انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقوی جهان

9:23 - 09 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۵۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقوی جهان
جرایم با چاقو در انگلیس به همه‌گیری تبدیل شده که با سرعت در حال سرایت و رقم‎زدن فاجعه‌های مرگ‌بار است.

خبرگزاری میزان – انگلیس به‎تازگی شاهد صحنه‌ای مرگ‌بار شبیه سکانسی از یک فیلم ترسناک بود؛ یک پسر ۱۷ ساله در شهر ساوت‎پورت در نیوکاسل با چاقو به چند نفر حمله کرده و ۲ کودک را به قتل رساند و شش کودک دیگر را زخمی کرد.

براساس اعلام پلیس انگلیس، نوجوان عامل این حمله بازداشت شده است و زخمی‌های حادثه به بیمارستان منتقل شدند.

 

انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقو در جهان

 

در حال حاضر، جرایم مرتبط با چاقو در انگلیس به‌عنوان جرایم تروریستی دسته‌بندی نشده و در این چارچوب بررسی نمی‌شوند.

کی‌ِیر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس از حادثه ساوت پورت با عبارت‌های وحشتناک و عمیقا تکان‌دهنده یاد کرد؛ واکنشی که کم‌و‎بیش از سوی دیگر مقام‌های انگلیسی از جمله پلیس این کشور با کلمات مشابه مانند حوادث پیشین اعلام شد.

جرایم با چاقو در سال‌های اخیر به چالشی جدی برای مقام‌های انگلیسی تبدیل شده است؛ رشد سریع این نوع جرایم مرگ‌بار توان مبارزه و مقابله را از این کشور ربوده و افراد بیشتری را در معرض آسیب‌پذیری گسترده‌تر ناشی از این نوع جرایم رها کرده است.

جرایم با چاقو؛ نگرانی جدی برای همه انگلیسی‌ها

تقریبا هر هفته یک جنایت بزرگ با چاقو در انگلیس رخ می‌دهد؛ نگرانی‌های مداومی درباره میزان جرم و جنایت با چاقو در این کشور به‌ویژه از سوی نوجوانان و جوانان وجود دارد.

جرایم با چاقو در قوانین انگلیس به جرمی گفته می‌شود که شامل چاقو یا شیء تیز به قصد آسیب رساندن یا استفاده از آن برای تهدید یا صدمه زدن به دیگران است.

جرایم مربوط به چاقو در انگلیس توجه زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا داده‌ها نشان می‌دهد که خشونت با چاقو در مقایسه با دیگر خشونت‌های جوانان به‌طور نامتناسبی افزایش یافته است.

با وجود افزایش زمان، نیروی انسانی و منابع مالی قابل توجه اختصاص یافته برای مبارزه با جرایم مرتبط با چاقو، داده‌ها هیچ کاهش مداومی را در این نوع جرایم در انگلیس نشان نمی‌دهند و محققان تاکید کرده‌اند که کمبود گسترده ارزیابی‌های قوی برای مداخلات و برنامه‌های جرایم با چاقو دلیل این موضوع است.

 

انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقو در جهان

رشد نگران‌کننده جرایم با چاقو در انگلیس

اداره ملی آمار انگلیس ONS که به‌تازگی اعلام شد، نشان می‌دهد که جرایم با چاقو در انگلیس باز هم افزایش یافته است.

براساس داده‌های یادشده جرایم مربوط به چاقو در انگلیس در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) با مدت زمان مشابه در سال قبل‌تر ۴ درصد افزایش یافته است.

در بازه زمانی یادشده پلیس انگلیس در مجموع ۵۰ هزار و ۵۱۰ حادثه مرتبط با چاقو را ثبت کرد.

مقام‌های انگلیس برای کاستن از حجم انتقاد‌ها می‌گویند که این رقم ۳ درصد کمتر از حوادث با چاقو در سال منتهی به مارس ۲۰۲۰ است.

با افزایش کلی حوادث مربوط به چاقو در انگلیس، افزایش قابل توجهی در تعداد سرقت‌های انجام شده با استفاده از چاقو یا ابزار تیز دیده می‌شود؛ این نوع جرایم نیز ۱۳ درصد رشد یافته است.

از سوی دیگر قتل با چاقو نیز در انگلیس در روند افزایشی حرکت می‌کند؛ در سال منتهی به مارس ۲۰۲۴ حدود ۲۳۳ مورد قتل با چاقو در انگلیس گزارش شده است؛ این میزان در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) ۲۲۶ مورد بوده است.

 

 

انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقو در جهان

 

افزایش جرایم با چاقو و تشدید نگرانی‌های افکار عمومی

اگرچه انگلیس از جمله کشور‌هایی است که مالکیت سلاح گرم در آن ممنوع است، اما دسترسی به چاقو و انواع سلاح سرد بُرنده در این کشور آسان است و همین سلاح‌های سرد در جنایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موضوع زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که آشکار می‌شود دسترسی کودکان و نوجوانان به سلاح سرد در انگلیس تحت نظارت نیست و آن‌ها به راحتی و با هزینه‌ای اندک می‌توانند یک چاقو در دست داشته باشند.

براساس اعلام دولت انگلیس، جرایم با استفاده از چاقو در انگلیس در سال گذشته ۷ درصد افزایش یافت؛ چنین جنایت‌هایی در لندن، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اقدام‌ها و برنامه‌های دولت انگلیس برای محدود کردن خریدوفروش چاقو تاکنون بی‌ثمر بوده، اگرچه فروش چاقو به افراد کمتر از ۱۸ سال یا حمل آن در ملاءعام بدون دلیل موجه غیرقانونی است.

یک استاد دانشکده اقتصاد لندن در این باره اظهار کرد: کنترل کردن چاقو‌ها سخت‌تر از اسلحه است و حتی اگر چاقو ممنوع شده باشد، تعداد زیادی از آن همچنان وجود خواهند داشت.

فراوانی حمله‌های با چاقو و افزایش جرایم با ابزار بُرنده سبب تشدید نگرانی‌های جدی برای مردم انگلیس شده است؛ تقویت حس ترس و بی‌اعتمادی در شهر‌های مختلف انگلیس موضوعی است که باید به آن توجه شود.

ادریس البا، بازیگر انگلیسی درپی مواجهه با ارقام هشداردهنده مربوط به جرایم با چاقو در این کشور در ژانویه ۲۰۲۴ (دی سال گذشته) کارزاری را برای مقابله با این بحران راه‌اندازی کرد.

وی اعلام کرد که هدف از راه‌اندازی کارزار یادشده، افزایش آگاهی عمومی و تقویت صدای جوامع به حاشیه رانده‌شده است که در پایتخت بیشترین آسیب را دیده‌اند؛ البا خواستار ممنوعیت چاقو‌ها و قمه‌های زامبی و مهم‌تر از همه تامین بودجه بهتر برای خدمات جوانان شد.

 

انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقو در جهان

کودکان و نوجوانان؛ عاملان اصلی جرایم با چاقو

رشد خشونت در میان نوجوانان در انگلیس به چالشی جدی برای این کشور تبدیل شده است؛ همین موضوع سبب شده تا از لندن به‌عنوان پایتخت قتل نوجوانان جهان یاد شود.

کودکان و نوجوانان انگلیسی از مهم‌ترین عوامل رشد بحران جنایت‌های مرتبط با چاقو در این کشور هستند؛ لندن از این نظر با بحرانی مرگ‌بار مواجه است.

با وجود سختگیرانه‌تر شدن قوانین درباره جرایم با چاقو در انگلیس کودکان و نوجوانان با نرخ فزاینده‌ای دست به این جرایم می‌زنند و با وجود استفاده روزافزون از رویکرد‌های تنبیهی، به‌ویژه برای مجرمان کودک و نوجوان، نرخ جرم مجدد همچنان در حال افزایش است.

کارشناسان تاکید دارند که آسیب‌پذیری‌های دوران کودکی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ ارتکاب کودکان و نوجوانان به جرایم با چاقو است و برای حل معضل باید به مشکلاتی از جمله فقر، نابرابری در آموزش، سلامت روان و انزوای اجتماعی و آموزش و اشتغال توجه و رسیدگی ویژه شود.

به‌عنوان مثال، در انگلیس ۳۰ درصد کودکان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کودکان در لندن به شکلی ویژه سطوح نامتناسب بالایی از محرومیت را تجربه می‌کنند؛ در عین حال، در محروم‌ترین مناطق، کودکان در معرض خطر نامتناسب آسیب جدی هستند.

داده‌های انجمن ملی پیشگیری از ظلم به کودکان نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، ظلم به کودکان و جرایم بی‌توجهی به کودکان ۱۰۶ درصد افزایش یافته است.

 

انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقو در جهان

بدترین مناطق از نظر جنایت با چاقو در انگلیس

جرایم با چاقو از جمله حمله یا سرقت با استفاده از این ابزار، جرایمی هستند که در همه جای انگلیس رخ می‌دهند.

با وجود این، وست میدلندز در مرکز انگلیس بیشترین جرایم با چاقو را ثبت کرده است؛ در این منطقه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۸۰ مورد جرم با چاقو ثبت شده است.

لندن با ثبت ۱۶۵ جرم با چاقو به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در رده دوم قرار دارد و کلیولند در رده سوم است.

آیا دولت انگلیس در مبارزه و مقابله با جرایم با چاقو موفق بوده است؟

جیمز کلورلی، وزیر کشور کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر پیشین انگلیس گفت: تراژدی‌های اخیر در انگلیس که با چاقو رقم خوردند، نشان می‌دهند که کار‌های بیشتری برای حذف این سلاح‌های خطرناک از خیابان‌های انگلیس باید انجام شود.

 

انگلیس؛ پایتخت جرایم با چاقو در جهان

 

دولت انگلیس تاکنون طرح‌ها، برنامه‌ها و اقدام‌های متعددی را برای مقابله با جنایت‌ها و جرایم با چاقو انجام داده و بودجه‌های قابل توجهی را برای این هدف در نظر گرفته است؛ در عین حال، قوانین مربوط به جرایم با چاقو در انگلیس در حال حاضر از سخت‌ترین قوانین جهان در این باره هستند.

با وجود این لندن همچنان نتوانسته در این مبارزه موفق باشد و وقوع مکرر حوادث مرگ‌بار در این رابطه قابل توجه هستند.

برخی از سیاستمداران مدعی هستند که عدم تامین مالی پلیس در ۱۰ سال گذشته منجر به افزایش سطح جرم و جنایت از جمله جرایم خشونت‌آمیز شده است و دولت‌های مختلف انگلیس و شهردار لندن به شکل ویژه‌ای به دلیل ناتوانی در حل همه‌گیری جنایت با چاقو هدف انتقاد قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *