کنندگان، با آن چیزی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، متفاوت است.

اسکات کریشلو Scott Crichlow استاد علوم سیاسی در دانشگاه ویرجینای غربی به واشنگتن‌تایمز گفت: «ما خیلی وقت پیش باید از جمع بستن رشته‌های مختلف زیر چتر «علوم، مهندسی، تکنولوژی و ریاضیات» دست برمی‌داشتیم. چون خیلی از رشته‌ها ارتباطی با عنوان اصلی هر گروه ندارند. با اینکه مدرک لیسانس می‌تواند درآمد افراد را افزایش دهد، اما برخی از رشته‌ها انتخابی خردمندانه‌تر هستند.»

تعداد قابل توجهی از کمپانی‌های آمریکایی، اجبار داشتن مدرک کارشناسی را از پیش‌نیازهای استخدام در حالی حذف کرده‌اند که رقابت برای استخدام افراد «ماهر» بیشتر شده است.

آمار سازمان‌های ذیربط در آمریکا نشان می‌دهد که تعداد آگهی‌های استخدام، سه میلیون بیشتر از تعداد افراد بالغ بیکار در این کشور است و بخش قابل توجهی از این شغل‌ها، پیشتر الزام ارائه مدرک کارشناسی را داشتند.

نتالی دوپ یکی از مدیران پلتفرم فعال در زمینه آگهی‌های استخدام هایرویو HireVue، در مصاحبه‌ای با واشنگتن تایمز گفت: «خوشبختانه با توجه فضای رقابتی در یافتن کارجویان مناسب، اغلب کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند که پیش‌نیازهای پیشین (الزام داشتن مدرک کارشناسی)، موجب می‌شد تا هزاران فرد «ماهر» از دیدرس کارفرمایان رد شوند و به همین علت این پیش‌نیازها را برداشته‌اند.»

گزارش پلتفرم هایرویو در آمار سالانه از ۴ هزار مدیر استخدام در شرکت‌های نرم‌افزار، سرمایه‌گذاری و فروش و ... نشان می‌دهد که ۱۶ درصد از این مجموعه‌ها، پیش‌نیاز مدرک کارشناسی را برداشته‌اند و ۴۸ درصد دیگر، مهارت کارجو را در اولویت قرار داده‌اند.

علاوه بر این یافته‌ها، وب‌سایت Intelligent.com در گزارش خود از ۸۰۰ کمپانی آمریکایی نشان می‌دهد که ۴۵ درصد از آن‌ها تا سال آینده الزام داشتن مدرک کارشناسی را تا سال آینده حذف خواهند کرد.

تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها در آمریکا در زمینه یافتن افراد ماهر برای کارفرمایان فعالیت دارند؛ این شرکت‌ها به نوعی واسطه کارجویان و کارفرمایان هستند. موسسات PublicSquare و RedBalloon  فعال در این حوزه، در تحقیقات خود از ۹۰۵ بیزنس کوچک می‌گویند که ۶۷ درصد از کارفرمایان معتقدند که لیسانسه‌ها فاقد مهارت‌های مناسب برای بازار کار در دنیای امروز هستند.

اندرو کرپوکتس مدیرعامل مجموعه RedBalloon در مصاحبه‌ای گفته بود: «بسیاری از این دانشجویان ده‌ها هزار دلار را بیهوده، برای یک مدرک بدرد نخور دانشگاهی هزینه می‌کنند.»

حدود 50 درصد از لیسانسه‌های آمریکایی، شغل‌های مناسب ندارند/ ارتباط مستقیم رشته تحصیلی با پیدا کردن کار مناسب

البته به‌طور میانگین، افرادی که مدرک دانشگاهی می‌گیرند، درآمد بسیار بیشتری نسبت به افراد دیپلم و پایین‌تر دارند. لیسانسه‌هایی که به‌تازگی وارد بازار کار شده و در زمینه تحصیلات خود مشغول می‌شوند، میانگین درآمد ۶۰ هزار دلار در سال را دارند. برای مقایسه افراد دیپلمه و پایین‌تر میانگین درآمدی ۳۲ هزار دلار را کسب می‌کنند. لیسانسه‌هایی که در شغل‌های نامناسب و نامربوط (پیشخدمتی، کارگر فست‌فود و غیره) مشغول می‌شوند، میانگین درآمدی ۴۰ هزار دلار در سال را دارند.

اغلب دانشجویان آمریکایی، برای پرداخت شهریه دانشگاه‌ها وام می‌گیرند و مردم ایالت متحده در مجموع صد‌ها میلیارد دلار بابت وام دانشجویی بدهکارند. وزارت آموزش و پروش در آمریکا در آمار سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که دانشجویان به‌طور میانگین، ۳۷ هزار دلار بابت وام دانشجویی فدرال بدهکارند. این عدد نسبت به سال ۲۰۰۷، دو برابر شده است.

بحث بدهی‌های وام دانشجویی در این فصل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بسیار داغ شده است. جمهوری‌خواهان معتقدند که دولت بایدن با بخشیدن بدهی‌های مردم، قصد در خریدن رای‌های آنان دارد. از طرفی نیز می‌گویند که هرچه قدر دولت به دانشجویان و دانشگاه‌ها کمک‌های مالی بیشتری کند، دانشگاه‌ها شهریه‌های خود را بالاتر می‌برند. شهریه ۵۰ دانشگاه برتر در آمریکا، سالانه بیشتر از ۸۰ هزار دلار است. یک فرد برای اخذ مدرک کارشناسی در آمریکا بدون وام و کمک‌های مالی، باید در حدود ۳۵۰ هزار دلار را در بازه ۴ ساله بپردازد.

موسسه استرادا Strada در ادامه تحقیقات خود نشان می‌دهد لیسانسه‌هایی که در شغل‌های نامرتبط و نامناسب نظیر پیشخدمتی، کارمندی ساده و کارگری فست‌فود مشغول به کار می‌شوند، برای مدیرانی کار می‌کنند که مدرک لیسانس ندارند.

البته بازار کار برای تمامی رشته‌ها، یکسان نیست؛ افرادی که در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر، علوم پزشکی، حسابداری و برخی از رشته‌های مهندسی تحصیل کرده‌اند، راحت‌تر می‌توانند شغل مناسب و مرتبط و با زمینه تحصیلی خود بیابند.

تحقیقات موسسه استرادا همچنین نشان می‌دهد که احتمال یافتن شغل مرتبط با زمینه تحصیلی برای افرادی که در دوران تحصیلات دانشگاهی، به کارآموزی (واقعی) مشغول می‌شوند، ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *