سایه رقابت ترامپ و هریس بر جنگ اوکراین

7:45 - 10 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۷۰۲
سایه رقابت ترامپ و هریس بر جنگ اوکراین
برای اوکراین پیروزی هریک از دو نامزد انتخاباتی در آمریکا معانی بسیار متفاوتی دارد و کی‌یف به همین دلیل تحولات انتخاباتی آمریکا را دنبال می‌کند.

خبرگزاری میزان - پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید از سوی رأی‌دهندگان آمریکایی در پاییز امسال، دولت اوکراین باید با چهره جدیدی در کاخ سفید سازگار شود.

تغییر ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند پیامدهای عمیقی برای کی‌‎یف داشته باشد، کی‌یف در طول جنگ با روسیه از حمایت قوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برخوردار شده است.

ابهام درباره موضع آمریکا در قبال اوکراین

با این حال، با کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، ابهام در مورد آنچه در رأی‌گیری ماه نوامبر (آبان ماه) نوامبر رخ خواهد داد، وجود دارد.

پیتر هریس، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی کلرادو، گفت: مخاطرات برای سران اوکراین بسیار زیاد است.

این واقعیت باعث شده است که اوکراین در مورد اینکه چه کسی ممکن است در سال آینده در راس دولت آمریکا باشد، شرط‌بندی کند.

به این ترتیب، مقام‌های اوکراینی پیش از این با دو فردی که می‌توانند جانشین بایدن شوند، تماس گرفته‌اند؛ کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد احتمالی دموکرات‌ها و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور و نامزد حزب جمهوری‌خواه.

پیروزی احتمالی هریس چه معنایی برای اوکراین دارد؟

اگر کامالا هریس برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود، کی‌یف با رئیس‌جمهوری روبرو خواهد شد که بخشی از دولتی بوده است که از جنگ اوکراین حمایت کرده و ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی ارائه کرده است.

ناظران بر این باورند که اگر کامالا هریس در انتخابات پیروز شود، روابط واشنگتن و کی‌یف به شدت تغییر نخواهد کرد؛ اینجا جایی است که کامالا هریس در مورد مسائل کلیدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده می‌ایستد.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که هریس سیاست دولت بایدن را در قبال اوکراین ادامه خواهد داد و تغییر چندانی در این زمینه ایجاد نمی‌شود.

پیروزی احتمالی ترامپ و چالش‌های پیش رو برای کی‌یف

این یک شرط مطمئن است که هیچ مقام خارج از آمریکا، انتخابات کنونی این کشور را با دقتی بیشتر از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و با دلایل موجه دنبال نمی‌کند.

اگر دونالد ترامپ به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند حمایت نظامی را از اوکراین متوقف کند، به این معنی که در نهایت اوکراین تسلیحاتی که برای مقاومت در برابر روسیه نیاز دارد، از دست خواهد داد.

ترامپ ممکن است برای مدتی به تسلیح اوکراین ادامه دهد، اما به‌عنوان راه‌حلی برای حل‌وفصل، وی پیش از این قول داد که به جنگ در اوکراین پایان دهد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز بعد از این هشدار، در یک تماس تلفنی با زلنسکی، متعهد شد که به یک «صلح عادلانه» دست یابد، اما کی‌یف دلایل خوبی برای ترس دارد.

به گزارش گاردین، تسلیح اوکراین به هیچ‌یک از منافع ملی مهم آمریکا خدمت نمی‌کند و میلیاردها دلار را وارد جنگی می‌کند که نمی‌تواند پیروز شود و پول‌هایی را که باید صرف نیازهای فوری در داخل آمریکا شود، هدر می‌دهد.

افرادی که اغلب به عنوان نامزدهای پست‌های ارشد سیاست خارجی در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ نام برده می‌شوند، همین مورد را مطرح کرده‌اند.

مهم‌تر از همه جی‌دی ونس، معاون ترامپ است؛ ونس در سخنرانی اولیه خود بعد از انتخاب شدن به‌عنوان معاون ترامپ، به اوکراین اشاره‌ای نکرد، اما درخواست او برای سیاست خارجی «اول آمریکا» تردیدی در مورد موضع او در قبال جنگ اوکراین باقی نگذاشت.

اوکراین در روز بعد از جنگ

بازسازی اوکراین و شکستن بن‌بست روسیه مستلزم تزریق گسترده سرمایه‌گذاری خصوصی و تغییرهای اقتصادی فراگیر است.

یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، حل‌وفصل صلح‌آمیز جنگ در اوکراین است.

با چنین حل‌وفصلی، بازسازی این کشور صورت می‌گیرد؛ بانک جهانی برآورد می کند که بازسازی اوکراین نیم تریلیون دلار هزینه خواهد داشت اما اوکراین می‌گوید دو برابر این مبلغ را نیاز دارد.

تنها مشکل این است که مالیات‌دهندگان آمریکایی، به‌طور قابل درک، مشتاق پرداخت این صورت‌حساب نیستند؛ آمریکا در حال حاضر حدود ۱۷۵ میلیارد دلار به جنگ در اوکراین متعهد شده است.

این واقعیت که میلیاردها دلار از جنگ و بدهی‌های پیش از جنگ اوکراین به دارندگان اوراق قرضه آمریکایی و اروپایی سررسید شده است، فشارها برای کی‌یف در زمینه شروع بازپرداخت آنها افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *