توافق فتح و حماس در ایستگاه چین؛ مفاد موافقت‎نامه چیست؟

11:46 - 02 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۴۵۱
توافق فتح و حماس در ایستگاه چین؛ مفاد موافقت‎نامه چیست؟
گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله حماس و فتح توافقی را در چین با هدف تقویت وحدت امضا کردند.

خبرگزاری میزان - گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و فتح می‎گویند توافق‌نامه‌ای را درباره «پایان دادن به تفرقه و تقویت وحدت فلسطین» امضا کردند.

این توافق پس از مذاکرات آشتی با حضور ۱۴ جناح فلسطینی در پکن که از روز یکشنبه گذشته آغاز شد، امضا شده است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، در مراسم امضای این توافق، گفت: این توافق‎نامه به آشتی بزرگ و اتحاد همه ۱۴ جناح فلسطین اختصاص دارد.

به گفته وی، توافقی درباره پس از جنگ غزه و ایجاد یک دولت آشتی ملی موقت حاصل شده است.

در همین حال موسی ابومرزوق، نماینده هیئت حماس، می‎گوید که گروه‎های فلسطینی به توافقی برای تکمیل یک دوره آشتی دست یافته‌اند.

ابومرروق با بیان اینکه ما در یک تقاطع تاریخی هستیم، اظهار کرد که عملیات طوفان الاقصی تغییر زیادی در چشم‌انداز بین‌المللی و منطقه‌ای داشته است.

مقام ارشد حماس، بیان کرد: امروز ما توافقنامه‌ای برای وحدت ملی امضا می‌کنیم و می‎گوییم که راه تکمیل این سفر وحدت ملی است.

همچنین حسام بدران، از مقام‌های ارشد حماس، گفت: مهمترین نکته بیانیه پکن تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین برای مدیریت امور فلسطینیان است. 

مقام حماس همچنین از چین به‎دلیل تلاش برای میزبانی از مذاکرات و رسیدن به چنین توافقی قدردانی کرد.

به گفته وی، این اعلامیه در زمان مهمی صادر می‌شود، زیرا مردم ما با یک جنگ نسل‌کشی به‌ویژه در نوار غزه مواجه هستند؛ این توافق یک گام مثبت بیشتر برای دستیابی به وحدت ملی فلسطین است.

بدران، همچنین اظهار کرد که دولت وحدت ملی امور فلسطینیان را در غزه و کرانه باختری مدیریت می‌کند، بر بازسازی نظارت می‌کند و شرایط را برای انتخابات آماده می‌کند. 

مقام حماس معتقد است این توافق یک سد بزرگ در برابر همه مداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌کند که به دنبال تحمیل واقعیت‌هایی علیه منافع مردم ما در مدیریت امور فلسطین پس از جنگ است.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که کشورش برای حمایت از آتش‌بس در غزه و دسترسی فلسطين به عضویت کامل در سازمان ملل کار می‌کند.

حماس و فتح پیش از این و در اکتبر سال ۲۰۱۷ توافقنامه آشتی را در پایتخت مصر امضا کرده بودند.

چندین پیشنهاد آشتی گذشته بین فتح و حماس ناکام مانده بود اما با طولانی شدن جنگ غزه، درخواست‌ها برای گردهم آمدن جناح‌های فلسطینی افزایش یافت.

چین که به دنبال ایفای نقش میانجی در این مناقشه است، پیش از این و در ماه آوریل (فروردین ماه) میزبان نمایندگان فتح و حماس بود.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشتر گفته بود که در این گفت‌وگوها، گروه‌های فلسطینی اراده سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی از طریق گفت‌‎وگو و مشورت ابراز کردند و در بسیاری از موضوعات خاص پیشرفت کردند.

رژیم صهیونیستی بیانیه پکن را رد کرد

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، با انتشار پیامی در ایکس، این توافق را رد کرده و مدعی شد: در واقع، این اتفاق نخواهد افتاد زیرا حماس درهم شکسته خواهد شد و محمود عباس از دور غزه را زیر نظر خواهد داشت. امنیت اسرائیل تنها در دستان اسرائیل باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنبش حماس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *