موج گرمای هوا در جهان؛ گوترش خواستار اقدام برای مقابله با اپیدمی گرمای شدید شد

13:48 - 05 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۹۷۰
موج گرمای هوا در جهان؛ گوترش خواستار اقدام برای مقابله با اپیدمی گرمای شدید شد
کشور‌های جهان و از جمله خلیج فارس و کشور‌های منطقه در روز‌های اخیر موج بی‌سابقه گرما را تجربه می‌کنند.

خبرگزاری میزان – طی روز‌های اخیر در حالی که جهان چند روز گرم خود را ثبت کرد، چند نهاد سازمان ملل به فراخوان اقدام در مورد گرمای شدید که از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل صادر شد، پیوستند.

درخواست گوترش برای اقدام در برابر اپیدمی گرمای شدید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از کشور‌ها خواسته تا برای مقابله با اثرات «گرمای فلج‌کننده» اقدام کنند، زیرا جهان با افزایش دمای بی‌‎سابقه‌ای مواجه است که جوامع آسیب‌پذیر را در معرض خطر قرار داده است.

گوترش در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان در حال تجربه «یک اپیدمی گرمای شدید» هستند که ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

دبیرکل سازمان ملل یادآور شد: گرمای شدید به‌طور فزاینده‌ای اقتصاد‌ها را درهم می‌ریزد، نابرابری‌ها را افزایش می‌دهد، اهداف توسعه پایدار را تضعیف می‌کند و جان افراد را می‌گیرد.

ثبت گرم‌ترین روز جهان

هشدار گوترش یک روز پس از آن منتشر شد که ناظر آب و هوای اتحادیه اروپا اعلام کرد که جهان در این هفته گرم‌ترین روز خود را تجربه کرده است.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C۳S) روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که میانگین دمای هوای سطحی جهانی در ۲۲ جولای (یکم مرداد) به ۱۷.۱۵ درجه سانتیگراد (۶۲.۹ درجه فارنهایت) افزایش یافت که ۰.۰۶ درجه سانتیگراد بالاتر از رکورد ثبت‌شده یک روز قبل از آن بود.

براساس گزارش سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، از ژوئن ۲۰۲۳، هر ماه در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته، اکنون به عنوان گرم‌ترین ماه‌های سیاره زمین از زمان شروع ثبت رکورد‌ها در سال ۱۹۴۰ رتبه‌بندی شده است.

جویس کیموتای، دانشمند آب‌وهوا از امپریال کالج لندن، در مورد یافته‌های این هفته به خبرگزاری فرانسه گفت: این دقیقا همان چیزی است که علم آب‌وهوا به ما گفته است اگر جهان به سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز ادامه دهد، اتفاق می‌افتد.

این رکورد آخرین بار برای ۴ روز متوالی در اوایل جولای ۲۰۲۳ (تیر ماه ۱۴۰۲) ثبت شده بود و پیش از آن، گرم‌ترین روز در آگوست ۲۰۱۶ بود.

موج  گرمای شدید در منطقه غرب آسیا

به گزارش الجزیره، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در هفته‌های اخیر دمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند، از جمله در سراسر غرب آسیا، آفریقا و آسیا.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO) که به‌تازگی منتشر شد، بیش از ۷۰ درصد نیروی کار جهانی -حدود ۲.۴ میلیارد نفر- اکنون در معرض خطر گرمای شدید قرار دارند.

براساس این گزارش، در آفریقا، نزدیک به ۹۳ درصد از نیروی کار و ۸۴ درصد از نیروی کار کشور‌های عربی در معرض گرمای بیش از حد قرار دارند.

گرمای بیش از حد عامل ایجاد حدود ۲۳ میلیون جراحت در محل کار در سراسر جهان و مرگ ۱۹ هزار نفر در سال است.

کارشناسان همچنین هشدار داده اند که با تشدید اثرات تغییرات آب‌وهوایی، الگو‌های آب‌و‌هوایی شدیدتر می‌شوند و خشکسالی‌ها، طوفان‌های شدید، سیل‌ها و آتش‌سوزی‌های جنگلی بسیاری از کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

رکوردشکنی دما در منطقه نگرانی‌های فوری در مورد تغییرات آب و هوایی را به وجود آورده است.

منطقه خلیج فارس در حال حاضر با موج گرمای کم‌سابقه‌ای مواجه است که دما و رطوبت هوا به حد غیرقابل تحملی رسیده است.

این گرمای سوزان که به وسیله ترکیبی از عوامل ایجاد می‌شود، مرز‌های تحمل گرمای انسان را جابجا می‌کند و نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر طولانی‌مدت آن بر محیط‌زیست ایجاد می‌کند.

موج گرمای شدیدی که در این هفته کشور‌های خلیج فارس را فراگرفته است، با دمای بیش از ۶۵ درجه سانتی‌گراد با در نظر گرفتن رطوبت، تهدیدی جدی برای زندگی محسوب می‌شود.

پایگاه روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که گرما و رطوبت در منطقه خلیج فارس در این هفته به حد غیرقابل تحملی رسیده است.

در ماه ژوئن، گرمای خطرناک و رکوردشکنی ۵ قاره را تحت تاثیر قرار داد و آن را به گرم‌ترین ژوئن ثبت‌شده تبدیل کرد؛ دانشمندان این امواج گرما را به تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان نسبت می‌دهند که باعث افزایش فرکانس دما‌های تهدید کننده حیات شده است.

دبی با گرمای خطرناک در ۸۹ درصد روز‌های تابستان به عنوان خطرناک‌ترین شهر تابستان در سطح جهان رتبه‌بندی شده است، در حالی که دوحه قطر در رتبه دوم قرار دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: گرمای هوا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *