واکنش‌ها به حکم مشورتی لاهه؛ اشغالگری رژیم صهیونیستی زیر ذره‎بین کشورهای جهان

15:34 - 31 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۱۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
واکنش‌ها به حکم مشورتی لاهه؛ اشغالگری رژیم صهیونیستی زیر ذره‎بین کشورهای جهان
شمار زیادی از کشور‌ها از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری، در موضوع اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی، استقبال کرده و خواستار اجرای آن شده‌اند.

خبرگزاری میزان - دادگاه لاهه به‎تازگی اعلام کرد که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی است و باید هر چه سریع‌تر از آن خارج شود.

نظر مشورتی قاضی‌های دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که به‌عنوان دادگاه جهانی شناخته می‌شود، الزام‌آور نیست، اما براساس قوانین بین‌المللی دارای اهمیت بوده و می‌تواند حمایت از رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.

صدور این حکم واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته است. 

فلسطینی‌ها از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان نقطه‌ای مهم در مبارزات چندین دهه‌ای خود برای رسیدن به عدالت استقبال کرده‌اند.

حکم مشورتی ۱۵ قاضی در عین غیرالزام‌آور بودن، نشان داد که رژیم صهیونیستی حق حاکمیت بر اراضی اشغالی را ندارد؛ این رژیم قوانین بین‌المللی را در مورد تصاحب اراضی با زور نقض و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را مسدود کرده است. 

علاوه بر این، کشور‌ها موظف هستند هیچ کمکی برای حفظ حضور رژیم صهیونیستی در این سرزمین‌ها به اشغالگران ارائه نکنند.

واکنش‌های بین‌المللی

دولت آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که به نقش دیوان بین‌المللی دادگستری در حمایت از قوانین بین‌المللی و نظم مبتنی بر قوانین احترام می‌گذارد.

دولت استرالیا در بیانیه‌ای گفت: ما می‌خواهیم شاهد گام‌های مشخصی از سوی اسرائیل برای توقف توسعه شهرک‌ها باشیم. ما همچنان با دقت حکم را بررسی می‌کنیم.

حاجه لهبیب، وزیر خارجه بلژیک در پیامی در رسانه‌های اجتماعی گفت: بلژیک همیشه از احترام به قوانین بین‌المللی دفاع خواهد کرد.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

وزارت خارجه برزیل در پی صدور این حکم، گفت که این حکم بر لزوم راه‌حل دو دولتی با یک کشور مستقل و قابل دوام فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ که شامل نوار غزه و کرانه باختری با پایتختی قدس شرقی است، تاکید می‌کند. 

وزارت خارجه بولیوی از سازمان ملل و کشور‌های عضو آن خواست تا اقدام‌های لازم را برای توقف جنایت‌های ارتکابی در نوار غزه و تضمین حق تعیین سرنوشت فلسطین انجام دهند.

بولیوی روابط خود را با رژیم صهیونیستی در روز‌های اولیه جنگ قطع کرد و بعدا به اولین کشور آمریکای لاتین تبدیل شد که از پرونده نسل‌کشی که از سوی آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی مطرح شد، حمایت کرد.

وزارت خارجه مصر از رژیم صهیونیستی خواست که به سرعت به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد، هرگونه شهرک‌سازی جدید را متوقف و شهرک‌های موجود را تخلیه کند.

این وزارتخانه همچنین از طرف‌های بین‌المللی خواست به نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری احترام گذاشته و آن را اجرا کنند، به مردم فلسطین در استفاده از حق تعیین سرنوشت خود کمک کنند و برای پایان دادن به رنج انسانی که متحمل می‌شوند، تلاش کنند. 

وزارت خارجه ایسلند هم در واکنش به صدور حکم مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که حکم این دیوان «روشن» است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: ادامه اشغال کرانه باختری و قدس شرقی از سوی اسرائیل غیرقانونی بوده و فعالیت‌های شهرک‌سازی آن نیز غیرقانونی است؛ ایسلند از اسرائیل می‌خواهد که تمام فعالیت‌هایی را که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، متوقف کند. 

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

وزارت خارجه اندونزی هم در واکنش اقدام دادگاه لاهه، گفت که این حکم آرزو‌های اندونزی و بقیه جامعه بین‌المللی در اجرای عدالت برای فلسطینیان را مورد توجه قرار داده است. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای، گفت: اندونزی از مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت می‌خواهد تا با در نظر گرفتن ابزار‌های مناسب و اقدام‌های لازم برای پایان دادن به حضور غیرقانونی اسرائیل در فلسطین، به درخواست دادگاه پاسخ دهند.

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند، گفت: با شرکای خود در اتحادیه اروپا و سازمان ملل کار خواهم کرد تا ببینیم چگونه می‌توان اکنون این نظر معتبر دادگاه را برای پایان دادن به حضور غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعمال کنیم.

وزارت خارجه قطر هم گفت: حکم دیوان بین‌المللی دادگستری منعکس‌کننده مفاد عالی حقوق بین‌الملل است که باید رعایت شود. 

این بیانیه بر موضع قاطع قطر در مورد عدالت آرمان فلسطین و ضرورت اخلاقی برای حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین تاکید کرد.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

ایمن صفدی وزیر خارجه اردن هم گفت: معافیت اسرائیل باید پایان یابد؛ جنایت‌های جنگی آن باید متوقف شود. اسرائیل باید پاسخگو باشد.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

وزارت خارجه کویت از جامعه جهانی خواست تا وظایف حقوقی، سیاسی و اخلاقی خود را برای تحقق آرمان‌های ملت فلسطین برای ایجاد کشور مستقل خود و توقف تجاوز به غزه انجام دهد.

نماینده لیختن‌اشتاین در سازمان ملل گفت که دیوان بین‌المللی دادگستری حاکمیت قانون را در مرکز حل‌وفصل اختلاف‌های بین‌‎المللی قرار می‌دهد.

نماینده لیختن‌اشتاین، گفت: ما مشتاقانه منتظر همکاری با همه کشور‌ها براساس حکم هستیم، به ویژه برای اطمینان از اجرای کامل حق تعیین سرنوشت.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

مالزی نیز از حکم مهم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد.

وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای، گفت: مالزی از همه دولت‌ها می‌خواهد که اسرائیل را مجبور کنند به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشد و فورا به حمایت خود از اسرائیل در ادامه اشغال غیرقانونی فلسطین پایان دهند.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

اسپن بارت ایدی، وزیر خارجه نروژ هم حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را بسیار شفاف خواند.

وزیر خارجه نروژ طی پیامی نوشت: سیاست‌ها و اقدام‌های اسرائیل باید الحاق بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین تلقی شود و ناقض قوانین بین‌المللی است.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

دولت اسپانیا در واکنش به صدور حکم، گفت که این حکم شامل اعلامیه‌های مهم در مورد غیرقانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی و شهرک‌سازی‌هاست.

در این بیانیه آمده است: مادرید از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی می‌خواهد که نتایج این حکم را در نظر گرفته و اقدام‌های مناسب را در این زمینه اتخاذ کنند.

وزارت خارجه اسلوونی از رژیم صهیونیستی خواسته است به وظایف و تعهد‌های خود براساس قوانین بین‌المللی عمل کند، که در نظر دیوان بین‌المللی دادگستری آمده است.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

رونالد لامولا، وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی، گفت: این حکم موضع دیرینه آفریقای جنوبی را تایید می‌کند که اشغال سرزمین فلسطین از سوی اسرائیل براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

لامولا همچنین گفت: اکنون یک تعهد قانونی اضافی برای همه کشور‌ها وجود دارد که به همدستی در اقدام‌های غیرقانونی اسرائیل پایان داده و برای اطمینان از احترام به قوانین بین‌المللی اقدام کنند.

دولت تازه تاسیس کارگر انگلیس گفت که به استقلال دیوان بین‌المللی دادگستری احترام گذاشته و در حال بررسی این حکم قبل از پاسخ رسمی است. 

وزارت خارجه انگلیس گفت: انگلیس به شدت با گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و افزایش خشونت شهرک‌نشینان مخالف است. 

امارات نیز که در سال ۲۰۲۰ روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده بود، از این حکم استقبال کرد.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: همه اقدام‌هایی با هدف تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی اراضی اشغالی فلسطین و همه اقدام‌های مغایر با قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی که تشدید و بی‌ثباتی بیشتر را در منطقه به همراه دارد، رد می‌کنیم. 

عربستان هم از این حکم استقبال و در همین حال بر لزوم برداشتن گام‌های عملی و معتبر برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه و جامع برای موضوع فلسطین تاکید کرد.

 

واکنش‌های مثبت بین‌المللی به حکم مشورتی لاهه درباره اشغالگری صهیونیست‌ها

 

وزارت خارجه ترکیه هم در بیانیه‌ای، گفت: جامعه جهانی موظف است برای پایان دادن به اقدام‌های غیرقانونی اسرائیل موضعی قاطعانه اتخاذ کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *