ممانعت از آزادی زندانیان تبرئه‎شده در آمریکا

9:58 - 03 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۶۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ممانعت از آزادی زندانیان تبرئه‎شده در آمریکا
مقام‌های آمریکایی طی ماه‌های گذشته در چند پرونده‌ بر سر راه آزادی ۲ زندانی تبرئه‎شده مانع‌تراشی کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - یکی از زندان‌های ایالت میسوری آمریکا برای دومین بار در چند هفته اخیر دستور دادگاه را برای آزادی زندانی که حکمش در پرونده قتل لغو شده بود، نادیده گرفته است. درست مانند مورد ساندرا هِم، اقدام‌های دادستان کل ایالت، کریستوفر دان را محبوس نگه داشته است.

جیسون سنگهایزر، قاضی دادگاه سنت‎لوئیس به‎تازگی محکومیت دان را در پرونده قتل در سال ۱۹۹۰ لغو کرد. دان ۵۲ ساله ۳۳ سال را پشت میله‌های زندان گذرانده و در زندان ایالتی در شهر لیکینگ به‌سرمی‌برد.

حکم سنگهایزر، می‎گوید که ایالت میسوری باید فورا کریستوفر دان را آزاد کند. 

دان پس از لغو محکومیتش آزاد نشد، زیرا اندرو بیلی، دادستان کل جمهوری‌خواه خواستار تجدید نظر در حکم قاضی شده است. 

کارن پاژمان، سخنگوی وزارت اصلاحات میسوری، گفت: ما منتظر نتیجه این اقدام قانونی هستیم. 

 

جلوگیری مقام‌های آمریکایی از آزادی یک زندانی تبرئه شده

 

تصمیم به زندانی نگه‎داشتن دان، گیب گور، وکیل دادگستری سنت‎لوئیس را متحیر کرد. دفتر گیب گور پرونده کریستوفر دان را مورد بررسی قرار داده و تشخیص داد که او به اشتباه محکوم شده است. این تشخیص باعث شد در ماه می (اردیبهشت/خرداد) دادگاهی در این مورد برگزار شود. 

گور، گفت: از نظر ما، دستور قاضی بسیار واضح بود و وی دستور آزادی فوری دان را صادر کرد. 

وضعیت دان شبیه به اتفاقی است که برای ساندارا هم ۶۴ ساله افتاد؛ ساندرا ۴۳ سال را به اتهام حمله مرگ‌بار با سلاح سرد به زنی در سنت جوزف در سال ۱۹۸۰، در زندان گذراند. 

یک قاضی در ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) به شواهدی مبنی بر بی‌گناهی استناد کرد و محکومیت ساندرا هم را لغو کرد. براساس پروژه بی‌گناهی Midwest، که برای آزادی هم و دان تلاش می‌کرد، ساندرا زنی است که طولانی‌ترین زندانی شدن اشتباه شناخته شده در آمریکا را تجربه کرده است. 

دان در سال ۱۹۹۰ در پرونده تیراندازی به ریکو راجرز ۱۵ ساله به قتل درجه یک محکوم شد. گور در ماه فوریه (بهمن/اسفند ۱۴۰۲) درخواستی را برای لغو حکم مجرم بودن دان ارائه کرد.

سنگهایزر، قاضی دادگاه سنت لوئیس پس از بررسی پرونده برای نزدیک به ۲ ماه، حکمی صادر کرد که در آن به بی‌گناهی دان اشاره کرد که اساس محکومیت‌های او را تضعیف می‌کند. با توجه به شواهد تازه، هیچ هیئت منصفه‌ای نباید کریستوفر دان را مجرم می‌شناخت.

آزادی سندرا هِم

سندرا هِم، زنی که محکومیت او به قتل پس از گذراندن ۴۳ سال حبس ابد لغو شد، با وجود تلاش‌های ماه گذشته دادستان کل میسوری برای نگه داشتن او در پشت میله‌های زندان، آزاد شد. 

ساندرا، زندانی زن ۶۳ ساله اهل ایالت میسوری آمریکا پس از ۴۳ سال حبس از محکومیت اشتباه، در ماه گذشته تبرئه شد؛ این طولانی‌ترین محکومیت نادرست یک زن در تاریخ آمریکا است.

قاضی منطقه لیوینگستون ایالت میسوری با اعلام خبر دریافت و پیدا کردن شواهد روشن و قانع‌کننده درباره بی‌گناهی ساندرا، محکومیت وی را لغو و دستور آزادی‌اش را صادر کرده بود، اما آزادی او به دلیل مانع‌تراشی‌ها حدود یک ماه به طول انجامید.

 

جلوگیری مقام‌های آمریکایی از آزادی یک زندانی تبرئه شده

 

سندی که براساس اعلام پلیس در زمان طرح اتهام قتل علیه وی، یک بیمار دارای مشکلات روانی بود، در سال ۱۹۸۰ به قتل یک زن دیگری مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد.

رکورد طولانی‌ترین مدت محکومیت اشتباه در آمریکا

یک مرد سیاه‌پوست آمریکایی که در سال ۱۹۷۵ به دلیل قتل مقصر شناخته شده بود، در دی ۱۴۰۲ پس از گذراندن حدود ۵۰ سال حبس تبرئه و از زندان آزاد شد. وی نخست به اعدام محکوم شده بود، اما دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۷۷ حکم او را به حبس ابد تغییر داد.

گلین سیمونز ۷۱ ساله مبتلا به سرطان که اکنون واجد شرایط دریافت غرامت ۱۷۵ هزار دلاری به دلیل محکومیت اشتباه است، یکی از قربانیان صدور احکام حبس زندان براساس تبعیض نژادی است.

 

جلوگیری مقام‌های آمریکایی از آزادی یک زندانی تبرئه شده

 

وی با اشاره به اینکه سال‌ها در انتظار اثبات بی‌گناهی خود بود، می‌گوید قصد دارد در صورت دریافت غرامت از این پول برای درمان خود استفاده کند.

گلین سیمونز که ۴۸ سال و یک ماه و ۱۸ روز را در زندان به سر برد، رکوردار طولانی‌ترین مدت حبس اشتباه در آمریکاست.

بحران محکومیت‌های نادرست در آمریکا

محکومیت‌های نادرست در سیستم قضایی کشور‌های مختلف رخ می‌دهد؛ مهم‌ترین دلایل این امر، شهادت دروغ، سوءرفتار و سوگیری در سیستم قضایی، شهادت اشتباه، شواهد پزشکی قانونی گمراه کننده و اعتراف‌های دروغین هستند.

آمریکا بیش از هر کشوری در جهان در کانون موضوع تحقیقات مربوط به محکومیت نادرست قرار دارد.

در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۷ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در سیستم قضایی آمریکا به اشتباه محکوم شدند که در نهایت با ارائه شواهد مبنی بر بی گناهی خود آزاد شدند.

 

جلوگیری مقام‌های آمریکایی از آزادی یک زندانی تبرئه شده

 

 ۴۷ درصد این افراد، آمریکایی‌های آفریقایی تبار بودند؛ این در حالی است که آفریقایی‎تبار‌ها حدود ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *