سهم تسلیحات بلژیکی در نقض حقوق بشر؛ فروش سلاح به عاملان کشتار غیرنظامیان

16:11 - 08 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۵۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سهم تسلیحات بلژیکی در نقض حقوق بشر؛ فروش سلاح به عاملان کشتار غیرنظامیان
تولیدکنندگان بلژیکی اسلحه با صادرات به طرفینی که سابقه استفاده از تسلیحات را علیه غیرنظامیان دارند، مرتکب نقض جدی قوانین بین‌المللی می‌شوند.

خبرگزاری میزان - دیده‌بان تسلیحات والونیا، عفو بین‌الملل، اتحادیه حقوق بشر و چند سازمان دیگر در گزارش هفتم خود به‌طور جمعی تخلف‌های جدی را که از سوی تولیدکنندگان اسلحه در منطقه والونیا (Wallonia) انجام می‌شود محکوم کردند. منطقه والونیا در جنوب بلژیک واقع شده است. 

این سازمان‌ها می‌گویند که شرکت‌هایی مانند اف‌ان هرستال (FN Herstal) آگاهانه سلاح به طرفینی صادر کرده‌اند که در آن‌ها حقوق بشر نقض و قوانین بین‌المللی زیر پا گذاشته شده است. این گزارش از دولت بلژیک می‌خواهد که به این اقدام‌های مضر پایان دهد.

سلاح‌های تولید شده در والونیا طی ۱۲ ماه گذشته تقریبا در تمام قاره‌ها به دست طرفینی رسیده که هرگز نباید می‌رسید. این به دلیل بی‌مسئولیتی مقام‌های منطقه‌ای بوده است.

به‌عنوان مثال، اف‌ان هرستال مسلسل‌های نصب شونده بر بالگرد‌ها و هواپیما‌ها را به ارتش یک کشور آفریقایی فروخت که متهم به هدف قرار دادن غیرنظامیان است. 

این شرکت همچنین به پلیس نظامی یک کشور آمریکای لاتین مسلسل فروخت؛ این در حالی است که این نیرو‌ها در جولای ۲۰۲۳، ۳۰ غیرنظامی را هدف قرار داده بودند.

براساس این گزارش، خطر استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان آشکار است؛ دولت (منطقه‌ای) والونیا هرگز نباید با چنین نقل‌وانتقالاتی موافقت می‌کرد.

این نهادها همچنین ادامه فروش مواد منفجره به رژیم صهیونیستی را، با وجود ماه‌ها بمباران نوار غزه، محکوم می‌کند. تعلیق موقت این صادرات در اقدامی نمایشی در فوریه (بهمن/اسفند) اعمال شد.

در این گزارش آمده است که این مسائل را می‌توان از طریق شفافیت بیشتر دولتی حل کرد. 

براساس گزارش‌های پیشین، تجارت تسلیحات منطقه والونیا در سال ۲۰۲۲ به ۳۵۵.۵ میلیون یورو رسید. آمریکا و فرانسه بیشترین سهم از واردات تسلیحات این شرکت را به خود اختصاص داده بودند. 

تسلیحات ساخت والونیا همچنین در سال ۲۰۲۲ به امارات، مصر، قطر، ترکیه، کلمبیا، کانادا، برزیل و عربستان صادر شد. 

گزارش دیده‌بان تسلیحات والونیا و نهاد‌های دیگر تصویری از بخش غیرشفافی را ترسیم می‌کند که در آن قدرت تصمیم‌گیری در دستان الیو دی‌روپو، مقام ارشد منطقه والونیا متمرکز شده است که مسئولیت‌پذیری کمی دارد.

از منطقه والونیا چه می‌دانیم؟

والونیا یک منطقه در جنوب بلژیک است که بیشتر ساکنان آن به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. مساحت این منطقه ۵۵ درصد کل مساحت بلژیک و جمعیت آن ۳۳ درصد از جمعیت کل بلژیک را تشکیل می‌دهد. گروهی از افراد فرانسوی-بلژیکی عهده‌دار اداره این منطقه هستند. 

سهم شرکت تسلیحاتی بلژیکی در نقض حقوق بشر؛ فروش سلاح به عاملان کشتار غیرنظامیان

پایتخت والونیا نمور و بزرگترین شهر آن لیئژ است اگرچه پرجمعیت‌ترین شهر والونیا شرلروآ است.

مرز‌های والونیا در شمال فلاندرز و هلند، جنوب و غرب فرانسه و شرق آلمان و لوکزامبورگ هستند.

اف‌ان هرستال

شرکت اف‌ان هرستال یک تولیدکننده اسلحه گرم در شهر هرستال، در منطقه والونیای بلژیک است. این شرکت پیش از روی آوردن به تولید تسلیحات، سازنده خودرو بود.

سهم شرکت تسلیحاتی بلژیکی در نقض حقوق بشر؛ فروش سلاح به عاملان کشتار غیرنظامیان

این شرکت از سال ۲۰۱۲ بزرگترین صادرکننده سلاح‌های کوچک نظامی در اروپا بوده است. 

اف‌ان هرستال متعلق به هولدینگ اف‌ان براونینگ بوده که به نوبه خود متعلق به دولت منطقه‌ای والونیا است. گروه هرستال همچنین مالک شرکت تسلیحات براونینگ و شرکت تسلیحات ریپیتینگ آرمز آمریکا (وینچستر) است. 

سهم شرکت تسلیحاتی بلژیکی در نقض حقوق بشر؛ فروش سلاح به عاملان کشتار غیرنظامیان

سلاح‌های گرم طراحی و یا تولید شده از سوی اف‌ان شامل مسلسل‌های ام ۲۴۹، براونینگ های‌پاور و فایو-سون، تفنگ‌های اف‌ای‌ال، اف‌ان‌سی، اف ۲۰۰۰ و اسکار، مسلسل پی ۹۰، مسلسل‌های ام ۲ براونینگ، ام‌ای‌جی، مینی‌می و اف‌ان اوولیس است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *