نسل‌کشی شیعیان پاراچنار؛ جنایت جدید گروه‌های تکفیری در پاکستان

11:17 - 10 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۸۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نسل‌کشی شیعیان پاراچنار؛ جنایت جدید گروه‌های تکفیری در پاکستان
منطقه پاراچنار پاکستان در روزهای اخیر شاهد وقوع دور جدید نسل‌کشی شیعیان بوده است.

خبرگزاری میزان – گروه‌های تکفیری با کشتار شیعیان پاکستان حمام خونی در منطقه پاراچنار این کشور به راه انداختند که در سکوت خبری به حاشیه رانده شد و اقدام فوری برای تحقق عدالت را درپی نداشت.

از جمعیت ۲۰۲ میلیون نفری پاکستان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد شیعیان هستند که بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در این کشور محسوب می‌شوند.

پاراچنار، منطقه‌ای در شمال غرب پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان، یکی از مناطقی است که بخشی از جمعیت شیعه این کشور را در خود جای داده است؛ پاراچنار طی کمتر از یک هفته گذشته شاهد به راه افتادن دور جدیدی از جنایت و نسل‌کشی علیه شیعیان به دست گروه‌های تکفیری به بهانه منازعه بر سر زمین و مزارع بود.

تاکنون ویدیو‌های متعددی از این جنایت در فضای مجازی منتشر شده است؛ براساس گزارش‌ها، زنان و کودکان شیعه پاراچنار هم از این جنایت در امان نبودند و حمله به ساکنان شیعه پاراچنار با گلوله‌های توپ و خمپاره انجام شد.

با وجود توقف نسبی دور جدید حمله گروه‌های تکفیری به پاراچنار، راه‌های منتهی به این منطقه همچنان بسته و دسترسی مردم پاراچنار به مراکز درمانی محدود یا غیرممکن است؛ ضمن اینکه احتمال بروز مشکل در تامین مواد غذایی برای مردم پاراچنار در روز‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

درپی وقوع جدیدترین دور حمله گروه‌های تروریستی تکفیری به شیعیان پاراچنار دست‌کم ۵۰ نفر شهید و بیش از ۱۷۰ نفر مجروح شدند.

ساکنان پاراچنار ضمن انتقاد شدید از ارتش پاکستان به دلیل ناتوانی یا عدم تمایل به دفاع و حمایت از خود، نیرو‌های دولت سرپرستی افغانستان را عامل مهمی در وقوع این نسل‌کشی می‌دانند.

در حالی که واکنش کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای منطقه در قبال این رویداد ضروری بوده است، اما این اتفاق در واقعیت روی نداد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه حمله مسلحانه گروه‌های تکفیری و افراطی به شیعیان منطقه پاراچنار پاکستان را که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شد، به شدت محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: این اقدام جنایت‌کارانه قلب همه مسلمانان را اندوهگین ساخت و ضمن نمایش مظلومیت مردم منطقه یادشده، ماهیت جنایت‌کارانه جریانات تکفیری و ضرورت مبارزه هماهنگ، ریشه‌ای و مقتدرانه با این گروهک‌ها را آشکار کرد؛ جمهوری اسلامی ایران تمامی اشکال افراط‌گرایی که شیرازه وحدت جهان اسلام و کشور برادر و همسایه پاکستان را هدف گرفته است، محکوم کرده و بر ضرورت همبستگی تمامی کشور‌های اسلامی برای مبارزه موثر با گروهک‌های تکفیری تاکید می‌کند؛ همچنین همکاری کشور‌های منطقه برای مبارزه مستمر با مرتکبان، سازمان دهندگان، پشتیبانان و حامیان مالی این اقدام‌های تروریستی را ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

کنعانی ضمن تقدیر از اقدام‌های دولت جمهوری اسلامی پاکستان در مقابله با جریان‌های تکفیری و تروریستی، بر لزوم تداوم تلاش‌ها و اقدام‌های قاطع برای برخورد با عاملان جنایت‌های اخیر و حفظ جان مردم منطقه پاراچنار تاکید کرد. 

توقف جنایت علیه شیعیان پاراچنار نیازمند توجه و اقدام از سوی جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل است.

سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری، گروه‌های بشردوستانه و کشور‌های حامی صلح در منطقه باید در مقابل این نسل‌کشی دیرپا بایستند و اقدام قاطعانه‌ای انجام دهند؛ ضمن اینکه سازمان ملل باید کمیسیون تحقیق مستقلی برای تحقیق درباره قتل‌های غیرقانونی و دیگر جنایت‌های اعمال شده علیه ساکنان شیعه پاراچنار تشکیل شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *