گزارش|

قطعی برق؛ معضلی که هر سال با گرم‌شدن هوا گریبان مردم را می‌گیرد/ راهکارهایی برای جلوگیری از ناترازی

8:02 - 10 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۶۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
قطعی برق؛ معضلی که هر سال با گرم‌شدن هوا گریبان مردم را می‌گیرد/ راهکارهایی برای جلوگیری از ناترازی
قطعی‌های منظم و بدون اطلاع قبلی، هم‌زمان با گرم‌شدن هوا روند صعودی پیدا کرده و کارشناسان معتقدند وضعیت نامناسب مصرف برق در کشور، نبود الگوی مناسب مصرف و ساختار دقیق اجرایی باعث شده با افزایش دما معضل ناترازی برق پررنگ شود.

خبرگزاری میزان -هر سال با رسیدن به فصل تابستان و گرم‌شدن هوا ناترازی برق بیش از پیش نمایان می‌شود و امسال سبب ثبت رکورد‌های تازه‌ای در مصرف برق شد.

استقرار گنبد حرارتی در منطقه خاورمیانه افزایش ۳ درجه‌ای میانگین متوسط دما در کشور را به همراه داشت و باعث مصرف بالای انرژی در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری و صنایع شد.

اعمال مدیریت اضطراری بار در شبکه در برخی ساعات و خاموشی‌های چند روز اخیر در برخی از مناطق تهران نشان می‌دهد که خاموشی‌های منظم، اما بدون اعلام قبلی در تهران شکل گرفته است.

در دولت قبل اداره برق، «جدول خاموشی» را برای مناطق ۲۲ گانه اعلام می‌کرد که باعث می‌شد مردم، شرکت‌ها و ادارت، از قطعی ناگهانی برق غافلگیر نشوند چراکه این وضعیت به کسب‌وکار‌ها و تولید ضربه می‌زند.

در این بین افزایش گرمای هوا و تداوم آن به همان میزان بر شدت مصرف برق اضافه می‌کند که سهم عمده این مصرف ناشی از عملکرد سیستم‌های سرمایشی است.

قبض برق نیم‌میلیون تهرانی رایگان شد

تشویق مشترکان برق با رایگان‌کردن قبوض برق مصرفی یکی از راه‌های سوق‌دادن مشترکان بدمصرف به رعایت الگوی مصرف است که در همین راستا کامبیز ناظریان،  مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ از صدور قبض برق رایگان برای نیم‌میلیون مشترک برق شهر تهران از ابتدای خرداد خبر داد و گفت: از تعداد ۳ میلیون و ۱۸ هزار قبض برق صادرشده از ابتدای خرداد، یک میلیون و ۳۳۴ هزار قبض مشمول پاداش صرفه‌جویی شده و از این تعداد ۵۰۱ هزار و ۵۰۰ قبض به دلیل میزان بالای صرفه‌جویی رایگان شده است.

کاهش ساعت کاری و تعطیلی ادارات نیز یکی از اقداماتی است که این روز‌ها در جهت مدیریت مصرف انرژی اعمال می‌شود، اما کارشناسان معتقدند این اقدام شاید به ناترازی برق کمک کند، اما فقط مُسکنی برای این مشکل است.

اصلاح الگوی مصرف در روز‌های گرم سال که مصرف انرژی به اوج خود می‌رسد راهکاری برای جبران ناترازی برق است، اما خیلی از افراد الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند که دود آن به چشم دیگران می‌رود و نتیجه آن قطعی‌های بدون برنامه‌ریزی در برخی مناطق شهر است.

کاهش مصرف انرژی با اصلاح الگوی ساخت‌وساز ساختمان‌ها

در همین زمینه حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به دلایل ناترازی برق، اظهار کرد: یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید مسئولین با شروع شدن فصل گرم دنبال چاره و راه‌‎حل برای موضوع ناترازی برق باشند.

وی افزود: در مدت اخیر کاهش نزولات آسمانی منجر به کاهش بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی شده است و درنتیجه باعث شد ما برای تامین انرژی به منابع دیگری همچون سوخت‌های فسیلی اتکا کنیم.

این کارشناس انرژی معتقد است واردات کولر‌های گازی از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد و باتوجه به مصرف بالای انرژی این کولر‌ها که تقریبا ۶ برابر کولر‌های آبی است به معضلی در صنعت برق تبدیل شده است.

مرادی گفت: براساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، ایزوله کردن ساختمان‌ها و استفاده از پنجره‌های دوجداره در کاهش مصرف انرژی کمک‌کننده است، اما سازنده‌ها در بسیاری از موارد توجهی به این موضوعات ندارند و عایق‌بندی سطوح، دیواره‌ها و سقف را انجام نمی‌دهند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ساخت‌وساز ساختمان‌ها در کشور از الگوی مناسب و استانداردی پیروی نمی‌کند، توضیح داد: در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها دیده می‌شود که اتاق خواب‌ها و سالن‌های پذیرایی بسیار بزرگ ساخته می‌شود که در فصل زمستان برای گرم‌کردن محیط و در فصل تابستان برای خنک‌شدن محیط هزینه‌های قابل توجهی برای مردم و دولت خواهد داشت.

وی ادامه داد: نوع ساخت‌و‌ساز باید به‌گونه‌ای باشد که ساختمان‌ها ایزوله‌تر و قابل مدیریت‌تر باشد و در نتیجه منجر به کاهش مصرف انرژی شود.

مرادی اظهار کرد: لازم است دولت جدید باتوجه به منابع گسترده گاز طبیعی در کشور تدبیری بیندیشد تا نیروگاه‌های حرارتی با سیکل ترکیبی جایگزین نیروگاه‌ها با سوخت فسیلی شود و برای مدیریت مصرف انرژی سیاست‌های چندجانبه‌ای درنظر گرفته شود. 

کارشناس انرژی تصریح کرد: باتوجه به وضعیت نامناسب مصرف برق در کشور و نبود ساختار دقیق اجرایی در این زمینه هرسال با گرم شدن هوا معضل ناترازی برق پررنگ می‌شود و مسئولان به‌دنبال راهی برای رفع این معضل هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *