دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر: در پی ترسیم الگوی زن تمدن‌ساز در سینمای ایران هستیم

16:00 - 01 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۳۳۸
دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر: در پی ترسیم الگوی زن تمدن‌ساز در سینمای ایران هستیم
دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر مهمترین هدف این رویداد سینمایی را ترسیم الگوی زن تمدن‌ساز در سینمای ایران توصیف کرد.

خبرگزاری میزان – پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در حالی به کار خود پایان داد که همچون صد‌ها جشنواره هنری دیگر، کسی به شکل ملموس از دستاورد‌های این رویداد سینمایی اطلاع دقیقی ندارد. کار سخت ناصر باکیده فیلمساز و از مدیران سینمایی کهنه‌کار کشورمان به عنوان دبیر برگزاری پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر آنجا مشخص شد که پس از ۱۵ سال وقفه کار را به دست کرفته است. سنگ بنای این رویداد سینمایی که به موضوعات مختلف زن‌محور می‌پردازد از سوی بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش بنیان نهاده شده است. این نهاد غیر دولتی به منظور تقویت روحیه پایداری، مقاومت، ارتقاء خود باوری، غرور ملی، رشد و گسترش فرهنگ ایثار و آشنا ساختن آحاد جامعه و نسل جوان با الگو‌های حماسه آفرین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سال ۱۳۸۰ با مشارکت برخی نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کار خود را آغاز کرده است.

اما جشنواره‌های سینمایی کوچک و بزرگی در طول سال با موضوعات مختلفی و به هر بهانه‌ای برگزار می‌شود. تعداد و کیفیت و دستاورد‌های این رویداد‌های سینمایی که از بودجه فرهنگی کشور ارتزاق می‌کنند محل بحث و گفت‌وگوست. این جشنواره‌ها به دلیل جذابیت ذاتی دنیای سینما و تلویزیون، با موج رسانه‌ای و پوشش خبری فراوانی همراه می‌شوند؛ اما گاهی تعدد و هم‌پوشانی موضوعی این رویداد‌ها سبب می‌شود تا از اقبال رسانه‌ای نیز برخوردار نشوند. چنانچه این رویداد‌های سینمایی بهانه‌ای برای برقرای ارتباط میان سه ضلع  یک مثلث مهم در صنعت سینما یعنی اهالی سینما، مخاطبان و منتقدان باشند، مسیر را در راستای تعالی طی خواهند کرد.

ناصر باکیده دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفت‌وگو با میزان ضمن بیان ۱۵ سال وقفه در برگزاری این رویداد سینمایی بیان کرد: برگزاری پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در ابعاد مختلف مستلزم تلاش و توجه ویژه‌ای بود چرا که پس از ۱۵ سال وقفه در دوران جدید و بر اساس تحولاتی که جامعه زنان و نقش آن‌ها در تحولات کشور داشته با دوره چهارم این رویداد سینمایی تفاوت‌های شایان ذکری کرده است.

وی افزود: در این دوره تلاش بسیاری شکل گرفت تا مسئله و اهداف جشنواره فیلم کوثر را در حوزه سینما و اهالی فرهنگ و هنر تشریح و تبیین کنیم.

دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر درباره اهداف برگزاری این رویداد سینمایی تصریح کرد: طبیعتا جشنواره‌ای که با عنوان کوثر که نامی است برگرفته از القاب حضرت فاطمه زهرا (س)، ما را به سمتی هدایت کرد که ترسیم زن تراز انقلاب اسلامی مسئله جشنواره شود سپس در این باب کنکاش خود را آغاز کردیم تا دریابیم که جایگاه زن تراز انقلاب اسلامی در سینمای ایران، کجاست؟ و از همین طریق بتوانیم تصویردرستی از دختران و جوانان کشور داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: طبیعتا چنین هدفی مستلزم داشتن یک الگوی کامل کارشناسی شده بود که بخشی از این داده‌های کارشناسی شده از طریق برگزاری نشست‌های مختلف دانشگاهی و میزگرد‌های رسانه‌ای به دست آمد.

باکیده درباره این نشست‌های تخصصی ادامه داد: همچنین این نشست‌های کارشناسی با اهالی حوزه سینما، فیلم‌سازان مختلف، نویسندگان و مولفان ادامه داشت و پس از به دست آمدن نگاه کارشناسی دقیق نهایتا به ضرورت برگزاری این جشنواره رسیدیم و فراخوان پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر را منتشر کردیم.

باکیده با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری، پیرامون ترسیم الگوی زن تمدن‌ساز گفت: در واقع بحث الگوی زن هزاره سوم و زن تمدن‌ساز باید همواره بحث روز و مسئله اصلی جامعه باشد. لازم است درباره این موضوع و ابعاد مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی آن و همچنین دامنه فعالیت بانوان در کشور تلاش کرد.

به گفته مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوان، پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر به قدر همت، فرصت و بضاعت خود، سعی داشت تا موضوع زن را برای سینماگران و فیلمسازان سطح اول کشور مطرح کند.

باکیده تاکید کرد: سعی کردیم همه مجموعه آثار تولید شده‌ای را که از سال ۱۳۹۵ به بعد به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، کارشناسی و ارزیابی کنیم، چرا که معتقدیم طبیعتا این دست جشنواره‌های موضوعی مهمترین امری که می‌توانند انجام دهند ارزیابی است.

وی با اشاره به هزار و دویست فیلم رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف گفت: بنده معتقدم با نقطه ایده‌آل و مطلوب فاصله بسیاری داریم و راه بلندی در پیش است، اما نکته قابل ملاحظه این است که به هر حال پس از پانزده سال این جشنواره از محاق خارج شد.

دبیر جشنواره فیلم کوثر با اشاره به همکاری این رویداد با وزارت کشور در بحث حجاب و عفاف تصریح کرد: زیست عفیفانه را در بخش ویژه این جشنواره گنجاندیم که به مسابقه فیلمنامه‌نویسی ۱۳۵ثانیه‌ای اختصاص داشت.

وی در خاتمه اظهاراتش تاکید کرد: در این دوره از جشنواره فیلم کوثر سعی کردیم تا به مانند یک تسهیلگر در جهت تولید فیلمنامه‌های برتر اقدام کنیم هر چند این فیلمنامه‌ها به فیلم‌های کوتاه اختصاص دارند، اما به عنوان نخستین گام در جهت دستیابی به اهداف این رویداد سینمایی قابل تامل است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *