گفت‌و‌گو|

اقبال مردمی در مطالعه مقالات انتقادی روشنفکران از بهائیت

8:02 - 13 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
اقبال مردمی در مطالعه مقالات انتقادی روشنفکران از بهائیت
یک نویسنده پژوهش محور بودن کتاب‌های نوشته شده در حوزه انتقاد به بهائیت را عامل مستند بودن اطلاعات و اقبال مخاطبان و پیگیری مقالات را نشان از جذابیت اطلاعات برای مردم خواند.

حمید فرناق پژوهشگر و نویسنده کتاب «بهائیت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران مسیحی» در گفت‌و‌گو با میزان در مورد مضمون این اثر گفت: این کتاب در قالب مجموعه مقالات منتشر شده است و زندگی نامه، آثار و اندیشه نویسندگان مسیحی از جمله هرمان رومر، ویلیام میلر، ساموئل گراهام ویلسون و فرانسیس بک ویت و آدریان جان ورس فولد مطرح شده است.

وی ادامه داد: نویسندگان مسیحی تسلط لازم به الهیات مسیحی داشتند و با اتکای این امر اقدام انتقاد به فرقه بهائیت می‌کردند. چند تن از آنان به صورت مبلغان مسیحی به ایران آمده بودند که از جمله آن‌ها ویلیام میلر و گرام ویلسون هستند.

فرناق تسلط منتقدان مسیحی بر نقد بهائیت را مورد تاکید قرار داد و افزود: برخی از منتقدان مسیحی فرقه بهائیت کسانی هستند که بیش از ۳۵ سال در ایران زندگی کرده بودند و زبان فارسی را به خوبی می‌دانستند، در عین حال نظرات و گفتمان بهائیت را هم در ایران و هم در سایر کشور‌ها دنبال کرده و با سران بهائیت گفت‌وگو‌هایی داشتند. یکی از این افراد به عکا و حیفا در فلسطین اشغالی می‌رود و با شوقی افندی ملاقات و با او گفت‌وگو می‌کند؛ بنابراین شناخت آن‌ها از بهائیت کامل و مناسب است و در انتها انتقاداتی را در مورد این فرقه و عقاید آنان مطرح می‌کنند که در کتاب‌ها و مقالاتشان ارائه شده و امروز آن را ترجمه و به مخاطبان ایرانی عرضه کردیم.

وی اشاره‌ای به اقبال مخاطبان داشت و افزود: مراجعات اخیر به مقالات منتشر شده همکارانم و من در فصلنامه و سایت بهائی‌پژوهی، در سایت‌هایی مانند نورمگز و مگ ایران نشان داد که این مقالات مورد توجه قرار گرفته است و دنبال می‌شود.

فرناق در مورد انتشار قسمت‌های بعدی انتقادات روشنفکران بیان کرد: محققان و روشنفکران دیگری نیز هستند که انتقاداتی را نسبت به بهائیت داشتند و این امر را در قالب تحقیق و پژوهش انجام داده‌اند که مد نظر قرار گرفته و کتاب‌های آنان مطالعه و ترجمه شده است و به زودی در قالب جلد‌های بعدی منتشر خواهد شد.

این پژوهشگر در پایان افزود: اکنون به دنبال مصاحبه با تعدادی از آن‌ها به صورت ایمیل و یا اسکایپی هستیم تا بدین ترتیب، اطلاعاتی از بیوگرافی و آخرین دیدگاه‌ها و مطالب آنان کسب کرده و در ترجمه منعکس کنیم. مقالات ما از انتقادات روشنفکران به بهائیت عموماً حاوی مطالب تازه و زنده محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

محمود
|
Bangladesh
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
0
0
بسیارعالی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *