گفت‌وگو|

رکود در بازار گوشت قرمز/ تفاوت محسوس قیمت دام وارداتی و داخلی

8:03 - 13 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۷۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رکود در بازار گوشت قرمز/ تفاوت محسوس قیمت دام وارداتی و داخلی
واردات گوشت قرمز باعث می‌شود تقاضا برای درخواست دام تولید داخل کاهش یابد؛ رئیس شورای تامین‌کنندگان دام معتقد است در حمایت از تولید داخل، تامین و تحویل نهاده دام مدت‌دار و دام پایه‌پروار با قیمت مناسب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خبرگزاری میزان - از اوایل تابستان سال گذشته قیمت گوشت قرمز به دلیل کمبود دام و کاهش عرضه، روند صعودی به خود گرفت که در این راستا واردات دام سبک و سنگین به کشور آغاز شد تا قیمت‌ها شکسته شود.

با ورود دام سبک و سنگین به کشور نیاز مردم به گوشت قرمز تا حدودی تامین شد اما باتوجه به تولید کشور در زمینه دام سبک و سنگین نبود تقاضا برای دام داخلی مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.

در همین زمینه منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام در گفت‌وگو با میزان در توضیح وضعیت عرضه دام و قیمت گوشت قرمز، اظهار کرد: عرضه گسترده دام بعد از ایام محرم، کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت دام سبک را به همراه داشته و هرکیلو گوشت گوسفند با رقم ۲۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه شرایط تولید نسبت به سال گذشته روند بهتری داشته، عنوان کرد: مدیریت تنظیم بازار و تهیه گوشت با قیمت مناسب از اقدامات خوبی بود که باعث اشباع بازار گوشت به ویژه در بخش گوشت منجمد گوساله وکاهش قیمت هرکیلو به زیر ۳۰۰ هزار تومان شد. 

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام تصریح کرد: عرضه دام سبک و سنگین به واسطه تولید بالا در بازار روند خوبی دارد و روند کلی قیمت‌ها نزولی است. 

پوریان با اشاره به اینکه واردات لاشه گوسفندی به برخی شهر‌ها از جمله تهران تنظیم بازار این محصول و کاهش قیمت‌ها را به همراه داشته، عنوان کرد: درحال حاضر هر کیلو لاشه گوسفند حدود ۲۹۰ هزار تومان و هرکیلو گوشت گوسفند تفکیک شده با رقم حدود ۳۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود. 
 
وی به فاصله زیاد قیمت گوشت تنظیم بازاری و تولید داخل اشاره کرد و گفت: باتوجه به قیمت بالای نهاده‌های دامی و سختی شرایط تولید قیمت هرکیلو دام سبک به طور میانگین  ۳۰۰ هزار تومان و گوساله بالای ۲۰۰ هزار تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود. 

به گفته رئیس شورای تامین‌کنندگان دام درحال حاضر تولیدکننده هر کیلو گوشت گوسفند را با میانگین قیمت ۲۷۰ هزار تومان می‌فروشد که باتوجه به هزینه تمام شده ضرر می‌کند، اما چاره‌ای جز عرضه ندارد. 
 
پوریان با تاکید بر اینکه در بحث کشتار و حمل و نقل دام سبک و سنگین نیز هزینه‌هایی شامل قیمت دام می‌شود، اظهار کرد: که باعث می‌شود قیمت هرکیلو گوشت داخلی نسبت به گوشت وارداتی با فاصله قیمتی بالایی عرضه شود. 
 
وی ادامه داد: هر کالایی که مزیت اقتصادی نداشته باشد بازار آن را پس می‌زند که این موضوع شامل گوشت‌های تولید داخل شده و درحال حاضر تمام تقاضا به سمت گوشت‌های وارداتی رفته است. 
 
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام معتقد است هزینه تمام شده بالای گوشت تولید داخل، امکان رقابت با گوشت تنظیم بازاری را از تولیدکنندگان گرفته است و این امر سبب رکود در تولید داخل دام شده است. 

وی تصریح کرد: در حمایت از تولید داخل، تامین و تحویل نهاده دام مدت‌دار می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند، از طرفی تهیه دام پایه‌پروار با قیمت مناسب و قراردادن آن در اختیار دامدار راهی است که باعث احیای تولید آسیب‌دیده می‌شود. 

پوریان تاکید کرد: لازم است مدیریت تنظیم بازار و تولید داخل نیز صورت گیرد تا هزینه‌های تولید بالا به واسطه تغییر قیمت نهاده‌های دامی، تولیدکنندگان داخلی را متضرر نکند. 
 
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام گفت: فراهم کردن امکان صادرات نیز محرکی است برای اینکه رکود تولید داخل دام شکسته شود و به رونق تولید دام سبک و سنگین کمک کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *