اظهارنظر کارشناسی درباره «لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار»
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در یک گزارش مجزا درباره «لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار» اظهار نظر کرد.
خبرگزاری میزان -
لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ. صنعتی چابهار به نوعی در راستای تجربه موفق مناطق آزاد در دنیا تعریف شده است و در صورتی که مدیریت یکپارچه بین سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان بنادر و دریانوردی برقرار شود میتواند به تحقق اهداف منطقه آزاد چابهار در توسعه فعالیتهای اقتصادی خود کمک کند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ،مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در یک گزارش مجزا درباره «لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار» اظهار نظر کرد.
در مقدمه این اظهارنظر کارشناسی آمده است: مناطق آزاد در دنیا با معافیت حقوق و عوارض گمرکی مربوط به مواد اولیه و سایر کالاهای واسطهای مورد نیاز بخش تولید، زمینه جذب سرمایههای داخلی و خارجی را فراهم میکنند. اهدافی همچون رشد صادرات، انتقال تکنولوژی.ایجاد اشتغال، ایجاد درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی همگی در ارتباط با مزایایی هستند که مناطق آزاد به واسطه امکانات اقتصادی، حقوقی، جغرافیایی و ... در اختیار داشته و از آنها برای جذب سرمایهها و تخصصها در مناطق آزاد بهره میبرند. همچنین اکثر مناطق آزاد موفق دنیا دارای بنادر و زیرساختهای بندری در مجاورت خود هستندکه یکی از امتیازات مهم این مناطق به شمار میرود.
لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ. صنعتی چابهار به نوعی در راستای تجربه موفق مناطق آزاد در دنیا تعریف شده است و در صورتی که مدیریت یکپارچه بین سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان بنادر و دریانوردی برقرار شود میتواند به تحقق اهداف منطقه آزاد چابهار در توسعه فعالیتهای اقتصادی خود کمک کند.
۱- در بخش پیشنهادات این گزارش آمده است:با توجه به اینکه امور بندری امری فنی و تخصصی است، میبایست این مدیریت در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی باشد. از طرف دیگر با توجه به ماده (۶۵) قانون احکام دائمی مصوب سال ۱۳۹۵ مبنی بر مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد میتوان به گونهای عمل کرد که مدیر بندر توسط سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد و حکم او توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار صادر شود.
۲- توسعه بنادر جهت افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری امری ضروری است، ازاینرو الزم است درآمدهای حاصل از بنادر صرف تکمیل و توسعه زیرساختهای بنادر شهید بهشتی و چابهار شود که این موضوع نیز به نوعی باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به موارد بیان شده و بهمنظور استفاده از امتیازات مناطق آزاد به خصوص در نقاط بندری پیشنهاد میشود.متن لایحه به شکل زیر اصلاح شود:
بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری به شرح نقشه پیوست به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ. صنعتی چابهار الحاق میشوند.
تبصره ۱- درآمدهای حاصل از بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری صرف تکمیل و توسعه زیرساختهای بنادر مندرج در این لایحه میگردد.
تبصره ۲- مدیر بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری توسط مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور پیشنهاد و حکم او توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار صادر میشود.
۲- توسعه بنادر جهت افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری امری ضروری است، ازاینرو الزم است درآمدهای حاصل از بنادر صرف تکمیل و توسعه زیرساختهای بنادر شهید بهشتی و چابهار شود که این موضوع نیز به نوعی باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به موارد بیان شده و بهمنظور استفاده از امتیازات مناطق آزاد به خصوص در نقاط بندری پیشنهاد میشود.متن لایحه به شکل زیر اصلاح شود:
بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری به شرح نقشه پیوست به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ. صنعتی چابهار الحاق میشوند.
تبصره ۱- درآمدهای حاصل از بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری صرف تکمیل و توسعه زیرساختهای بنادر مندرج در این لایحه میگردد.
تبصره ۲- مدیر بنادر شهید بهشتی و شهید کالنتری توسط مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور پیشنهاد و حکم او توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار صادر میشود.
متن کامل اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس را در اینجا بخوانید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *