ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران فرانسوی؛ ابزاری برای محدود کردن زنان مسلمان

8:56 - 01 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۲۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران فرانسوی؛ ابزاری برای محدود کردن زنان مسلمان
کمیته بین‌المللی المپیک از اعمال فشار بر مقام‌های فرانسوی برای لغو ممنوعیت حجاب خودداری کرده و این در حالی است که تبعیض قائل نشدن از پایه‌های منشور المپیک است.

خبرگزاری میزان - پیش‌بینی می‌شود که بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ جشنی از ورزش، وحدت و تنوع فرهنگی تماشایی باشد. اما یکی از موضوع‌های دردناکی که در این میان وجود دارد ممنوعیت حجاب در فرانسه است.

این ممنوعیت نمادی از بحث‌های گسترده‌تر در مورد بیان مذهبی و فرهنگی است. این درحالی است که ورزشکارانی از کشور‌های مختلف برای رقابت آماده می‌شوند و هویت و ارزش‌های خود را نمایندگی می‌کنند. 

آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه در ماه سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲) اظهار داشت که دولت با نمایش نماد‌های مذهبی در طول رویداد‌های ورزشی مخالف است. 

وزیر ورزش فرانسه به شبکه فرانس ۳ گفت: این به چه معناست؟ این به معنای ممنوعیت هر نوع تبلیغ دینی است. این به معنای بی‌طرفی مطلق در خدمات عمومی است. 

حجاب در هویت دینی زنان مسلمانی که از آن استفاده می‌کنند و وظایف دینی و فرهنگی را برعهده دارند، نقش اساسی دارد. حجاب فقط یک وسیله جانبی نیست، بلکه یک نشانگر هویت مذهبی و یک شیوه زندگی برای بسیاری از افراد است.

ممنوعیت حجاب؛ اقدام تبعیض‌آمیز

عفو بین‌الملل در گزارشی گفت با اشاره به نقض حقوق بشر زنان و دختران مسلمان از طریق ممنوعیت حجاب در ورزش فرانسه، این ممنوعیت را دلیلی بر نفاق تبعیض‌آمیز مقام‌های فرانسوی و ضعف وسوسه‌انگیز کمیته بین‌المللی المپیک خواند.

عفو بین‌الملل خاطرنشان می‌کند که فرانسه در بین کشور‌های اروپایی در قانون‌گذاری علیه پوشش مذهبی در قوانین عمومی و مقررات ورزشی به تنهایی ایستاده است. علاوه بر این، این ممنوعیت‌ها با قوانین سازمان‌های ورزشی بین‌المللی مانند فیفا، فیبا و فیوا مغایرت دارد. 

کمیته بین‌المللی المپیک براساس بیانیه رسمی خود، عدم تبعیض را به‌عنوان یکی از ارکان پایه‌گذار نهضت المپیک، که در منشور المپیک، اصل بنیادی ۶ منعکس شده، حمایت می‌کند. 

در منشور المپیاک آمده: بهره‌مندی از حقوق و آزادی‌های مندرج در این منشور بدون هیچ‌گونه تبعیض، از جمله مانند نژادی، رنگ پوست، جنس، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا عقاید دیگر، منشاء ملی یا اجتماعی، دارایی، محل تولد یا موقعیت‌های دیگر، تضمین می‌شود.

با این حال، با وجود این موضع رسمی، کمیته بین‌المللی المپیک از فشار بر مقام‌های فرانسوی برای لغو ممنوعیت خودداری کرده است.

این ممنوعیت نقض آشکار آزادی فردی برای انجام علنی واجبات مذهبی است؛ آزادی که جامعه سکولار و خودخوانده دموکراتیک مانند فرانسه مدعی دفاع از آن است.

المیادین در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد که آزادی، برابری، برادری کلمه‌های پوچ هستند که شامل همه شهروندان فرانسه نمی‌شود.

ممنوعیت حجاب می‌تواند بر مشارکت ورزشکاران در ورزش تاثیر بگذارد و فرصت‌ها را برای زنان مسلمانی که حجاب را انتخاب می‌کنند، محدود کند.

در اصل، ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن فرانوسوی باعث تضاد اصول شده و حق آزادی مذهبی و بیان فرهنگی را در مقابل اصول ادعایی سکولاریسم و بی‌طرفی در زندگی عمومی قرار می‌دهد.

آنچه رویکرد فرانسه را به اسلام متمایز می‌کند، تعصب ریشه‌دار آن در مسیحیت است؛ افرادی مانند مارین لوپن از جبهه ملی فرانسه ادعا می‌کنند که اسلام تهدیدی برای بنیاد‌های مسیحی فرانسه است. 

کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر فرانسه در ژوئن ۲۰۲۴ گزارش سالانه خود را در مورد نژادپرستی در فرانسه منتشر کرد که نشان می‌دهد حوادث نژادپرستانه از هزار و ۶۳۶ مورد در سال ۲۰۲۲ به ۳ هزار و ۱۳۹ مورد در سال ۲۰۲۳ رسید.

اسلام‌ستیزی در فرانسه

فرانسه در برابر تلاش‌هایی مانند کمپین شورای اروپا علیه سخنان ضد مسلمانان که تنوع زنان و آزادی استفاده از حجاب را ترویج می‌کند، مقاومت کرده است.

مجلس سنای فرانسه در آوریل ۲۰۲۱ اصلاحیه‌ای را تصویب کرد که براساس آن دختران زیر ۱۸ سال از پوشیدن روسری منع شدند. این اقدام به دنبال ممنوعیت قبلی در استفاده از پوشش اسلامی در اماکن عمومی در سال ۲۰۱۱ و ممنوعیت حجاب در مدارس در سال ۲۰۰۴ انجام شد.

در اصل، فرانسه با ادعای محافظت ظاهری از جوانان در برابر حجاب، آزادی انتخاب افراد را سلب می‌کند.

مردمی که در فرانسه زندگی می‌کنند احساس می‌کنند که به خاطر باورهایشان مورد حمله قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند خود را با این بیگانه‌هراسی که در قالب سکولاریسم در می‌آید، مطابقت دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *