افتتاحیه المپیک پاریس؛ شوی بی‌اخلاقی فرهنگ غربی

7:45 - 09 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۲۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افتتاحیه المپیک پاریس؛ شوی بی‌اخلاقی فرهنگ غربی
مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه از زمان برگزاری با موجی از انتقاد‌ها و اعتراض‌ها مواجه شد؛ تا جایی که نهادها، سازمان‌ها و شخصیت‌های مختلف را ناچار به واکنش و موضع‌گیری کرد.

خبرگزاری میزان – مراسم چهار ساعته افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه نه فقط نتوانست رویدادی به یاد ماندنی مانند دیگر افتتاحیه‌های این رویداد ورزشی و فرهنگی بین‌المللی باشد، بلکه احساسات منفی و انتقاد‌های جدی را رقم زد.

در حالی که مراسم افتتاحیه المپیک در دوره‌های مختلف محل و زمانی برای معرفی فرهنگ و تاریخ کشور میزبان است، فرانسه به‌عنوان کشور مدعی تاثیرگذاری بر جهان از این فرصت برای ترویج مجموعه‌ای از انحراف‌های اخلاقی، جنسی و عقیدتی تبدیل کرد.

در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه، گروهی از افراد موسوم به همجنس‌گرا و ترنسجندر و رقصندگان نمایشی را اجرا کردند که از دیدگاه افکار عمومی و حتی برخی از سیاستمداران توهینی به مسیحیت بود.

کلیسای کاتولیک در واکنش به نمایش یادشده، گفت که این نمایش هیچ ربطی به مذهب یا حتی به هنر و موسیقی نداشت؛ ضمن اینکه حتی ربطی به مناسبت المپیک ورزشی نداشت که از بدو تاسیس نشان‌دهنده پیشرفت و تمدن بشریت است.

اسقف‌های فرانسه ضمن توصیف مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ به‌عنوان صحنه‌ای برای به سخره گرفتن مسیحیت، از ابراز همبستگی نمایندگان دیگر ادیان با خود تشکر کرده و از برخی از صحنه‌ها که سبب آزردگی خاطر مسیحیان شد، انتقاد کردند.

در عین حال، شرکت بزرگ مخابراتی آمریکایی C Spire پس از به سخره گرفته شدن مسیحیت در مراسم افتتاحیه المپیک از حمایت تبلیغاتی این رویداد در فرانسه کناره‌گیری کرد.

در عین حال، نیمه‌برهنه بودن افراد حاضر در نمایش یاد شده با انتقاد‌های جدی مواجه شد؛ منتقدان می‌گویند که در این نمایش با اهداف خاصی تاکید و تلاش زیادی برای به تصویر کشیدن عناصر جنسی وجود داشته است.

موضوع تاثیر منفی حضور افراد نیمه‌برهنه در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ نگرانی‌های جدی را برای خانواده‌ها و کارشناسان ایجاد کرده است؛ آن‌ها تاکید دارند که چنین نمایش‌هایی که اتفاقا با حضور یک کودک برگزار شد، تاثیری منفی بر کودکان دارد. 

اگرچه برگزاری مراسم افتتاحیه ادوار المپیک در کشور‌های مختلف همواره منتقدانی داشته و موضوع‌های زیبایی شناختی و گهگاه سیاسی محل اعتراض و انتقاد و واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها و متعاقب آن صدور بیانیه‌ها و پاسخ‌ها می‌شدند، مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ نگرانی جهانی را رقم زده است که با وجود گذشت چند روز از زمان برگزاری همچنان در صدر مطالب مربوط به این رویداد قرار دارد.

غیراخلاقی بودن این رویداد به حدی بود که ویدیو‌های مربوط به آن از حساب‌های مختلف در فضای مجازی حذف شدند تا گردانندگان آن از اتهام ترویج همجنسگرایی و شیطان‌پرستی مصون بمانند.

به‌عنوان مثال، حساب رسمی بازی‌های المپیک در یوتیوب، ویدیوی افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه را حذف کرد؛ رسانه‌ها از این اقدام به‌عنوان واکنشی به موج انتقاد‌ها از نحوه برگزاری مراسم یاد می‌کنند.

از سوی دیگر برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اقدام به طراحی نشان‌واره (لوگو) جدید برای المپیک، پرچم فرانسه و بازی‌های المپیک پاریس کردند؛ آن‌ها در این نشان‌واره‌ها تلاش کردند تا اولویت‌های فرانسه در مراسم افتتاحیه را بگنجانند.

تصاویر یاد شده، توصیفی تاثیرگذار از واقعیت مراسم افتتاحیه این دوره المپیک را نشان می‌دهند؛ ترویج شیطان‌پرستی، توجیه نژادپرستی، ارزش دادن به ووک‌ها (افراد موسوم به همجنس‌گرا، ...)

با در نظر داشتن موج گسترده انتقاد‌ها به این رویداد، واکنش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نه دهن‌کجی بلکه نوعی فرار به‌جلو و گریز از انتقادها بود؛ وی بی‌توجه به انتقادها در تلاش برای برجسته کردن برگزاری این رویداد در رودخانه سن، گفت: نمایش جسورانه در رودخانه سن باعث افتخار فرانسه شده است.

این رویکرد فرانسوی‌ها در نهایت فقط با استقبال رسانه‌های بی‌هویتی مواجه شد که با اظهاراتی عجیب به تمجید از رویدادی پرداخت که اعتراض تحلیل‌گران بین‌المللی، کاربران شبکه‌های اجتماعی، سیاست‌مداران، رسانه‌های مهم و ورزشکاران در پاریس را به دنبال داشت.

انتهای پیام/


برچسب ها: المپیک 2024 پاریس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *