گفت‌وگو|

کارنامه سیاست خارجی دولت بایدن؛ از ادعای بازگشت به برجام تا وقوع جنگ در اوکراین و غزه

7:45 - 06 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۵۵۳
کارنامه سیاست خارجی دولت بایدن؛ از ادعای بازگشت به برجام تا وقوع جنگ در اوکراین و غزه
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا معتقد است که دولت جو بایدن در عرصه‌های مختلف سیاست خارجی از جمله جنگ غزه، جنگ اوکراین، چین و همچنین موضوع برجام با ناکامی همراه بوده است.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی در میان فشار‌های هم‌حزبی‌هایش از صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ کنار رفت.

کناره‌گیری جو بایدن از رقابت انتخاباتی آمریکا، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

یکی از موضوع‌هایی که در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته ناکامی جو بایدن در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در عرصه سیاست خارجی است.

جنگ غزه، جنگ اوکراین، تقابل با چین از جمله در موضوع تایوان، و همچنین موضوع برجام چالش‌های دولت جو بایدن در عرصه سیاست خارجی بوده‌اند. 

بایدن در زمینه سیاست خارجی دستاوردی نداشته است

در همین رابطه فواد ایزدی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با میزان ضمن بررسی سیاست‌ خارجی آمریکا در دوره جو بایدن، می‌گوید: باوجود اینکه بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا کناره‌گیری کرده، اما تا دی ماه رئیس‌جمهور این کشور خواهد ماند.

ایزدی معتقد است که جو بایدن در زمان ریاست‌جمهوری خود در زمینه سیاست خارجی دستاوردی نداشته است؛ بلکه دولت آمریکا فاجعه‌هایی را در اوکراین و غزه درست کرد. 

آمریکا میدان‌دار نسل‌کشی در نوار غزه

ایزدی در ادامه در واکنش به ادعای دولت آمریکا درباره تلاش برای آتش‌بس و صلح در غزه، گفت: آمریکا قطعا برای صلح تلاش نکرده و بایدن و دولت این کشور خود میدان‌دار نسل‌کشی در نوار غزه هستند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه دلیل شکست بایدن در موضوع غزه نیز صرفا مقاومت مردم غزه است، بیان کرد: این بدان معناست که شکست آمریکا به این دلیل نبوده که واشنگتن علاقه‌مند به صلح بوده و صلحی برقرار نشده، بلکه آمریکایی‌ها علاقه‌مند به جنگ بوده‌اند، اما در عمل مقاومت مردم غزه باعث شده که این سیاست شکست بخورد. 

پیامدهای سیاست بایدن درباره جنگ اوکراین

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین درباره اهداف دولت بایدن در موضوع جنگ اوکراین، تصریح کرد: انتظار دولت آمریکا در موضوع جنگ اوکراین این بود که این جنگ بتواند برای روسیه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی مشکل ایجاد کند، که این اتفاق رخ نداد چراکه اقتصاد روسیه در حال حاضر با مشکل خاصی مواجه نیست.

ایزدی با اشاره به اینکه در حوزه سیاسی نیز مشکل خاصی برای روسیه پیش نیامده است، اضافه کرد که محبوبیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حال حاضر در مقایسه با پیش از آغاز جنگ اوکراین افزایش یافته است. 

به گفته وی، تنها نتیجه سیاست دولت جو بایدن نابودی اوکراین بود و سیاست خارجی واشنگتن هیچ دستاورد خاصی در این زمینه نداشته است.

سیاست‌های بایدن در قبال چین کارایی نداشت

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به تنش‌های میان واشنگتن و پکن، می‌گوید: جو بایدن و دولتش در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری خود فعالیت‌های ضد چینی زیادی را انجام دادند؛ اما با آغاز جنگ اوکراین مجبور شدند که فشار‌ها بر چین را کاهش دهند، زیرا آن‌ها نمی‌خواستند که همزمان هم با روسیه و هم با چین درگیری داشته باشند. 

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، اضافه کرد: یکی از اهداف سیاست خارجی دولت بایدن، تکرار تجربه اوکراین با تایوان بود که این اتفاق رخ نداد. 

وی خاطرنشان کرد: نفوذ و توانمندی‌های چین در مدتی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بوده، گسترده‌تر شده است؛ بنابراین سیاست‌های دولت بایدن در قبال چین نیز کارایی نداشته است. 

بایدن می‌توانست به برجام بازگردد

ایزدی همچنین با اشاره‌ای به فرصت دولت آمریکا برای بازگشت به برجام، معتقد است که بایدن می‌توانست در روز نخست ریاست‌جمهوری خود به برجام بازگردد، اما این کار را نکرد؛ او امروز هم می‌تواند به برجام بازگردد، اما این کار را نمی‌کند. 

کارشناس مسائل آمریکا در پایان گفت: جو بایدن در دوران خود هیچ موفقیتی در زمینه سیاست خارجی نداشته و همین موضوع یک سری مشکل‌هایی را برای او به وجود آورد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *