رئیس کل بانک مرکزی: تورم نقطه به نقطه ۱۲ درصد کاهش یافت

11:55 - 03 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۶۹۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی: تورم نقطه به نقطه ۱۲ درصد کاهش یافت
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه به ۱۲ درصد گفت: هدف اساسی ما این بود که به متغیر‌های بلند مدت یعنی ۲۰ درصد باز گردیم که خوشبختانه در دولت سیزدهم محقق شد.

خبرگزاری میزان - محمدرضا فرزین در جلسه هیئت دولت با ارائه گزارشی از عملکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ و بعد از تحریم‌های جدید که به اقتصاد ایران تحمیل شد، دچار یک عارضه زنجیره تورم، افزایش نرخ ارز و افزایش نقدینگی شدیم.

وی ادامه داد: اقتصاد در این چرخه تورم و افزایش نرخ ارز گیر کرده بود و دائما باعث تورم در سطح متغیر‌های پولی و تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده شده بود.

فرزین گفت: پیش از دولت سیزدهم متغیر‌های پولی کشور که به طور بلندمدت در کانال ۲۰ درصد بود وارد کانال ۴۰ درصد شد.

 رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برخی از متغیر‌های تورم مانند تورم تولیدکننده که پیش‌نگر هستند، حتی به بالای ۶۰ درصد رسیده بود و تورم مصرف‌کننده نیز در کانال ۴۰ درصد بود در نتیجه ما حدود ۲۰ درصد از متغیر‌های بلندمدت اقتصاد کشور فاصله گرفته بودیم و شاخص‌های پیش‌نگر حتی بیش از ۲۰ درصد جلوتر رفته بود.

وی افزود: به همین دلیل انتظار می‌رفت تورم حتی از کانال ۵۰ درصد هم بالاتر خواهد رفت و رشد نقدینگی و نرخ ارز هم در کانال‌های بالاتری شکل خواهد گرفت.

فرزین گفت: هدف اساسی ما این بود که به متغیر‌های بلند مدت یعنی ۲۰ درصد باز گردیم که خوشبختانه در دولت سیزدهم محقق شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: وقتی پایه پولی حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد یعنی توانسته‌ایم نظم پولی برقرار و این متغیر را مهار کنیم، عدد رشد پول تا ۷۰ درصد هم در برخی سال‌ها داشتیم که خوشبختانه در سال جاری این عدد به زیر ۲۰ درصد رسیده است؛ یعنی انتظارات تورمی کنترل شده و سیاست‌های کشور در این حوزه موفق بوده است.

وی با بیان اینکه تورم کل را ۱۰ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۱۲ درصد کاهش دادیم، گفت: طبق اعلام مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه حدود ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۳۲.۴ درصد رسید، یعنی نه تنها سیاست‌های دولت سیزدهم مانع افزایش تورم شد، بلکه موجب کاهش آن به کانال ۳۰ درصد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: تورم نقطه‌ای

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *