آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال

10:41 - 06 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۷۰۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال
دستگاه قضایی پس از کسب گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان مبنی بر وقوع فساد مالی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری این استان، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار داد و مراحل رسیدگی به پرونده همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان- سخنگوی دستگاه قضا روز سه‌شنبه دوم مردادماه درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال، گفت: در راستای رسیدگی به فساد در باشگاه مس رفسنجان برای چند نفر از مسئولان باشگاه و لیگ، کمیته داوران و گزارشگران ورزشی پرونده تشکیل و تفهیم اتهام شدند که اکنون با تأمین‌های مناسب آزاد هستند.

پیگیری قضایی پرونده فساد در فوتبال از چه زمانی آغاز شد؟

صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران در سال ۱۴۰۲، شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه فرهنگی، ورزشی رفسنجان که زیرمجموعه این صندوق است، مطرح کرد.

این پرونده با گزارش خود باشگاه مس رفسنجان شکل گرفت، زمانی که مسئولان جدید باشگاه مس کار خود را آغاز کرده بودند متوجه شدند که در سال‌های گذشته یعنی سال ۱۳۹۹ و قبل‌تر از آن در باشگاه فساد‌هایی اتفاق افتاده است.

دستگاه قضا پس از کسب گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان مبنی بر وقوع فساد مالی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری استان کرمان بلافاصله رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار داد.

سازمان اطلاعات سپاه از سوی قوه قضاییه مأموریت پیدا کرد تا به این موضوع ورود پیدا کند. در نهایت ابعاد جدیدی از این پرونده مشخص و کشف شد.

این شکایت متوجه برخی از افراد به اتهام جعل اسناد، سندسازی، استفاده از اموال و تحصیل مال غیرمشروع و خیانت در امانت بود که در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در همین رابطه رئیس کل دادگستری استان کرمان ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ از تشکیل یک پرونده با موضوع اتهام فساد مالی در یکی از باشگاه‌های فوتبال در استان کرمان خبر داد. در زمستان سال ۱۴۰۲ پرونده‌ای در دستگاه قضایی استان کرمان تشکیل شد.

چه کسانی در رابطه با پرونده فساد در فوتبال احضار شدند؟

در رابطه با پرونده فساد در فوتبال ابتدائا چند نفر از مسئولان سابق این باشگاه تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه پیدا کرد.

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ پنج نفر از افراد در کمیته داوران، اعضای فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و یک روزنامه‌نگار ورزشی جهت ادای توضیحات به دستگاه قضایی استان کرمان احضار و دعوت شدند.

در همین رابطه رئیس فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه گفت: فعلا ۲ نفر را تا زمان مشخص شدن پرونده، تعلیق کردیم و اگر فساد ثابت شود، متخلفان را از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم می‌کنیم.

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال و تحقیقات به عمل آمده، مدیرعامل سابق یکی دیگر از باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

طبق توضیحات دستگاه قضا (دوم مردادماه) نیز ۵ نفر جدید در این ارتباط احضار شدند که از مسئولین سابق فدراسیون فوتبال هستند و یک نفر آن‌ها مجری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما است.

۴ نفر از مسئولان سابق باشگاه که در آن زمان مسئولیت داشتند از متهمان پرونده هستند، تعدادی از مسئولان وقت فدراسیون فوتبال کشور نیز در این پرونده مورد اتهام قرار گرفتند.

دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال، رئیس وقت کمیته وقت آموزش فدراسیون فوتبال، سرپرست وقت فدراسیون فوتبال، یکی از مجری‌های برنامه‌های ورزشی صداوسیما، رئیس وقت کمیته مسابقات لیگ برتر، دبیر وقت سازمان لیگ برتر در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ نیز به اتهام اخذ رشوه به دستگاه قضایی در استان کرمان احضار شدند.

طبق اعلام دستگاه قضایی در پرونده فوتبال باشگاه مس رفسنجان تا تاریخ ششم مردادماه ۱۴۰۳ مجموعاً ۱۸ نفر تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند که از این تعداد ۹ نفر به دستگاه قضایی مراجعه کردند و از آنان تحقیقات لازم به‌عمل آمده است.

همچنین برای ۹ نفر دیگر مهلت زمانی تعیین شد تا برای ارائه توضیحات و انجام تحقیقات بیشتر به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

۶ نفر از متهمین مربوط به اهالی رسانه و از رسانه‌های مجازی، مکتوب و مباحث و موضوعات ورزشی فعال هستند و در حال حاضر از رسانه ملی کسی به عنوان متهم در این پرونده نیست.

در بین کسانی که احضار شده‌اند، بازیکنی که در حال حاضر در تیم‌های مطرح کشور بازی کند و یا بازیکن مطرح در سطح کشور باشد وجود ندارد.

افرادی که در پرونده احضار شده‌اند از بازیکنان سابق بودند. مسئولان سابق، داوران، کمیته داوری، مسئولان کمیته داوری، مسئولان کمیته نقل و انتقالات که مربوط به فدراسیون بودند احضار شدند برخی از آن‌ها بازداشت شدند و برخی بدون اینکه بازداشت شوند با قرار وثیقه آزاد شدند.

چه کسانی در پرونده فساد در فوتبال بازداشت شدند؟

در ارتباط با این پرونده ۷ متهم تا تاریخ ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند که ۳ نفر بازداشت شدند و متهمان دیگر پرونده با قرار وثیقه آزاد، اما ممنوع‌الخروج شدند.

دو نفر از متهمان این پرونده از مسئولان سابق باشگاه مس رفسنجان هستند.

یکی دیگر از متهمان پرونده سردبیر یکی از سایت‌های مشهور ورزشی است که به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و با قرار وثیقه میلیاردی آزاد است.

در ادامه، یکی از مسئولان سابق سازمان لیگ به دستگاه قضایی در استان کرمان احضار و به اتهام اخذ رشوه با قرار تامین مناسب روانه زندان شد.

تعداد افراد بازداشتی این پرونده تا تاریخ ۶ تیرماه ۱۴۰۳ به ۸ نفر رسید که ۴ نفر با قرار تأمین آزاد شدند.

این افراد شامل مدیرعامل وقت باشگاه، رئیس سابق کمیته داوران، رئیس اسبق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال و رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان و دو گزارشگر ورزشی هستند.

یکی از افرادی که به نوعی با ادعای نفوذ در کمیته داوران مبادرت با اخذ تعدادی سکه کرده بود در هفته ابتدایی تیرماه احضار و به اتهام کلاهبرداری بازداشت و روانه زندان شد.

مدیرعامل سابق باشگاه گل گهر سیرجان با سپردن وثیقه در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳ از زندان آزاد شد.

در این پرونده مدیرعامل وقت باشگاه شمس آذر نیز با قرار مناسب بازداشت شد. آخرین وضعیت پرونده نشان می‌دهد مدیرعامل وقت باشگاه شمس آذر دوم مردادماه با تودیع وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

طبق اعلام دستگاه قضایی از ۹ نفر احضارشده در این پرونده، ۲ نفر از مسئولان سابق فدراسیون فوتبال در بازداشت هستند و ۷ متهم دیگر با قرار‌های متناسب آزاد شده‌اند که در دسترس دستگاه قضایی هستند.

تحقیقات از تمام کسانی که احضار شدند در دادگاه انجام شد و در حال حاضر (هفته پایانی مردادماه) فقط یک نفر از متهمان که از مسئولان فدراسیون است هنوز در بازداشت قرار دارد و دیگر متهمان از زندان آزاد شدند.

اتهامات متهمان پرونده فساد در قوتبال چیست؟

عمده اتهامات متهمان پرونده باشگاه مس رفسنجان: پرداخت رشوه، تحصیل مال از طریق نامشروع و در رابطه با برخی افراد اتهام کلاهبرداری است که افراد تفهیم اتهام شده‌اند.

میزان فساد در پرونده باشگاه مس رفسنجان چقدر بوده است؟

طبق تحقیقات و بررسی‌هایی که به عمل آمده و اسناد مالی که جابه‌جا و رد و بدل شده است حدوداً ۱۰۰ سکه در این پرونده به شکل نامشروع میان افراد رد و بدل شده است که روال عادی و طبیعی و مراحل قانونی در خرید و اهدا کردن آن به افراد را طی نکرده و باعث به وجود آمدن این فساد شده است.

حدود چند میلیارد تومان پول نیز میان افراد رد و بدل شده است.

حداکثر تعداد سکه‌ای که به یک فرد داده شده حدود ۲۵ سکه و حداقل آن نیز ۵ سکه است که میان افراد رد و بدل شده است.

برخی از متهمان نیز به دریافت این مبالغ سکه‌ها و پول‌ها اعتراف کرده‌اند برخی نیز این امر را طبیعی می‌دانستند، ولی از نظر دستگاه قضایی، با توجه به اینکه مجرای قانونی را طی نکردند عنوان مجرمانه پیدا می‌کند.

کیفرخواست پرونده چه زمانی صادر می‌شود؟

طبق اعلام رئیس کل دادگستری کرمان، باتوجه به اینکه تحقیقاتی که توسط ضابط قرار بود انجام شود تکمیل شده است و تحقیقاتی که مقرر شده بود در دادسرا توسط قاضی انجام شود بنا به اعلام خود قاضی رو به اتمام است و تا اواسط شهریور ماه پرونده فساد فوتبال در دادسرا منتهی به تصمیم می‌شود تا کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر و پرونده به مرحله دادگاه ارجاع می‌شود و اگر ابعاد جدیدی از پرونده کشف نشود به زودی این کار انجام خواهد شد.

چون پرونده ابعاد ملی پیدا کرد و حساس و مهم بود در استان کرمان تیمی از مسئولان قضایی استان با مسئولیت یکی از معاونان قضایی تعیین شده است. دستگاه قضایی با مشارکت حفاظت و اطلاعات استان و مسئول ارزشیابی دادگستری استان و ۲ نفر از قضات با تجربه هیئتی را مأمور کرده است تا این پرونده را کامل بررسی و گزارش‌هایی را تهیه کنند تا نظارتی بر روند رسیدگی به این پرونده انجام شود.

این هیئت به شهرستان رفسنجان اعزام شدند تا پرونده را بررسی کنند و گزارش حاکی از این است که پرونده روال عادی و طبیعی خود را طی می‌کند و درحال رسیدگی است و تحقیقات پرونده در حال انجام و رو به تکمیل است.

تسریع در روند رسیدگی در دستور کار قرار گرفته تا هرچه سریعتر این پرونده در دادسرای رفسنجان رسیدگی شود و در مراحل بعدی روند رسیدگی را در دادگاه کیفری شهرستان رفسنجان یا در دادگاه تجدیدنظر استان طی کند و پس از اینکه احکام صادر و قطعی شود نتایج به رسانه‌ها و مردم اعلام خواهد شد.

در حال تکمیل...



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *