دلیل ریزش اخیر شاخص بورس چیست؟

10:43 - 14 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۳۹۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دلیل ریزش اخیر شاخص بورس چیست؟
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اُفت اخیر شاخص بورس ساختار اقتصادی ندارد، گفت: سرمایه‌گذاران و سهامداران واقعی در این شرایط سهام مورد نظر خود را خریداری می‌کنند چراکه می‌دانند اتفاقات اخیر هیجانی است.

شایان آرانی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با میزان با اشاره به روند نزولی شاخص بورس در روزهای اخیر، اظهار کرد: بازار سرمایه نسبت به اخبار و هیجان‌ها واکنش نشان می‌دهد که این امر در عرهضه و تقاضا نمایان می‌شود؛ یقیقا در همه‌جای دنیا نیز وقتی دورنما و فضای مرتبط با سرمایه‌گذاری توام با ابهام می‌شود فعالان اقتصادی به سمتی سوق پیدا می‌کنند که بتوانند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: در وقایع سیاسی افراد سعی می‌کنند منابع مالی خود را به سرمایه‌هایی همچون طلا و مسکن و ارز تبدیل کنند تا ارزش آن حفظ شود و این جریان طبیعی در فعالیت‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود.

آرانی با بیان اینکه اُفت اخیر بازار سرمایه ساختار اقتصادی ندارد، عنوان کرد: در بازار سرمایه برخی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وجود دارند که درازمدت فکر می‌کنند و تحت تاثیر هیجانات مقطعی و روانی بازار قرا نمی‌گیرند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باتوجه به اتفاقات سیاسی اخیر بازار سرمایه اکثر کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز تحت تاثیر این موضوع بودند  و اگر بورس ایران در این شرایط مثبت می‌شد جای سوال داشت.

وی افزود: دولت‌مردان وظیفه دارند شدت‌ این هیجانات را در بازارسرمایه کاهش دهند اما به این معنی نیست که نباید شاخص بورس اُفت کند.

به گفته آرانی در شرایط فعلی که شاخص بورس با ریزش همراه است بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران واقعی فرصت‌ها را شناسایی و سهام مورد نظر خود را خریداری می‌کنند چرا که می‌دانند اتفاقات اخیر هیجانی است و اُفت شاخص پایدار نخواهد بود.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به پتانسیل بالای بازار سرمایه ایران گفت: مدیریت فضای بازار سرمایه ضعیف است که در همین زمینه اعمال محدودیت‌های پی‌در پی در این بازار، نبود ارتباط بین‌المللی و عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی باعث شده از تمام ظرفیت پتانسیل بازار استفاده نشود.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *