موافقت‌نامه راه‌اندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی اردبیل امضا شد

15:05 - 02 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۵۳۱
موافقت‌نامه راه‌اندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی اردبیل امضا شد
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در نشستی که موافقت‌نامه اجرایی راه‌اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل به امضا رسید، تاکید کرد: توسعه دیپلماسی فرهنگی با همسایگان در رونق گردشگری و شناخت درست ایران موثر است و برای کشور برکت دارد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در در نشستی که موافقت‌نامه اجرایی راه‌اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل امضا شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور با بیان اینکه کشوری که فعالیت فرهنگی موفق تری دارد، قدرتمندتر است، تأکید کرد: قدرت نرم میزان بازدارندگی را به طور جدی بالا می‌برد و برای کشور، ایجاد امنیت می‌کند.

وی افزود: اگر کشور ما به عنوان کشور امن شناخته شود، سرمایه گذاری در آن توسعه می‌یابد و آورده‌ها در حوزه‌های مختلف، در آن افزون می‌شود. همین موضوع سبب خواهد شد که تأثیرات مثبت و مستقیم دیپلماسی فرهنگی را در سفره مردم شاهد باشیم.

ایمانی‌پور با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم و توجه ویژه رئیس جمهوری شهید به موضوع دیپلماسی فرهنگی و ارتباط گسترده با همسایگان، گفت: از این رو، شرایط بسیار مناسبی به وجود آمده است که با کمک استانداران محترم در استان‌های مرزی، دیپلماسی فرهنگی را در حوزه همسایگی، گسترش دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور به مغفول ماندن عدالت فرهنگی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بر همین اساس، کار‌های عقب افتاده را باید با شتاب انجام دهیم. در این زمینه، موضوع مهمی وجود دارد به نام دیپلماسی پیرامونی که در عرصه بین‌الملل، یک رکن به حساب می‌آید و مربوط به گسترش جدی دیپلماسی با کشور‌های همسایه است. این امر، امنیت‌زا است و تصویر بهتری در میان همسایگان ما به وجود می‌آورد. استان اردبیل هم در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارد و می‌تواند در عرصه دیپلماسی پیرامونی و دیپلماسی فرهنگی، پیشتاز باشد.

نظام‌نامه صادرات فرهنگی یکی از راهکار‌های مهم در پیشرفت دیپلماسی فرهنگی است

وی تنظیم نظام نامه صادرات فرهنگی را یکی از راهکار‌های مهم در پیشرفت دیپلماسی فرهنگی دانست و گفت: اجرای این نظام نامه، نیازمند یک عزم جدی است و می‌باید که ظرفیت‌های استان‌های مرزی و همچنین، کشور‌های همسایه مرتبط با آن استان‌ها، شناسایی و زمینه‌های ارتباطات مؤثر فراهم شود.

ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه، هر چه ملت‌ها به ویژه در کشور‌های همسایه، از طریق فعالیت‌های فرهنگی، بیشتر با هم آشنا شوند، رفت و آمد‌ها بین ایشان بیشتر می‌شود. ما این موضوع را تجربه کرده‌ایم که هر که به ایران سفر کرده، تصویر و ذهنیت اش نسبت به کشورمان، عوض کرده و مثبت شده است. بنابراین، دیپلماسی فرهنگی که سبب ایجاد شناخت بیشتر ملت‌ها از کشورمان و فراهم شدن زمینه رفت و آمد‌ها در کشور می‌شود، برکت دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره مزیت‌های متنوع صادرات فرهنگی برای کشور، توضیح داد: من با شأن اقتصادی این حوزه، مشکلی ندارم و معتقدم که باید کمک کرد در این حوزه درآمدزایی صورت گیرد. اما نباید این حوزه فقط به ارائه صنایع دستی منجر شود، بلکه هدف ما این است که صنایع خلاق کشورمان که صنایع دستی نیز زیرمجموعه آن است، به کشور‌های دیگر معرفی شود. در واقع نگاه ما به صادرات فرهنگی، از جنس مقدماتی است برای توسعه فرهنگ کشورمان.

لازم است به مبانی هویت ساز بیشتر بپردازیم

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل هم در این نشست، گفت: اردبیل در حوزه صادرات فرهنگی می‌تواند نقش اساسی و جدی ایفا کند.

وی افزود: شرایط کشوری به گونه‌ای است که لازم است به مبانی هویت ساز خودمان بیشتر بپردازیم و کاستی‌های گذشته را جبران کنیم. کاری که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه صادرات فرهنگی شروع کرده براساس مبانی هویت ساز است و امیدوارم این مسیر ادامه یابد.

محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: تلاش کرده‌ایم با تدوین نظام نامه راه‌اندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی، به صورت عملیاتی این موضوع را پیگیری کنیم تا ظرفیت فرهنگی در کشور به صورت عادلانه در دسترس استان‌ها قرار بگیرد.

وی همچنین، اظهار داشت: اکنون نگاه به ارتباطات فرهنگی در عرصه بین‌الملل، از مرحله رویدادمحور به سمت عرضه خدمات فرهنگی و صادرات فرهنگی حرکت می‌کند که می‌تواند ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند.

بهمنی با اشاره به اینکه اردبیل، دومین استانی است که موافقتنامه راه اندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی را به اجرا در خواهد آورد، افزود: در تدبیری که در این موافقتنامه شده است براساس ظرفیت استان‌ها به لحاظ محتوایی، تنظیم شده و قابل تغییر و انعطاف است.

مفاد موافقتنامه

در موافقتنامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل که دوره نخست آن، به مدت دوسال انجام خواهد شد، سه هدف عملیاتی شامل: شناسایی، ساماندهی و توانمندسازی فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مردمی و بخش خصوصی استان اردبیل در عرصه بین‌الملل، ارتقای نقش و کنشگری ظرفیت‌های استان اردبیل در دیپلماسی عمومی و گسترش ارتباطات فرهنگی بین‌المللی کشور با اولویت کشور‌های همسایه و تقویت اقتصاد فرهنگ و افزایش سهم کالا‌های فرهنگی استان اردبیل در بازار‌های فرهنگی منطقه و جهان در نظر گرفته شده است.

براساس این موافقتنامه، فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی دارای اولویت، در چهارده بند تنظیم شده است که برگزاری نشست‌های مشترک با اتاق‌های اصناف استان و اتاق بازرگانی اردبیل با هدف طراحی بازار هنر و حراج بین‌المللی صنایع فرهنگی استان، شناسایی شهر‌های متناظر در کشور‌های هدف برای خواهرخواندگی شهر‌های استان (۳ طرح خواهرخواندگی جدید) با توجه به هویت مذهبی و شیعی و سوابق تاریخی مشترک به خصوص در دوره صفویه و اجرای رویداد‌های مشترک علمی و فرهنگی در این چارچوب، طراحی و ایجاد نمایشگاه دائمی صادرات محصولات و خدمات فرهنگی استان با هدف پشتیبانی رویداد‌های فرهنگی استان در خارج از کشور و برگزاری نشست‌های تخصصی با نمایندگی‌های فرهنگی کشور‌های هدف با اولویت کشور‌های همسایه برای ظرفیت شناسی و عقد تفاهم نامه‌های مشترک همکاری میان فعالان فرهنگی هنری استان با متناظران خارج از کشور از جمله این موارد است.

همچنین، تولید محصول سینمایی مشترک با سینماگران ترک‌زبان در کشور‌های منطقه (یک محصول سینمایی و یک محصول مستند)، برگزاری هفته‌های فیلم در شهر‌های منتخب با هماهنگی سازمان (سالانه یک هفته فیلم)، برگزاری نوروزگاه مشترک با جمهوری آذربایجان به صورت متقابل (سالانه یک رویداد)، برگزاری جشنواره فرهنگی بین‌المللی در روز ۴ مرداد همزمان با بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی با حضور علویان ترکیه و سایر کشور‌های جهان و طراحی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه مد و لباس آذری از دیگر فعالیت‌هایی است که اولویت دارد.

طراحی و برپایی سکو‌های فروش محصولات فرهنگی استان در ۳ کشور و یک نقطه مرزی (اعم از فروشگاه دائمی یا غرفه‌های فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سکو‌های فروش مجازی)، برگزاری هفته فرهنگی اردبیل یا اجرای برنامه‌های هنرمندان بومی و محلی در جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی کشور‌های هدف (سالانه حداقل یک رویداد)، برگزاری کارگاه‌های آموزش صنایع دستی در رویداد‌های فرهنگی خارج از کشور (سالانه در ۳ کشور)، تولید محتوا‌های فاخر برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگ و هنر استان در قالب محتوا‌های دیجیتال از جمله در قالب کلیپ، وی آر و‌ای آر و در نهایت، میزبانی از فعالان رسانه‌ای و چهره‌های معرفی شده از سوی رایزنان فرهنگی برای آشنایی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری استان در کشور‌های هدف، می‌باید که مورد توجه اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل قرار گیرد.

در پایان این نشست، موافقتنامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل امضا شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *