خطر هوش مصنوعی برای بهره‌کشی کودکان در فضای آنلاین؛ یوروپل هشدار داد

12:04 - 03 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۶۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خطر هوش مصنوعی برای بهره‌کشی کودکان در فضای آنلاین؛ یوروپل هشدار داد
اینترنت در کنار مزایای اجتماعی و اقتصادی بستری را برای افراد فراهم می‌کند تا مرتکب جرایم آنلاین شوند یا قربانی آن شوند.

خبرگزاری میزان - اخاذی و سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در فضای آنلاین به یکی از چالش‌های جهان امروزی تبدیل شده است.

براساس نخستین برآورد جهانی از این بحران، سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون کودک قربانی استثمار و سوءاستفاده جنسی آنلاین می‌شوند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که کودکان در سراسر جهان از این همه‌گیری پنهان رنج می‌برند. 

 

خطر هوش مصنوعی برای بهره‌کشی کودکان در فضای آنلاین؛ یوروپل هشدار داد

 

در این میان، درصد بالایی از قربانیان اخاذی و سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان مربوط به کشور‌های غربی هستند.

گزارش هشدارآمیز یویوپل

براساس تحلیلی که به‎تازگی از سوی آژانس همکاری‌های اجرای قانون اتحادیه اروپا، یوروپل (Europol) منتشر شد، هک‎کردن، بهره‌کشی جنسی از کودکان و کلاهبرداری مالی نگران‌کننده‌ترین روند‌ها در مورد جرایم سایبری در اتحادیه اروپا هستند. این گزارش همچنین هشدار داد که هوش مصنوعی (AI) در این موضوع نقش دارد.

مقام پلیس اتحادیه اروپا مستقر در لاهه، گفت: میلیون‌ها شهروند اتحادیه اروپا روزانه قربانی جرایم سازمان یافته آنلاین می‌شوند. 

 

خطر هوش مصنوعی برای بهره‌کشی کودکان در فضای آنلاین؛ یوروپل هشدار داد

 

به گفته یوروپل، مجرمان به‌طور فزاینده‌ای شرکت‌های کوچک و متوسط را هدف قرار می‌دهند. این شرکت‌ها ممکن است کمتر ابزار‌های پیشرفته‌ای را برای محافظت از داده‌های خود در برابر حمله‌های باج‌افزاری استفاده کنند. 

در همین حال، آژانس اتحادیه اروپا گفت که کاربران همچنان قربانی کمپین‌های فیشینگ و سایر اشکال کلاهبرداری مالی می‌شوند. 

افزایش موارد اخاذی جنسی آنلاین در اروپا

براساس این گزارش، تعداد موارد اخاذی جنسی آنلاین با هدف قرار دادن افراد زیر سن قانونی در اروپا در حال افزایش است. 

یوروپل همچنین در مورد جرایم سایبری با کمک هوش مصنوعی هشدار داد. این نوع جرایم هر روز نقش بیشتری در ایجاد چالش‌های مهم برای مقام‌های مجری قانون ایفا می‌کنند.

یوروپل به نگرانی خاصی در مورد ایجاد بستر سوءاستفاده جنسی از کودکان با استفاده از هوش مصنوعی و همچنین روش‌های باج‌گیری پیچیده با هوش مصنوعی، اشاره کرد. هوش مصنوعی از سوی کلاهبرداران و افرادی که به دنبال فریب دادن کودکان هستند، استفاده می‌شود. 

نقش هوش مصوعی

موبایل‌یوروپ (mobile europe) در گزارشی درباره تهدید جرایم مبتنی بر هوش مصنوعی علیه کودکان، نوشت: رشد سریع هوش مصنوعی این تهدید علیه کودکان را تشدید کرده و هم به میزان جرایم و هم به واکنش مجری قانون به آن‌ها دامن می‌زند. 

هوش مصنوعی مولد، با توانایی خود در ایجاد زبان، عکس و ویدیوی واقع‌گرایانه، این روند را به سطح خطرناکی می‌برد. همان‌طور که اغلب اتفاق می‌افتد، آسیب‌پذیرترین افراد در جامعه، به ویژه کودکان، به‌طور نگران‌کننده‌ای از آسیب رنج می‌برند و اف‌بی‌آی هم به تازگی به‌طور خاص در مورد این تهدید هشدار داده است. 

 

خطر هوش مصنوعی برای بهره‌کشی کودکان در فضای آنلاین؛ یوروپل هشدار داد

 

جرایم آنلاین علیه کودکان اغلب با فریب دادن قربانیان از سوی مجرم برای ایجاد رابطه و جلب اعتماد آن‌ها آغاز می‌شود. به‌عنوان مثال، فرد مجرم خود را به‌عنوان یک کودک دیگر با علایق مشترک نشان می‌دهد. این روش اغلب کودک قربانی را متقاعد می‌کند که عکس‌ها یا فیلم‌های ناشایست خود را به اشتراک بگذارد که در نهایت به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند.

تبادل تصاویری که از این طریق به دست آمده‎‌اند ممکن است در دارک‌وب (Dark Web) اتفاق بیفتد یا در زیر سطح مکان‌های قانونی مانند رسانه‌های اجتماعی پنهان شود.

فناوری‌ها و تکنیک‌های توسعه داده‎شده برای عملکرد‌های بازاریابی قانونی را می‌توان برای این منظور تطبیق داد. به‌عنوان مثال، چت ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند مکالمه‌های واقع‌گرایانه را با قربانیان احتمالی انجام دهند. خودکارسازی این بخش از فرآیند فریب کودکان، مجرمان را با افزایش دامنه دسترسی آن‌ها بسیار خطرناک‌تر می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *