رسوایی‌های بی‌پایان در بی‌بی‌سی؛ مواجهه شبکه انگلیسی با چند بحران

8:48 - 07 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۵۲۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رسوایی‌های بی‌پایان در بی‌بی‌سی؛ مواجهه شبکه انگلیسی با چند بحران
طی هفته‌های اخیر اخبار مختلفی از وجوه مالی و رسوایی‌های اخلاقی درباره شبکه تلویزیونی بی بی سی منتشر شد که نشان دهنده عمق مشکلات این شبکه است.

خبرگزاری میزان – پرونده‌های رسوایی جنسی بازیگران و مجریان در انگلیس در سال‌های اخیر غالبا با نام شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گره خورده است؛ این شبکه تلویزیونی از سال ۲۰۱۲ در پی طرح اتهام آزار جنسی علیه «جیمی ساویل»، مجری ارشد این شبکه تاکنون شاهد مواجهه چهره‌های سرشناس خود با اتهام‌های مشابهی بوده که در مواردی به زندان رفتن برخی از آن‌ها منجر شده است.

در برخی موارد گستردگی این رسوایی‌ها به حدی بود که دولت و پلیس انگلیس را نیز به واکنش واداشت.

البته رسوایی‌های اخلاقی بی‌بی‌سی محدود به موارد یاد شده نمی‌شود؛ این شبکه تلویزیونی عرصه‌های مختلف اخلاقی را با نقض قواعد بی‌طرفی و کار حرفه‌ای و با حرکت در مسیر سوگیری سیاسی دچار خدشه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رویکرد ضد مهاجرتی و پناهجویی بی‌بی‌سی اشاره کرد.

بی‌بی‌سی در همین چارچوب حتی اقدام به مشروعیت بخشی به یک گروهک تروریستی نیز کرد.

رسوایی‌های اخلاقی بی‌پایان در بی‌بی‌سی؛ شبکه انگلیسی غرق در امواج بحران‌ها

جدیدترین گزارش از رسوایی اخلاقی در بی‌بی‌سی

یک گزارش افشاگرانه جدید نشان می‌دهد که بی‌بی‌سی به اعتراض‌ها و شکایت‌های کارکنان خود درباره آزار‌های جنسی و فرهنگ کاری سمی بی‌توجه بوده و اقدامی در این رابطه انجام نداده است.

آبزرور فارش کرد که شماری از کارکنان سابق برنامه‌ «Strictly Come Dancing» در بی‌بی‌سی، از فرهنگ کاری سمی شکایت و این شبکه را متهم کردند که شکایت‌های آن‌ها را جدی نگرفته است.

یکی از کارکنان سابق اعلام کرد که در زمان تهیه برنامه یاد شده در معرض آزار‌ها و اظهارنظر‌های جنسی قرار گرفت؛ در حالی که یکی دیگر از کارکنان سابق نیز گفت که شاهد برخورد‌های تبعیض‌آمیز با کارکنان با استعداد و خودخواهی‌های کنترل نشده، بوده است، نفر سومی نیز گفت که محل کار آن‌ها پر تنش، سمی و ناراحت‌کننده بوده است.

این موضوع پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که در هفته‌های اخیر اتهام‌هایی درباره سوءرفتار در پشت صحنه برنامه‌های بی‌بی‌سی مطرح شدند؛ چند نفر از کارکنان این شبکه درپی طرح این اتهام‌ها، ناچار به ترک کار خود شدند؛ این در حالی است که پیش از این، برخی از کارکنان برنامه که قربانی سوءرفتارها شده بودند، کار خود را ترک کردند.

یکی از افرادی که به دلیل رفتار تهدید و توهین‌آمیز ناچار به ترک کار خود شد، اعتراف کرد که به یکی از همکارانش در حین تمرین لگد زده است؛ سخنگوی بی‌بی‌سی در توجیه و بهانه‌تراشی برای این موضوع، ادعا کرد که این ماجرا صرفا یک حادثه و اتفاق معمولی بوده که در حاشیه هفته‌ها تمرین رخ داده است.

رسوایی‌های اخلاقی بی‌پایان در بی‌بی‌سی؛ شبکه انگلیسی غرق در امواج بحران‌ها

در عین حال، یکی از بازیگرانی که این برنامه را به دلیل محیط کار سمی ترک کرده، می‌گوید به دنبال دسترسی به ویدیوی مربوط به ۵۰ ساعت کاری است که در آن هدف حمله با لگد قرار گرفته است، تا براساس آن شکایت خود را ثبت کند.

ویدیو‌های منتشر شده از پشت صحنه برنامه یاد شده نیز نشان می‌دهد که با کارکنان زن برنامه سوءرفتار صورت می‌گیرد.

یکی از شرکت‌کنندگان سابق برنامه یاد شده به نقل از یکی از عوامل پشت صحنه برنامه گفت: این برنامه نمایشی فوق‌العاده با قلبی سیاه است.

در حالی که تاکنون تمرکز اعتراض‌ها و شکایت‌ها مربوط به بازیگران و شرکت‌کنندگان برنامه «Strictly Come Dancing» بوده، اکنون برخی از اعضای تولید برنامه نیز در گفت‌وگو با آبزرور اعتراض‌هایی را درباره نحوه رفتار با خود و همکارانشان مطرح کرده‌اند که نشان‌دهنده گستردگی و عمق مشکل یاد شده است.

یکی از اعضای سابق تولید برنامه، گفت: ما مخاطب اظهارنظر‌های جنسی یکی از تهیه‌کنندگان ارشد برنامه در صحنه فیلمبرداری در سال ۲۰۲۲ قرار گرفتیم؛ آن‌ها به صراحت درباره زنان بازیگر و شرکت‌کننده برنامه اظهارنظر جنسی می‌کردند و در این اظهارنظر‌ها از خطوط قرمز عبور می‌کردند.

آبزرور همچنین پیام‌هایی که در شبکه اجتماعی واتس‌اپ از حساب‌های تایید شده افراد یاد شده ارسال شده، دیده است.

به گفته قربانیان، روند طرح شکایت بسیار ناامید کننده بود و آن‌ها را در بن‌بست جدی قرار داد؛ چراکه مسئولیت این شکایت به جای بی‌بی‌سی و شرکت استخدام‌کننده کارکنان و دعوت‌کننده از شرکت‌کنندگان به یک موسسه خیریه سپرده شد.

واکنش بی‌بی‌سی به اتهام‌های جدید

سخنگوی بی‌بی‌سی در واکنش به این خبر ادعا کرد که این شبکه تلویزیونی شکایت‌های مربوط به فرهنگ منفی محل کار را به رسمیت نمی‌شناسد و وضعیت رفاهی کارکنان در این شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تیم دیوی، مدیرکل بی‌بی‌سی هفته گذشته در واکنش به انتقاد‌ها از وضعیت برنامه یاد شده، مدعی شد که این برنامه یک نمایش فوق‌العاده شاد است که ۲ دهه برای مردم شادی به ارمغان آورده است.

بی‌بی‌سی مدعی است که یک سرویس افشاگر در سراسر گروه این شبکه وجود دارد که مستقل است و از سوی شخص ثالثی اداره می‌شود که برای همه جهت دریافت حمایت قابل دسترسی است؛ اما این موضوع از سوی کارکنان و موسسه خیریه یاد شده مورد انتقاد قرار گرفته است؛ آن‌ها می‌گویند که ما قصد افشاگری نداریم، بلکه می‌خواهیم شکایت کنیم.

رسوایی‌های اخلاقی بی‌پایان در بی‌بی‌سی؛ شبکه انگلیسی غرق در امواج بحران‌ها

امواج پی‌درپی مشکلات بی‌بی‌سی را درنوردید

این افشاگری در حالی مطرح شد که چندی پیش نیز اعلام شد که بی‌بی‌سی در نظر دارد تا سال ۲۰۲۶ حدود ۵۰۰ نیروی خود را تعدیل کند.

این طرح بی‌بی‌سی، علاوه بر برنامه پس‌انداز سالانه ۵۰۰ میلیون پوندی است که این شبکه ۲ سال پیش اجرا کرد؛ بی‌بی‌سی همچنین اعلام کرد که در حال اجرای طرح کاهش هزینه‌های اضافی ۲۰۰ میلیون پوندی است که در مارس گذشته (اسفند ۱۴۰۲) تعیین شد.

این شبکه تلویزیونی انگلیسی در پنج سال گذشته، کاهش ۱۰ درصدی نیرو‌های خود را نیز تجربه کرده است؛ در گزارش سالانه بی‌بی‌سی آمده است که نیروی کار این شبکه طی پنج سال گذشته تقریبا ۲ هزار نفر کاهش داشته است.

در عین حال، بی‌بی‌سی به شدت از سوی محافظه‌کاران انگلیسی زیر فشار انتقاد قرار دارد؛ محافظه‌کاران بر این باور هستند که بی‌بی‌سی در جریان انتخابات پارلمانی ۴ جولای (۱۴ تیر) قدرت را تقدیم حزب کارگر کرد.

تیم دیوی، مدیر کل بی‌بی‌سی در مارس گذشته اعلام کرد که این شبکه در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای اصلاح هزینه مجوز، منبع اصلی تامین مالی آن پس از سال ۲۰۲۸ است، زمانی که منشور فعلی منقضی می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *