ترمیم روابط در دستور کار ترکیه و سوریه؛ اردوغان و اسد دیدار می‌کنند؟

13:19 - 02 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۴۹۶
ترمیم روابط در دستور کار ترکیه و سوریه؛ اردوغان و اسد دیدار می‌کنند؟
روابط سوریه و ترکیه در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده، اما دو کشور اکنون نشانه‌هایی از تقویت مناسبات را از خود نشان داده‌اند.

خبرگزاری میزان - در طول سال‌های گذشته، روابط سوریه و ترکیه نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرده است؛ از تنش و خصومت گرفته تا تلاش‌های اخیر برای عادی‌سازی.

برخی از نشانه‌ها حاکی از تمایل متقابل برای تقویت روابط است که در جلسات سطوح مختلف، به‌ویژه شامل مدیران آژانس‌های اطلاعاتی و وزرای خارجه ۲ کشور مشهود است.

تحولات اخیر نشان می‌دهد که عادی‌سازی روابط بین سوریه و ترکیه ممکن است قابل دستیابی باشد؛ این نشانه‌ها شامل از سرگیری تماس‌های دیپلماتیک و تبادلات مثبت بین بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌شود.

موانع موجود بر سر راه بهبود روابط دمشق و آنکارا

با این حال، موانع متعدد همچنان مانع عادی‌سازی کامل روابط است؛ مهمترین موانع شامل حضور نظامی ترکیه در مناطق خاصی از شمال سوریه، مسئله پناهجویان و حمایت ترکیه از مخالفان سوریه است.

روابط سوریه و ترکیه از سال ۲۰۱۱ دچار چالش‌هایی شده و از سال ۲۰۲۲، مقام‌های ارشد ۲ کشور برای مذاکراتی با میانجیگری روسیه ملاقات کرده‌اند و مسکو بر تنش‌زدایی تاکید می‌کند.

اردوغان به‎تازگی گفت که می‌تواند رئیس‌جمهور سوریه را «هر لحظه» به ترکیه دعوت کند، در حالی که بشار اسد گفت هر دیداری به «محتوا» بستگی دارد.

نیرو‌های ترکیه و گروه‌های تحت حمایت این کشور بخش‌هایی از شمال سوریه را کنترل می‌کنند و آنکارا از سال ۲۰۱۶ حملات متوالی برون‌مرزی را عمدتا برای پاکسازی منطقه از نیرو‌های دموکراتیک سوریه آغاز کرده است.

شمال و شمال غرب سوریه در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات ضدترکیه بوده و در سال ۲۰۲۲ نیز شاهد تظاهرات‌ بود.

اردوغان گفته که امیدوار است به‌زودی برای اولین بار از زمان قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۱، ملاقاتی با بشار اسد ترتیب دهد.

وی در نشست سران ناتو در واشنگتن گفت که از بشار اسد خواسته بود یا برای نشست به ترکیه برود یا در کشور ثالث نشست برگزار شو؛ وی وزیر خارجه ترکیه را موظف به پیگیری این نشست کرده است.

این اولین بار نیست که تلاش‌هایی برای عادی‎سازی روابط بین دو کشور صورت می‌گیرد، اما تلاش‌های پیشین نتوانست مورد توجه قرار گیرد.

تلاش روسیه برای بهبود روابط دمشق و آنکارا

روسیه برای بازگشت ۲ کشور به روابط دیپلماتیک تلاش می‌کند؛ در سال ۲۰۲۲، وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو گفت‌‎وگو کردند که اولین دیدار در سطح وزیران بین ترکیه و سوریه از سال ۲۰۱۱ بود، روسیه همچنین سال گذشته میانجی‌گری نشست‌هایی را بین مقام‌های سوریه و ترکیه انجام داد.

با این حال، مذاکرات به نتیجه نرسید و مقام‌های سوریه به انتقاد از حضور ترکیه در شمال غرب این کشور ادامه دادند.

به نظر می‌رسد روسیه بار دیگر مذاکرات را ترویج می‌کند، اما این بار عراق که با ترکیه و سوریه مرز مشترک دارد نیز پیشنهاد میانجیگری کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار اردوغان و اسد در مسکو گفت: روسیه مایل است شاهد بهبود روابط ترکیه و سوریه باشد.

پسکوف تاکید کرد: موضوع تسهیل سازماندهی تماس‌های خاص بین نمایندگان ترکیه و سوریه در سطوح مختلف واقعا در دستور کار است.

پیش از این روزنامه دیلی صباح ترکیه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که چنین دیداری ممکن است ماه آگوست در مسکو برگزار شود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در این مذاکرات میانجیگری خواهد کرد.

با وجود این رسانه‌های سوریه گزارش روزنامه دیلی صباح را تکذیب کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ترکیه سوریه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *