دانستنی‌های حقوقی

تمایز میان مفهوم حجر و ضعف نفس

19:50 - 02 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۵۹۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تمایز میان مفهوم حجر و ضعف نفس
تمایز بین حجر و ضعف نفس مورد توجه قانونگذار بوده و سوء استفاده از ضعف نفس شخص و تحصیل سند یا نوشته از او نیز مورد حکم قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان- تمایز بین حجر و ضعف نفس مورد توجه قانونگذار بوده و به همین جهت در ماده ۵۹۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ سوء استفاده از ضعف نفس شخص و تحصیل سند یا نوشته از او نیز مورد حکم قرار گرفته است؛ لذا علی رغم عدم وجود حالت حجر، چنانچه ادعای سو استفاده از ضعف نفس مطرح شود و دلیل کافی بر این امر وجود داشته باشد. امکان طرح شکایت کیفری در دادسرای صالح وجود دارد.

رأی شعبه دیوان عالی کشور

فرجامخواهی اقای م. ک. با وکالت خانم‌ها ف. ش؛ و م. ر. به طرفیت خانم‌ها م. ص. ش؛ و اقای ع. (ف. همگی) ک. نسبت به دادنامه شماره ۶۴۳۸ مورخ ۱۴۰۲/۶/۱ صادره از شعبه *وارد نیست، زیرا فرجامخواه دلیل و مستندی بر سرایت حجر مرحوم ا. ک. بر قبل از تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱ ارائه نکرده و فرجامخواهی فرجامخواه انطباق با هیچ یک از شقوق ماده ۳۷۱ ایین دادرسی مدنی نداشته و رای فرجامخواسته ایراد و اشکال اساسی ندارد؛ و مستند به ماده ۳۹۶ قانون ایین دادرسی مدنی با رد فرجامخواهی، رای فرجام خواسته ابرام می‌گردد. (لازم به تذکر است؛ که تمایز بین حجر و ضعف نفس مورد توجه قانونگذار بوده و به همین جهت در ماده ۵۹۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ مقرر شده هر کس با استفاده از ضعف نفس شخصی … به ضرر شخص نوشته یا سندی اعم از تجاری یا غیر تجاری … بهر نحو تحصیل نماید. به حبس و جریمه محکوم می‌گردد؛ لذا چنانچه فرجامخواه مدعی سو استفاده از ضعف نفس مرحوم ا. ک. باشد؛ و دلیل کافی بر این امر داشته باشد. می‌تواند در دادسرا ذیصلاح شکایت کیفری مطرح کند.)

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *